آفتاب

آمریکا گزینه انتقال ایزدی ها از عراق را بررسی می کند

آمریکا گزینه انتقال ایزدی ها از عراق را بررسی می کند

تهران- ایرنا- یک مقام آمریکایی روز یکشنبه گفت واشنگتن در حال بررسی گزینه هایی برای انتقال هزاران غیرنظامی عراقی است که در کوهستان های شمال عراق در محاصره گروه تروریستی داعش هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دو منبع واشنگتن و ˈادگارتونˈ در ˈماساچوستˈ، ˈبن رودزˈ معاون مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا گفت: در حال بررسی گزینه هایی برای انتقال غیرنظامیان محصور در کوهستان ˈسینجارˈ هستیم.

وی یادآور شد: نیروهای کرد کمک می کنند و مذاکره را با سازمان ملل متحد و دیگر شرکای بین المللی خود در مورد اینکه چطور آنها را به مکان امنی منتقل کنیم، آغاز کرده ایم.

به گفته مقامات سازمان ملل متحد، بیش از 30 هزار ایزدی با عبور از مناطق کوهستانی خود را به منطقه تحت کنترل کردستان عراق رسانده اند. با وجود این، هر اقدامی برای انتقال بقیه ایزدی هایی که در کوهستان سینجار محاصره اند بسیار دشوار خواهد بود و احتمالا وعده ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا را برای مداخله نظامی محدود در عراق نقض می کند.

ˈکن پولاکˈ رییس پیشین سازمان مرکزی جاسوسی آمریکا و مشاور پیشین کاخ سفید در امور خارمیانه می گوید: این عملیات بسیار دشوار است، زیرا نیروهای آمریکایی باید به سرعت ایزدی ها را نجات دهند و از کوهستان خارج شوند.

به گفته پولاک تنها دو راه برای اطمینان از انتقال سالم ایزدی ها وجود دارد. اول اینکه نمایندگان سازمان ملل متحد اعضای گروه تروریستی داعش را متقاعد کنند که اجازه خروج آنها را بدهند و دوم اینکه پیشمرگ های کرد به کمک سربازان عراقی و حملات هوایی آمریکا کریدوری برای عبور سلامت ایزدی ها فراهم سازند.

گروه تروریستی و تکفیری داعش با همکاری افراد وابسته به صدام دیکتاتور سابق عراق از اواسط خرداد (ژوئن) با حمله به ساختمان استانداری نینوا عملیاتی را در عراق آغاز کرد که درپی آن بخش هایی از چند استان شمالی این کشور از جمله استان های صلاح الدین به مرکزیت شهر تکریت نینوا و استان غربی الانبار به دست اعضای این گروه تروریستی افتاد.

ˈابوبکر البغدادیˈ سرکرده این گروه در ادامه در موصل خود را خلیفه نامید. آزار و اذیت مسیحیان، ایزدی ها و دیگر اقلیت های قومی و قبیله ای ساکن عراق از مدت ها قبل توسط این گروه نفرت مردم، سیاستمداران و رهبران عراقی را از آنها تشدید کرده است.

اروپام**9157**1485** 1583
کد N438101

وبگردی