آفتاب

نخستین نخست وزیر مسلمان جمهوری آفریقا مرکزی انتخاب شد

نخستین نخست وزیر مسلمان جمهوری آفریقا مرکزی انتخاب شد

نخستین نخست وزیر مسلمان جمهوری آفریقای مرکزی با هدف ایجاد یک دولت جامع‌تر و پایان بخشیدن به یک سال خشونت فرقه‌ای در این کشور آفریقایی انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمد کمون، مشاور ویژه سابق کاترین سامبا پانزا، رئیس جمهوری موقت جمهوری آفریقای مرکزی قرار است نخست وزیری دولت موقت را به دست بگیرد تا بتواند آتش بس امضا شده ماه گذشته میلادی را تحقق بخشد.

رادیو ملی آفریقای مرکزی به نقل از سخنگوی ریاست جمهوری این کشور گزارش داد، محمد کمون با حکم ریاست جمهوری منصوب شده است.

کمون که کارشناس در زمینه اقتصاد است، مدیرکل خزانه داری آفریقای مرکزی را در دوران ریاست جمهوری فرانسوا بوزیزه در سال 2003 تا مارس 2013 برعهده داشت.

این مرد نخستین نخست وزیر مسلمان در جمهوری آفریقای مرکزی از زمان استقلال این کشور از فرانسه به سال 1960 است.

وی همراه با سامبا پانزای مسیحی با مشکلات زیادی برای احیای یک انتقال و گذار سیاسی کامل با هدف پایان بخشیدن به خشونت‌های فرقه‌ای مرگبار و خلع سلاح شبه نظایان مواجه است.

آخرین ناآرامی‌ها در این کشور آفریقایی مارس 2013 و زمانی آغاز شد که ائتلاف سلکا دولت حاکم را سرنگون کرد و میشل دجوتودیا، نخستین رئیس جمهور مسلمان را به قدرت رساند. وی ژانویه 2014 و با فشارهای جامعه بین‌الملل به خاطر ناکامی‌اش در مقابله با شبه نظامیانی که بی‌رحمانه آدم می‌کشتند، تجاوز می‌کردند و اموال غیرنظامیان رابه تاراج می‌بردند، کناره گیری کرد.

در مقابل نیز مسیحیان آفریقای مرکزی نیروهایی را علیه سلکا تشکیل داده و در جریان درگیری‌ها میان این دو گروه، هزاران تن کشته و یک چهارم جمعیت 5 / 4 میلیونی این کشور بی‌خانمان شدند.

پس از آن، نمایندگانی از ائتلاف مسلمان سلکا و مسیحیان آتش بسی را در پی مذاکرات در کنگو که در ژوئیه 2014 برگزار شد امضا کردند. پس از آن دولت تکنوکرات آندره انزاپایکه، نخست وزیر سابق به درخواست سامبا پانزا استعفا کرد.

علی رغم انتصاب نخست وزیر مسلمان برای دولت آفریقای جنوبی، بسیاری کارها هنوز باید برای دستیابی به صلح و تشکیل دولتی جامع انجام شود. البته انتصاب این مرد مسلمان به عنوان نخست وزیر آفریقای مرکزی خود باعث کاهش تنش‌ها خواهد شد.

انتصاب وی به اقلیت مسلمان آفریقای مرکزی یک تضمین محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N438083

وبگردی