آفتاب
حجت‌الاسلام رهامی در گفت‌وگو با ایلنا:

استیضاح وزیر علوم به خاطر جلوگیری از افشای تخلفات است

استیضاح وزیر علوم به خاطر جلوگیری از افشای تخلفات است

استیضاح وزیر علوم به خاطر اجرای قانون، مبارزه با تخلفات گسترده دولت قبل و پیگیری بورسیه‌های غیر قانونی و جلوگیری از عدم افشای پرونده‌های مشابه است/در دولت آقای خاتمی هم مجلس پنجم که مجلسی اصولگرا بود با دولت اصلاحات این گونه رفتار نمی‌کرد.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها اقدامات فرجی‌دانا در دوران وزارتش را در راستای برنامه‌ها و شعارهای انتخاباتی رییس جمهور عنوان کرد و گفت: مشهود است که دلایل استیضاح سیاسی است و با اعلام پرونده بورسیه‌های غیر قانونی و دیگر تخلفات عدیده دولت قبلی ندای استیضاح در مجلس بلند شد.

حجت الاسلام و المسلمین محسن رهامی درگفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص استیضاح وزیر علوم گفت: استیضاح و سوال از وزیر از حقوق و اختیارات نمایندگان است ونمایندگان می توانند در صورتی که احساس کنند وزیری از موازین قانونی خارج شده از اختیاراتشان استفاده کنند.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به طرح استیضاح وزیرعلوم اظهار کرد: آنچه در استیضاح وزیر علوم مطرح است و مواردی که برای استیضاح آقای فرجی دانا توسط برخی از نمایندگان ارائه می شود با توجه به اینکه هنوز از مدت وزارت ایشان نگذشته معقول ومنطقی به نظر نمی رسد.

این استاد حقوق دانشگاه تهران ادامه داد: آقای فرجی دانا در طول زمان وزارتش اقداماتی انجام داده که جزو برنامه‌ها و شعارهای آقای روحانی در زمان انتخابات بوده و مردم به این برنامه‌ها و شعارها رای دادند وآقای فرجی دانا نیز آنها را به عنوان برنامه‌های خود در زمان رای اعتماد به مجلس ارائه کرده و نمایندگان به آنها رای دادند.

رهامی با بیان اینکه اجرای برنامه‌های مصوب توسط وزیر نمی‌تواند محملی برای استیضاح وی باشد تصریح کرد: تخلفی صورت نگرفته و آنچه آقای وزیر انجام داده و موجب استیضاح گردیده، رفع تخلفات و خلاف کاری‌های دولت قبل است. مثلا اساتیدی به شکل غیر قانونی بازنشسته واخراج شدند وافرادی نیز باز هم به شکل غیر قانونی جزو هیات های علمی شدند وتعداد کثیری از دانشجویان به ناحق از تحصیل محروم گردیدند وهزاران نفر به شکل غیر قانونی بورسیه گردیدند.

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تغییر روسای دانشگاه‌ها را جزو اختیارات قانونی وزیر علوم دانست و خاطر نشان کرد: در زمان دولت قبل می‌دیدیم که وزرای سابق علوم با ابعاد گسترده‌تری روسای دانشگاه‌ها را عوض می کردند وکسانی هم که دراین دولت به عنوان رئیس دانشگاه محسوب شدند هم در دانگشاهشان از مقبولیت برخوردارند وهم در همه ابعاد یک سر و گردن از روسای قبلی دانشگاه‌ها بالاترند.

وی با تاکید براینکه موارد اعلام شده برای استیضاح به خاطر تخلف یا عدم اجرای قانون نیست، یادآور شد: استیضاح وزیر علوم به خاطر اجرای قانون، مبارزه با تخلفات گسترده دولت قبل و پیگیری بورسیه‌های غیر قانونی و جلوگیری از عدم افشای پرونده‌های مشابه است.

این استاد دانشگاه با انتقاداز سکوت برخی از نمایندگان مجلس در برابر تخلفات گسترده در وزارت علوم دولت قبل ابراز داشت: آقایان به جای همراهی با وزیر برای اینکه دانشگاه‌ها سر و سامان یابد وزیر را به استیضاح تهدید می کنند و این مسئله خلاف همه روش‌هایی بوده که مجلس تاکنون با وزرا داشته است وحتی در دولت آقای خاتمی هم مجلس پنجم که مجلسی اصولگرا بود با دولت اصلاحات این گونه رفتار نمی‌کرد.

رهامی در پاسخ به سوالی درباره اینکه رفتار نمایندگان مجلس باید در برابر اقدامات اقلیت تندرو مجلس چگونه باشدعنوان کرد: مجلس اگر می خواهد مردم متضرر نشوند باید با تلاش‌های خود نگذارند که نیروهای تندرو و افراطی که به دنبال تسویه حساب‌های سیاسی با دولت تدبیر و امید هستند، نبض حرکت مجلس را به دست بگیرند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با یادآوری اینکه آسیب این گونه حرکات به همه ملت و از جمله خود مجلس می‌رسد بیان کرد: مشهود است که دلایل استیضاح سیاسی است و با اعلام پرونده بورسیه‌های غیر قانونی و دیگر تخلفات عدیده دولت قبلی ندای استیضاح در مجلس بلند شد.
وی افزود: نمایندگان تندرویی که ادامه کار دولت فعلی را به نفع منافع بلند مدت جریان خود نمی بینند به دنبال اسیتضاح وزیر علوم هستند.

دبیر کل انجمن اسلامی دانشگاه‌ها در پایان تاکید کرد: اکثریت مجلس نیروهای معتدلی هستند و ما انتظار داریم که میدان از نیروهای معتدل به دست اقلیت تندرو نیافتد.

کد N438012

وبگردی