آفتاب

رئیس جمهور: 90درصد مردم پشتیبان تیم مذاکره هسته ای هستند و دعای رهبری بدرقه راه شان است

رئیس جمهور: 90درصد مردم پشتیبان تیم مذاکره هسته ای هستند و دعای رهبری بدرقه راه شان است

مردم در خرداد سال گذشته به ما گفتند در برخورد با بیگانگان با منطق و استدلال و از موضعی شجاعانه اما مدبرانه با در نظر گرفتن منافع بلندمدت حرکت خود آغاز کنیم.

 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان در همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با بیان اینکه برنامه دولت بدون در نظر گرفتن موفقیت یا عدم موفقیت مذاکرات هسته ای است، تصریح کرد: در سیاست خارجی اگر محاسبات ما درست نباشد یا هزینه زیادی خواهیم داد یا شکست می‌خوریم.

به گزارش فارس رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: عده‌ای در جهان ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی را رواج می‌دهند و عده‌ای نیز در داخل تعامل‌هراسی را رواج می‌دهند.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه سخنان خود پیرامون مذاکرات هسته‌ای گفت: ما در بحث هسته‌ای هیچ عجله‌ای نداریم ولی تاخیر را به صلاح نمی‌دانیم. بنده عرض می‌کنم که پایه‌های تحریم شکسته است و در این هیچ تردیدی ندارم و باید بدانیم شرایط گذشته باز نخواهد گشت و ما با تحریم مقابله کردیم.

وی افزود: ما همزمان در مذاکره با 1+5 در حال شکستن تحریم‌ها هستیم و آنها هم می‌دانند که ما چگونه تحریم‌ها را می‌شکنیم. ما تحریم‌ها را ظالمانه و ضد بشری می‌دانیم و به آنان گفته‌ایم که تحریم‌های شما غلط و ضد بشری بوده است. شما داروهای بیماران ما را نیز تحریم کردید که این موضوع در تاریخ می‌ماند.

رئیس‌جمهور با غلط خواندن تحریم‌های هسته‌ای گفت: ما در عین اینکه تحریم‌ها را غلط می‌دانیم اما برنامه اقتصادیمان را به طور جدی دنبال می‌کنیم تا مشکلات کشور را حل کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: ما مسئله هسته‌ای را یک بحران تصنعی می‌دانیم ما در بحث هسته‌ای هیچ مشکلی نداریم. قطعا آنان بعد از توافق نهایی نیزخواهند گفت که جلوی ایران را در ساخت بمب هسته‌‌ای گرفته‌ایم.

وی با طرح این سوال که چرا اسرائیل امروزه بیش از هر زمان دیگری رسوا شده است گفت: امروز اسرائیل در افکار عمومی دنیا از لحاظ اخلاقی و حقوقی محکوم شده است. چرا در فضای مجازی اسرائیل محکوم شده است چرا که فضای دنیا تغییر کرده است. امروز یک قدرت جدید به میدان آمده و آن شبکه‌های اجتماعی و جوانان هستند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: هیچ زمانی مانند جنگ اخیر غزه به اسرائیل شکست نخورد و مفتضح نشد. امروز اسرائیل در افکار عمومی دنیا آدم‌کش و کودک‌کش است و منهدم‌کننده بیمارستان‌ها و مدارس است. حتی بزرگ‌ترین مدافعان اسرائیل نیز نتوانستند از آن دفاع کنند. چراکه شرایط دنیای امروز فرق کرده است و روشن شده است که چه کشوری به دنبال سلاح کشتار جمعی است و چه کشوری به دنبال آن نیست.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی هیچ زمانی به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود گفت: چه آژانس باشد و چه نباشد جمهوری اسلامی به د نبال سلاح جمعی نبوده، نیست و نخواهد بود. این موضوع را دنیا بداند که ما به جد به دنبال مذاکره و حل مسائل هستیم و دنیا بداند که ما مذاکره را برای مذاکره نمی‌پذیریم. مذاکره باید در زمان معقول و به راه‌حل درست برسد و ما در این خصوص آماده‌ایم با منطق و استدلال صحبت کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از شفاف‌تر شدن مسائل هسته‌‌ای‌مان هراسی نداریم گفت: ما خود در این زمینه داوطلب هستیم ما خودمان آژانس را دعوت کردیم تا دوربین‌هایشان در مراکز هسته‌ای ما قرار گیرد.

وی افزود: دنیا باید واقعیت کنونی را بپذیرد و لمس کند و بداند ما اراده جدی برای حل و فصل مسائل داریم و به هیچ عنوان از حقوقمان عقب‌نشینی نمی‌کنیم. این دولت، دولتی نیست که بخواهداز حقوق ملت خود عقب‌نشینی کند.دولتی که بهترین و بالاترین پشتیبانی مردمی را به همراه دارد و در بهترین شرایط برای اتحاد با سران دیگر قوا است.

وی افزود: سایر قوا نیز در کنار ما هستند و همه ما درکنار هدایت‌های رهبری هستیم و یک ید واحده در کشور هستیم و به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم بین قوا اختلاف بیاندازد و خدایی ناکرده که الحمدالله وجود نیز ندارد به رهبری توهین کند.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: ما یک ملت بزرگ‌، خودباور، مستقل، دلیر، مسلمان و ایثارگر هستیم و امروز ایستاده‌ایم و در میدان مذاکره نیز البته با لبخند سخن می‌گوییم، آنانی که از لبخند خوششان نمی‌آید رویشان را برگردانند. ما در مذاکرات البته با لبخند حضور خواهیم داشت و تدبیر می‌کنیم و انشالله به پیروزی دست پیدا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همین جا لازم می‌دانم که از وزیر امور خارجه متخصص، مدبر و هوشیار و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از طرف مردم تشکر کنم. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بداند 90 درصد مردم پشتیبان آنان هستند و دعای خیر رهبری بدرقه آنان بوده و خواهد بود.

 

1717

کد N437905

وبگردی