آفتاب

بازتاب پیروزی اردوغان در رسانه های غربی/آغاز شکل گیری ترکیه جدید

بازتاب پیروزی اردوغان در رسانه های غربی/آغاز شکل گیری ترکیه جدید

خبرگزاری مهر گروه بین الملل: همان طور که انتظار می رفت نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به نفع "رجب طیب اردوغان" تمام شد و وی توانست در همان دور اول پیروز شود. این موفقیت بازتاب نسبتا گسترده ای در رسانه های جهان داشته است.

خبرگزاری آلمان در مورد این پیروزی می نویسد: رجب طیب اردوغان، نخست‌ وزیر ترکیه، پیروزی بزرگ دیگری به دست آورد. کسب 52 درصد آرا در این انتخابات نشان می دهد که اردوغان از جایگاه خوبی برخوردار است.

به این ترتیب نخست وزیر ۶۰ ساله ترکیه اولین رئیس جمهوری این کشور است که با رای مستقیم مردم برای این سمت انتخاب می شود.

آسوشیتدپرس نیز در مورد پیروزی اردوغان در انتخابات روز گذشته می نویسد: اين اولين بار است که رئيس جمهور ترکیه با رای مستقيم مردم انتخاب می شود و گفته می شود که ۵۳ ميليون نفر از ۷۶ ميليون واجد شرايط رای، در اين انتخابات شرکت کرده اند.

گزارش ها حاکی است پس از آنکه تلويزيون ترکيه اعلام کرد که رجب طيب اردوغان با کسب ۵۱.۸ درصد آرا در انتخابات رياست جمهوری به پيروزی رسيده، طرفدارانش با در دست داشتن پرچم اين کشور در خيابان های آنکارا به جشن و شادمانی پرداختند.

رجب طيب اردوغان نيز در جمع صدها نفر از هواداران خود گفت: مردم اراده خود را نشان دادند. اراده ملی و دموکراسی برنده این رأی و انتخابات بود و همه کسانی که به من رأی دادند و آنهایی که رأی ندادند برنده این انتخابات هستند.

وی تأکید کرد: ما سیاستی نداشته و نداریم که کسانی را که به ما رأی داده یا نداده اند، از یکدیگر جدا کنیم و کسانی را که رأی نداده اند تحقیر کنیم.

رویترز نیز با اشاره به انتخابات روز گذشته ترکیه و پیروزی اردوغان در این رقابت ها، می نویسد: اردوغان با پیروزی در این انتخابات، ترکیه را به سمت یک آغاز جدید خواهد برد.

این رسانه غربی حتی می نویسد: دولت ترکیه از صبح روز دوشنبه مقدمات آغاز ریاست جمهوری ترکیه را آغاز کرده و بر اساس آنچه پیشتر اعلام شده بود ترکیه از این پس بر اساس سیستم ریاست جمهوری اداره می شود و نه سیستم پارلمانی.

رویترز همچنین می نویسد: این پیروزی  اردوغان را یک گام دیگر به آنچه که سالها انتظار داشت یعنی تبدیل شدن به قدرت مطلق در ترکیه نزدیک تر می کند.

روزنامه گاردین با اشاره به پیروزی اردوغان و سخنرانی وی بعد از اعلام نتایج انتخابات می نویسد: اردوغان پس از پیروزی خواستار وحدت شده و اعلام کرد که رئیس جمهور همه مردم ترکیه است.

اردوغان در بحش دیگری از سخنرانی خود گفت: امروز یک بار دیگر مردم پیروز شدند. امروز بار دیگر دموکراسی در ترکیه پیروز شد.

اما "دمیرتاش" که از سوی کردهای ترکیه در این انتخابات نامزد شده بود پس از اعلام نتایج گفت: پیامی که ما می خواستیم ارسال کنیم به تمام ترکیه رسیده است. انتخابات ریاست جمهوری به اهداف خود رسید و این نتیجه یک پیروزی است.

"اکمل الدین احسان اوغلو" جدی ترین رقیب اردوغان، در این انتخابات نیز پیروزی وی در رقابت های روز گذشته را تبرک گفته است.

در این میان آنچه تا کنون مبهم مانده وضعیت آتی حزب عدالت و توسعه و رئیس آتی آن است. بر اساس قوانین موجود در ترکیه اردوغان با رسیدن به پست ریاست جمهوری دیگر نمی تواند ریاست حزب را در اختیار داشته باشد بر همین اساس عدالت و توسعه باید رئیس جدیدی برای خود انتخاب کند که این رئیس جدید نخست وزیر آتی این کشور نیز خواهد بود.

چهره های سنتی و میانه رو عدالت و توسعه علاقه مند هستند تا "عبدالله گل" رئیس جمهور فعلی، عهده دار پست ریاست حزب عدالت و توسعه شود ولی وی پیشتر اعلام کرده بود که تمایلی به این کار ندارد.

کد N437770

وبگردی