آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

ملازهی: هدف آمریکایی‌ها از میانجی‌گری در افغانستان افزایش نظارت بر منطقه است

ملازهی: هدف آمریکایی‌ها از میانجی‌گری در افغانستان افزایش نظارت بر منطقه است

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: با توجه به واهمه آمریکا از افزایش قدرت چین و روسیه در جهان و نزدیک شدن به موعد خروج نیروهایشان از افغانستان آنها میانجی‌گری در این کشور را بهانه‌ای برای افزایش تسلط خود بر منطقه قرار داده‌اند.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آغاز به کار کمیته مشترک کاندیداهای افغان، خاطرنشان کرد: پس از این‌که اختلافات میان دو تیم عبدالله عبدالله و اشرف غنی بر سر چگونگی شمارش و باطل کردن آرایی که مشکوک هستند به وجود آمد مجددا" جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به افغانستان بازگشت و طی مذاکراتی سه‌جانبه به توافق رسیدند تا در افغانستان دولت وحدت ملی تشکیل شود.

وی ادامه داد: در این مذاکرات قرار شد چارچوب‌های دولت وحدت ملی افغانستان همان چارچوب‌هایی باشد که در دور قبل در رابطه با آن توافق کرده بودند با این تفاوت که در رابطه با مسائل به وجود آمده باید چاره‌ای اندیشیده بشود.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به مذاکرات گذشته میان کاندیداهای افغانستان، گفت: قرار شده در این مذاکرات تمام آرای انتخابات این کشور تحت نظارت سازمان ملل و با حضور نمایندگان هر دو کاندیدا بازشماری شده و آرایی که از نظر طرفین مشکوک است باطل شود و هر فردی که برنده انتخابات شد رئیس جمهور افغانستان بشود و نفر دوم هم از طریق شورای اجرایی طی دو سال آینده قانون اساسی را اصلاح کند و همین فرد دوم که رئیس شورای اجرایی بوده است نخست وزیر افغانستان بشود.

ملازهی ادامه داد: بر اساس مذاکرات قبلی انجام شده میان طرفین انتخابات افغانستان قرار بود نظام ریاستی این کشور به نظارت پارلمانی تغییر کند. البته این تصمیمات در دور دوم مذاکرات هم همچنان پابرجا بود و علاوه بر آن طرفین بر روی تشکیل دولت وحدت ملی هم با هم به تفاهم رسیدند.

وی با اشاره به آغاز به کار کمیته مشترک کاندیداهای افغان، خاطرنشان کرد: شورایی که در حال حاضر آغاز به کار می‌کند از نمایندگان دو طرف انتخابات ریاست جمهوری یعنی عبدالله و غنی تشکیل شده است که این نمایندگان در حقیقت باید نوع تقسیم قدرت را در افغانستان بررسی کنند تا مشخص شود پس از اعلام رئیس جمهور هر کدام از این گروه‌ها چه سهمی از قدرت را باید در اختیار داشته باشند.

این کارشناس مسائل افغانستان، تأکید کرد: کمیته مشترک کاندیداهای افغان که از نمایندگان عبدالله و غنی تشکیل شده است هم به همین منظور شکل گرفته تا علاوه بر رئیس جمهور و رئیس شورای اجرایی فرد سومی هم بر اساس توافق مشخص شود تا او تصمیمات نهایی را در رابطه با تقسیم قدرت، تغییرات قانون اساسی، چگونگی تشکیل لویی جرگه و سایر مسائلی که دو طرف مدنظر دارند بگیرد.

ملازهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش آمریکا در تشکیل کمیته مشترک کاندیداهای افغان، گفت: به طور کلی مصلحت افغان‌ها این بود که دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری بدون دخالت آمریکایی‌ها به تفاهم برسند و نوعی توزیع قدرت را انجام بدهند. یعنی همان چیزی که تحت عنوان دولت وحدت ملی و با دخالت آمریکایی‌ها مطرح شد می‌توانست با حمایت نیروهای داخلی و توافق عبدالله و غنی صورت بگیرد.

وی با اظهار تأسف از این‌که دو کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان نتوانستند با تفاهم مسائل را حل کنند، افزود: آن قدر اختلافات داخلی افغان‌ها زیاد بود که به دخالت آمریکایی‌ها منتهی شد و روشن است که هدف آمریکایی‌ها تنها میانجی‌گری میان کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان نیست بلکه آنها اهداف استراتژیک و بلندمدتی را در منطقه دنبال می‌کنند.

ملازهی گفت: اصلی‌ترین هدف آمریکایی ها در افغانستان این است که هرچه سریع‌تر رئیس جمهور آینده افغانستان مشخص شود و توافق‌نامه امنیتی مورد نظر آنها را امضا کند تا بتوانند پایگاه نظامی در این کشور پیدا کنند چرا که رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که از سال 2014 خروج نیروهای خود را از افغانستان آغاز خواهند کرد و آنها به دنبال این هستند که تکلیف حدود 8 تا 15 هزار نیروی آمریکایی که قرار است در افغانستان باقی بمانند را روشن کنند.

این کارشناس مسائل افغانستان، تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف آمریکایی‌ها برای میانجی‌گری در افغانستان این است که در حال حاضر در آسیای مرکزی و جنوب آسیا میان چین و روسیه و آمریکا رقابت‌های سختی در جریان است و آمریکایی‌ها که از قدرت‌طلبی پوتین و همین‌طور افزایش قدرت چین در جهان نگران هستند به دنبال بازیابی جایگاه در افغانستان هستند تا از این طریق به راحتی روسیه، چین،‌آسیای مرکزی و حتی ایران را تحت نظارت قرار بدهند.

انتهای پیام

کد N437743

وبگردی