آفتاب

به نظر شما چه کسی مقصر وجود روغن پالم در لبنیات است؟

 به نظر شما چه کسی مقصر وجود روغن پالم در لبنیات است؟

شما مخاطبان شفاف چه کسانی را در این رابطه مقصر می دانید؟ آیا مقصر وزارت بهداشت است یا وزارت صنعت و یا متولیان لبنیات کشور؟ به نظر شما قوه قضاییه با سودجویانی که این روغن را وارد لبنیات کردند، چگونه باید برخورد کند؟ آیا از موضع گیری وزیر بهداشت در این خصوص رضایت دارید؟ نظرات خود را بدون توهین به افراد حقیقی و حقوقی برای ما ارسال کنید.



دوازدهم مرداد بود که وزیر بهداشت وجود روغن پالم در برخی شیرهای پرچرب را تائید کرد.اتفاقی نادر طی سال های گذشته چرا که پس از سال ها مطرح شدن ماجرای آلودگی مواد خوراکی یک وزیر رسما این مساله را پذیرفته است.

روغن پالم یا نخل نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌شود. به‌کارگیری روغن نخل به‌عنوان سوخت گیاهی از چند سال اخیر، موجب افزایش تقاضای جهانی و در نتیجه افزایش قیمت آن شده‌ است.

روغنی که به گفته سازمان بهداشت جهانی شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف پالمتیک اسید احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد و حالا مردم ایران به خصوص کلانشهرها که به دلیل آلودگی هوا خود به خود با بیماری های قلبی و عروقی درگیرند ، بیشتر و بیشتر  از بازیچه شدن جانشان توسط عده ای سودجو نگران هستند.

با این وجود اما درحالی که سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی با این سخنان، عملا از سودجویی افرادی که از طریق به خطر انداختن سلامتی مردم به واردات این مواد اقدام کرده‌اند، پرده برداشته از سوی دیگر مسئولان این وزارتخانه نظرات متفاوتی در این خصوص دارند.

به عنوان مثال،  مدیرکل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت اعلام کرده: تاکنون گزارشی مبنی بر وجود روغن گیاهی در شیر یا ماست در کشور نداشته‌ایم! اما با توجه به هشدار وزیر نظارت‌ها در این مورد نیز دقیق‌تر می‌شود.

هدایت حسینی افزوده است: البته شرط استفاده از این روغن در این محصولات این است که حتما روی بسته‌بندی این محصولات قید شود که مثلا 10 درصد روغن حیوانی این محصول با روغن پالم یا هر روغن گیاهی دیگر جایگزین شده تا مصرف‌کننده مطلع باشد.

دبیر انجمن صنایع لبنی هم در عکس‌العمل به این سخنان گفته است: این موضوع را شنیده‌ام و از بیان آن توسط وزیر بهداشت بسیار تعجب کردم.

رضا باکری افزوده است: اگر مجوزی برای تولید شیر چرب به کارخانه‌ای داده نشده است بنابراین تشویش اذهان عمومی درست نیست و نباید این مسائل مطرح شود، هیچ کارخانه لبنی در سطح کشور پیدا نمی‌شود که پروانه ساخت و تولید شیر پرچرب با روغن گیاهی را داشته باشد و من اگر نسبت به این موضوع اطلاعی داشته باشم حتی ثانیه‌ای برای متوقف کردن فعالیت آن کارخانه و معرفی آن به مراجع قضایی درنگ نمی‌کنم.

وزیر بهداشت اما در پاسخ به تکذیب صنایع لبنی، با اعلام اینکه ما مجوز ورود این محصولات را نمی‌دهیم بلکه وزارت صنعت و جهاد کشاورزی متولی واردات آن هستند، تصریح کرده است: گزارش‌های ما موجود است و اگر لزوم داشته باشد آن را رسانه‌ای می‌کنیم.

رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزیر هم در اینباره گفته است: در گذشته میزان مجاز این روغن وارداتی در روغن‌های خوراکی 50 درصد بود که با مصوبه اخیر شورای عالی سلامت در دولت، حد مجاز استفاده از این روغن در روغن‌های نیمه جامد تولید داخل به 30 درصد کاهش پیدا کرد. به‌هرحال، کاهش مصرف روغن پالم در غذای مصرفی مردم یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است چراکه وجود این ماده در لبنیات مصرفی مردم ابتلا به سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

نکته اما اینجاست که  وجود روغن پالم تنها به شیرهای پرچرب ختم نمی‌شود بلکه با بررسی‌های وزارت بهداشت مشخص شده که در ماست با چربی 12 درصد هم روغن پالم وجود دارد.
کد N437716

وبگردی