آفتاب

نایب رییس مجلس عراق: نخست وزیر به زودی انتخاب می شود

نایب رییس مجلس عراق: نخست وزیر به زودی انتخاب می شود

تهران- ایرنا- نایب رییس مجلس عراق از احتمال انتخاب نخست وزیر جدید این کشور در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ˈرویترزˈ، ˈحیدر العبادیˈ امروز (دوشنبه) اعلام کرد که ائتلافی متشکل از بزرگ ترین احزاب شیعه عراق در حال رایزنی برای انتخاب نخست وزیر جدید هستند.

اظهارات وی در قالب پیام توییتر در حالی منتشر می شود که مقام های پلیس عراق از استقرار نیروهای ویژه و شبه نظامیان وفادار به ˈنوری مالکیˈ نخست وزیر در مناطق راهبردی بغداد خبر می دهند.

روز گذشته مالکی در سخنانی که از تلویزیون عراق پخش شد، اعلام کرد که تسلیم فشارها برای صرف نظر از دوره بعدی نخست وزیری نخواهد شد.

عبادی یکی از شخصیت های عراقی است که از وی به عنوان جایگزین مالکی یاد شده است. وی در پیامی که بر روی صفحه توییترش قرار داد، اعلام کرد که نیروهای دولتی در پایتخت در حالت آماده باش قرار دارند.

بنا بر اظهارات روز گذشته مالکی، ˈفواد معصومˈ رییس جمهوری کرد عراق به دلیل آن که از بزرگ ترین ائتلاف سیاسی این کشور نخواسته تا نخست وزیر را تعیین کند، قانون اساسی را نقض کرده است.

وی همچنین معصوم را به پیگرد قانونی تهدید کرد.

مالکی که از انتخابات ماه آوریل (اردیبهشت) در سمت نخست وزیر موقت ایفای نقش می کند از سوی برخی جناح های سیاسی و گروه های مذهبی برای کناره گیری از قدرت تحت فشار قرار دارد.

منتقدان مالکی وی را به اتخاذ رویکردهای فرقه گرایانه متهم می کنند.

وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته بار دیگر بر حمایتش از ˈروند انتخاب نخست وزیری که بتواند از طریق برقراری اجماع ملی و حکومت داری به شیوه ای فراگیر، نماینده آرمان های کل ملت عراق باشدˈ تاکید کرد.

ˈماری هارفˈ سخنگوی وزارت خارجه، طی بیانیه ای گفت: واشنگتن هرگونه توسل به زور یا دست کاری در قانون اساسی و رویه قضایی را برای رسیدن به نتیجه دلخواه رد می کند.

وی همچنین بر حمایت آمریکا از ˈنقش معصوم به عنوان ضامن اجرای قانون اساسی عراقˈ تاکید کرد.

کشمکش های سیاسی عراق در حالی رخ می دهد که این کشور طی ماه های گذشته با افزایش حملات گروهک تروریستی داعش در مناطق شمالی و غربی مواجه بوده است.

پیشروی های داعش در نزدیکی شهر ˈاربیلˈ مرکز اقلیم خودمختار کردستان عراق باعث شد تا آمریکا برای نخستین بار از زمان خروج نظامیانش از این کشور بار دیگر با حملات هوایی علیه مواضع این گروه تروریستی درگیر مداخله نظامی در عراق شود.

تروریست های داعش با تصرف پنجمین میدان نفتی، چندین روستا و نیز بزرگ ترین سد عراق، اکنون تا شهر اربیل تنها 30 دقیقه فاصله دارند.

آمریکا پس از صرف بیش از دو تریلیون دلار برای جنگ 9 ساله در عراق که به بهانه سرنگونی حکومت دیکتاتوری ˈصدام حسینˈ آغاز شد، اکنون با گروهی به مراتب افراطی تر از شبکه تروریستی القاعده مواجه است که وعده داده به سوی بغداد پیشروی خواهد کرد.

خاورم**9156**7074**1566
کد N437714

وبگردی