آفتاب
مدیر کل بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان:

بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS)قزل آلای رنگین کمان کنترل شد

بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS)قزل آلای رنگین کمان کنترل شد

تهران - ایرنا - مدیر کل بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، از کنترل بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS) قزل آلای رنگین کمان در استان های درگیر خبر داد و گفت: هم اکنون اجرای عملیات ضد عفونی مزارع پرورش ماهی آلوده در حال اجراست.

کاظم عبدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص وضعیت بیماری ویروسی(VHS) افزود: این بیماری از آبان ماه سال 92 طی گزارشاتی مبنی بر تلفات مشکوک ماهیان قزل آلای رنگین کمان به بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS) در مزارع پرورشی ماهیان استان کهکیلویه و بویراحمد اعلام شد که با انجام آزمایش های تکمیلی سرولوژیکی (الایزا)، ملکولی هیستوپاتولوژیکی و کشت ویروسی وقوع این بیماری به تایید قطعی رسید.

وی اظهار داشت: بلافاصله اقدامات لازم برای پایش بیماری و اجرای سیستم مراقبت فعال در استان کهکیلویه و بویراحمد و استان های مجاور انجام شد.

به گفته عبدی، عمده تلفات در ماهیان کمتر از 100 گرم تا 70 درصد و بالای وزن 100 گرم کمتر از 20 درصد در مجتمع های پرورشی استان های لرستان، چهار محال بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، کردستان، کرمانشاه و اصفهان بوده است و مواردی انفرادی در اثر جا به جایی های غیرمجاز در برخی از استانهای دیگر نیز مشاهده شده بود.

وی افزود: پس از وقوع بیماری سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی بهداشت بیماری های دام و آبزیان با همکاری سایر مراجع ملی و استانی از جمله سازمان شیلات ایران و ستاد بحران کشور وارد عمل شد و با اجرای قرنطینه در استان های درگیر، شناسایی تعیین زون های آلوده نسبت به این بیماری اقدام به تخلیه و صید ماهیان بازاری در مزارع آلوده و حذف بچه ماهیان غیر بازاری کرد.

عبدی ادامه داد: همچنین برای ارتقای امنیت زیستی در مزارع سالم، عملیات خشک کردن مزارع و زون های آلوده و از نقل و انتقال ماهیان آلوده به استان های سالم جلوگیری شد و هم اکنون نیز اجرای عملیات ضدعفونی مزارع آلوده در حال اجراست.

عبدی تصریح کرد: بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS) یک بیماری اخطار دهنده به OIE است که عامل آن ویروسی از جنس NOVIRHABDOVIRUS می باشد که این بیماری انتشار جهانی دارد و در بیش از 82 گونه ماهی ایجاد بیماری می کند، اما میزبان سنتی آن ماهی قزل آلا است.

وی اظهار داشت: این بیماری در تمامی سنین دیده می شود، اما سنین 3 تا 0.3 گرم از حساسیت بیشتری برخوردار است.

به گفته وی، بیشترین میزان تلفات این بیماری در دمای 9 تا 12 درجه سانتیگراد اتفاق می افتد و بیماری عمدتا به صورت افقی از طریق وسایل، ابزار، جا به جایی های بین مزارع، پرندگان و غذا منتقل می شود.

مدیر کل بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: این بیماری خوشبختانه مشترک(زئونوز) نبوده و تنها در ماهیان با علایم سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی و عصبی(VHS) مشاهده می شود.

وی توصیه کرد: با توجه به در پیش بودن فصل سرما لازم است تمامی مزارع پرورشی و مراکز تکثیر آبزیان کشور ضمن ارتقای شرایط امنیت زیستی در مزارع خود، دستورالعمل های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور را رعایت کنند و جا به جایی ماهیان خود را به طور صرف با اخذ گواهی های بهداشتی و حمل از شبکه های دامپزشکی انجام دهند.

وی تاکید کرد: همچنین پرورش دهندگان آبزیان موظف هستند هرگونه تلفات خود را به نزدیکترین اداره دامپزشکی شهرستان و استان خود گزارش دهند.

عبدی افزود: لازم است پرورش دهندگان ماهی به طور جدی از خرید تخم های چشم زده، بچه ماهی، غذا و سایر نهاده های غذایی از مراکز غیرمجاز خودداری کنند و نسبت به ارتقای سلامت بهداشتی و اصلاح ساختار بهداشتی مزارع پرورشی خود زیرنظر مراجع ذی صلاح دامپزشکی و سازمان شیلات ایران اقدام کنند.

اقتصام(4)9186**1594
کد N437666

وبگردی