آفتاب

شکست طرح های آتش بس با رنگ و بوی صهیونیستی

شکست طرح های آتش بس با رنگ و بوی صهیونیستی

تهران- ایرنا- نگاهی به واقعیت های موجود منطقه و تفسیرهای متفاوت 2 طرف درگیری در نبرد غزه نشان می دهد هرگونه طرح آتش بس سازگار با خواسته صهیونیست ها برای تداوم محاصره غزه و تسلیم سلاح مقاومت، از پیش شکست خورده خواهد بود.

بیش از یک ماه از یورش رژیم صهیونیستی به نوار غزه می گذرد و همچنان حملات این رژیم به این باریکه و در برابر آن، راکت پراکنی گروه های مقاومت به سوی شهرک های صهیونیست نشین ادامه دارد.

به جا ماندن نزدیک به 2 هزار کشته و هزاران زخمی در طرف فلسطینی و دهها کشته یا زخمی در سرزمین اشغالی فلسطین فقط بخشی از پیامدهای این نبرد نابرابر است.

تاکنون گفت و گوهایی برای پایان دادن به درگیری ها و چندین دور آتش بس چند ساعته برای بیرون آوردن جنازه ها و رسیدگی به حال زخمی های فلسطینی را شاهد بودیم اما هر بار بی درنگ پس از پایان آتش بس، درگیری ها از سر گرفته شده است.

به نظر می رسد در تازه ترین جنگ غزه، دست یافتن به یک راه حل برای پایان دادن به درگیری ها دشوارتر از هر زمان دیگری باشد. در مرحله کنونی هر چند رژیم صهیونیستی می خواست با تحمیل شرایط خود، جنگ را پایان دهد و پس از آتش بس 72 ساعته سربازان خود را از غزه بیرون برد، اما «جنبش مقاومت اسلامی فلسطین» (حماس) و دیگر گروه های مقاومت اعلام کرده اند تا زمانی که شروط اعلام شده در گفت و گوها مورد پذیرش طرف صهیونیستی قرار نگیرد با هیچ آتش بس دایمی موافقت نخواهند کرد.

باید اشاره شود که مهم ترین شرط حماس برای پایان درگیری ها، پایان محاصره نوار غزه است.

نگاهی به واقعیت های تازه ترین نبرد غزه و اهداف 2 طرف درگیری به خوبی روشن می کند که دست یافتن به یک آتش بس دایمی در شرایط کنونی تا چه اندازه دشوار است.

**تفسیر ررژیم صهیونیستی از نبرد غزه

در این دور از حملات، رژیم صهیونیستی وحشیانه ترین حملات هوایی، زمینی و دریایی خود به باریکه غزه را داشته و به طور تقریبی تمام زیرساخت های اقتصادی و صنعتی موجود در این منطقه را ویران کرده است.

همانگونه که مقام های صهیونیستی اعلام کرده اند هدف از یورش به نوار غزه، نابودی توان نظامی حماس است. در این ارتباط، آنان تمام زیرساخت های اقتصادی این سازمان را نیز ویران کردند تا از بازیابی قدرت نظامی پیشین حماس جلوگیری کنند.

ویرانی تونل هایی که نوار غزه را به سرزمین اشغالی متصل می کند، بمباران مساجد و مراکز اقتصادی و خبری، هدف قرار دادن مراکز و ساختمان های زیر نظارت سازمان های بین المللی و دانشگاه اسلامی غزه که بیشتر نیروهای حماس در آن پرورش فکری می یابند و... از جمله اقدام های ویرانگر رژیم صهیونیستی در حمله به این باریکه بوده است.

در پی همین ویرانگری های گسترده بود که این رژیم در آخرین آتش بس 72 ساعته پذیرفت نیروهای خود را از نوار غزه بیرون کند.

به نظر می رسد رژیم صهیونیستی با این تفسیر که توانسته به هدف کوتاه مدت خود که همان نابودی بخشی از توان نظامی و اقتصادی حماس و ویرانی تونل های زیرزمینی این گروه است دست یابد، تلاش دارد نبرد را پایان دهد؛ هر چند پایداری جانانه نیروهای مقاومت از دستیابی این رژیم به اهداف میان مدت و بلندمدت خود که همانا خلع سلاح و حذف مقاومت است، جلوگیری کرد.

** نگاه مقاومت به نبرد غزه

با وجود کشته و زخمی شدن هزاران فلسطینی و ویرانی های بسیار در نوار غزه در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به این منطقه، مقاومت دلیرانه نیروهای حماس در برابر یورش همه جانبه یکی از مدرن ترین و مسلح ترین ارتش های جهان، اعتماد به نفس مقاومت را بیش از پیش افزایش داده است.

مولفه دیگری که در این میان در محاسبات نیروهای مقاومت اهمیت بالایی دارد، پشتیبانی ضمنی برخی کشورهای عربی همچون عربستان و مصر از رژیم صهیونیستی و پشت کردن حاکمان عربی به آرمان فلسطین است.

این امر باعث شد نیروهای مقاومت به خوبی دریابند در جهان عرب بیش از پیش تنها هستند و تا زمانی که خودشان نتوانند در برابر دشمن صهیونیستی از موضع قدرت برخورد کنند، قادر نخواهند بود کاری از پیش برند.

این 2 مولفه در کنار هم نگاه به معادله نبرد غزه از سوی حماس را متفاوت کرده است. بر همین پایه بر خلاف رژیم صهیونیستی که می خواهد همانند دوره های پیشین آتش بس مورد نظر خود را به مقاومت تحمیل کند، حماس بر آن است تا زمانی که به اهداف خود نرسیده دست از مقاومت بر ندارد.

حماس به خوبی می داند اگر به آتش بس مورد نظر رژیم صهیونیستی و هم پیمانان منطقه ای و بین المللی آن تن دهد هیچ تضمینی وجود ندارد که رژیم صهیونیستی مدتی بعد بار دیگر به این منطقه یورش نبرد. پیشینه این رژیم در سال های گذشته به خوبی این دغدغه حماس را توجیه می کند.

از سوی دیگر، هرگونه توافقی با رژیم صهیونیستی بدون اینکه تغییری در وضعیت مردم غزه ایجاد شود برای حماس و مردم فلسطین هیچ گونه ارزشی نخواهد داشت.

مردم این باریکه کوچک سال ها است در محاصره شدید قرار دارند و از حقوق نخستین خود نیز محروم شده اند، بنابراین در شرایط کنونی که هزاران کشته و زخمی و ویرانی های بسیاری را متحمل شده اند حتی اگر گروه مذاکره کننده فلسطینی به توافقی با رژیم صهیونیستی دست یابد که متضمن پایان یافتن محاصر غزه نباشد مردم فلسطین به سختی زیر بار آن خواهند رفت.

خیانت برخی حاکمان منطقه به آرمان فلسطین و از هم گسیختگی جهان عرب نیز دلیل دیگری شده است برای تقویت اراده مقاومت به منظور دستیابی به اهداف خود در جنگ.

گروه های فلسطینی به خوبی آگاهند اگر بدون گرفتن امتیازی به مصالحه با رژیم صهیونیستی تن دهند، به دلیل اینکه در سخت ترین دوران سیاسی خود در جهان عرب به سر می برند این رژیم با خیالی آسوده تر در آینده ای نزدیک بار دیگر به غزه یورش خواهد برد.

بر همین پایه، مقاومت تا جایی ادامه می یابد که بتواند دستکم امتیاز پایان محاصره غزه را به دست آورد.

** جمع بندی

هر چند بازیگران منطقه ای و جهانی برای پایان دادن به تازه ترین یورش رژیم صهیونیستی به باریکه غزه، تلاش های بسیاری صورت می دهند، اما تا زمانی که محاصره غزه پایان نیابد طرح های آتش بس به سختی می تواند مورد پذیرش طرف فلسطینی قرار گیرد.

در این میان، سلاح مقاومت یک تضمین و ابزار بازدارنده در برابر زیاده خواهی های صهیونیست ها به شمار می رود.

بر همین پایه باید گفت هر گونه طرح آتش بس که نتواند واقعیت های موجود را پوشش دهد، به شکست خواهد انجامید.

از مهدی جوکار- گروه تحقیق و تفسیر خبر

پژوهشم**م.ج**1961**1358
کد N437655

وبگردی