آفتاب

دیابت و پرفشاری خون شایع‌ترین علل افزایش فشار خون در بیماران کلیوی

دیابت و پرفشاری خون شایع‌ترین علل افزایش فشار خون در بیماران کلیوی

یک فوق ‌تخصص کلیه بیماری‌های دیابت و پرفشاری خون را شایع‌ترین علل افزایش فشار خون در بیماران کلیوی خواند.

دکتر ساسان اریس در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایسنا - منطقه علوم پزشکی تهران، افزود: اگر فشار خون به خوبی کنترل شود، سیر بیماری به طرف بروز بیماری کلیوی (ESRD) بسیار کند است و عوارض کمتری ایجاد می‌کند.

وی افزود: هرگاه صحبتی از فشار خون می‌شود، پزشکان فیزیوپاتولوژی آن را در جاهای دیگری جستجو می‌کنند. عضو مرکزی و شاید منحصر به فرد این مکانیسم کلیه‌ها هستند.

اریس گفت: فشارخون در اکثر بیماری‌های کلیوی مشاهده می‌شود به این معنا که فشارخون می‌تواند علامتی از بیماری کلیه باشد. فشار خون کلیوی یا به علت درگیری پارانشیم کلیه هستند و یا به علت درگیری عروق بزرگ کلیه است که به نام رنوواسکولر، معروف هستند.

اریس در خصوص علل بروز فشار خون در بیماری‌های حاد کلیه گفت: فشارخون در گلومرولونفریت‌ها و واسکولیت‌ها شایع است. در این دسته از بیماری‌ها، فشار خون به همراه پروتئینوری‌، هماچوری (خون در ادرار)، ادم، الیگوری (کاهش ادرار)، ازتمی جزئی از علائم بیماری هستند.

وی با تاکید بر اینکه فشار خون در بیماری‌ها گلومرولی اولیه کلیه شایع‌تر است گفت: این عارضه در نفریت‌های بینابینی هم دیده می‌شود اما در برخی از بیماری‌ها شایع‌تر و در بعضی شیوع کمتری دارد.

اریس افزود: بیشترین شیوع در فوکال سگمنتال گلومرولواسکلروز (FSGS) دیده می‌شود که در حدود 80 تا 85 درصد موارد، این بیماران دچار پرفشاری خون هستند. در گلومرولونفریت حاد استرپتوککی (PSGN) نیز فشار خون دیده می‌شود که همراه هماچوری، پروتوئینوری حدود یک گرم، ادم شدید، الیگوری، ازتمی است.

این فوق ‌تخصص بیماری‌های کلیه تصریح کرد: گلومرولونفریت حاد استرپتوککی گاهی هم با بزرگی قلب همراه است که درمان با دیورتیک به تنهایی پاسخگوی خوبی در اکثر بیماران است. مکانیسم ایجاد فشار خون در بیماری‌های حاد کلیه دقیقا مشخص نیست.

بروز فشار خون در بیماری‌های مزمن کلیه

این فوق ‌تخصص بیماری‌های کلیه خاطر نشان کرد: اگر فشار خون خوب کنترل شود، سیر بیماری به طرف بروز بیماری کلیوی (ESRD) بسیار کند است و عوارض کمتری، از جمله عوارض قلبی و عروقی ایجاد می کند.

فشار خو‌ن‌های کنترل نشده عامل اصلی بیماری کلیوی

وی گفت: آمار نشان می‌دهد که 86 درصد بیمارانی که به بیماری کلیوی زود هنگام مبتلا می‌شوند، دچار فشار خو‌ن‌های کنترل نشده هستند، لذا توصیه شده است که فشار خون این بیماران در حد 125 بر روی 75 میلی متر چیوه نگه داشته شود.

انتهای پیام

کد N437617

وبگردی