آفتاب

وزیران خارجه عضو ˈآ.سه.آنˈ جنایات داعش و صهیونیست ها را محکوم کردند

وزیران خارجه عضو ˈآ.سه.آنˈ جنایات داعش و صهیونیست ها را محکوم کردند

کوالالامپور – ایرنا – 10 وزیر امور خارجه عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در بیانیه مشترکی عملیات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم بیگناه فلسطین در غزه و جنایات گروه تروریستی و تکفیری داعش در عراق را محکوم کردند.

به گزارش ایرنا، وزیران امور خارجه کشورهای عضو ˈآ.سه.آنˈ در پایان چهل و هفتمین نشست خود در ˈایپیداوˈ پایتخت میانمار بیانیه ای با تاکید بر چالش های منطقه ای و بین المللی در 166 ماده صادر کردند.

فیلیپین، برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، سنگاپور، تایلند و ویتنام کشورهای عضو اتحادیه آ.سه.آن را تشکیل می دهند.

پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا روز دوشنبه این بیانیه را منتشر کرد. چالش های دریای چین جنوبی، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، حقوق بشر و آلودگی هوا از جمله موضوعات منطقه ای است که در این بیانیه مورد تاکید قرار گرفته اند.

روابط آ.سه.آن با شرکای گفتمانی این اتحادیه از جمله هند، آمریکا، چین، روسیه و ژاپن به همراه مسائلی از جمله حملات رژیم صهیونیستی به مردم بی پناه غزه و شرایط خاورمیانه از دیگر موضوعات عرصه بین الملل است که وزیران امور خارجه آ.سه.آن به آنها اشاره کردند.

در بخش خاورمیانه، وزیران امور خارجه آ.سه.آن با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به مردم بیگناه غزه از جامعه بین الملل از جمله شورای امنیت سازمان ملل درخواست کردند از طریق گفتمان و مذاکره به بحران غزه پایان دهند.

وزیران امور خارجه آ.سه.آن همچنین در بیانیه خود خواستار احترام کامل به قوانین بین المللی از جمله قانون حفاظت از غیرنظامیان و توزیع کمک های انسانی شدند.

اعضای صادرکننده این بیانیه از برگزاری انتخابات اخیر در افغانستان استقبال کرده و آن را گامی مهم به سوی گذار مسالمت آمیز سیاسی در این کشور عنوان کردند.

10 وزیر خارجه کشورهای عضو ˈآ.سه.آنˈ همچنین حملات گروه تروریستی و تکفیری داعش در عراق و جنایات این گروه را ˈتهدیدی برای صلح و ثبات منطقهˈ دانسته و آن محکوم کردند.

در این بیانیه از دولت عراق خواسته شده است ˈبه طور موثری شرایط این کشور را مورد رسیدگی قرار دهدˈ و از همه گروه های بین المللی نیز درخواست شد کمک های انسانی خود را برای آسیب دیدگان حملات این گروه تروریستی فراهم کنند.

ریاست اتحادیه آ.سه.آن سالیانه به صورت چرخشی به اعضای این اتحادیه سپرده می شود. ریاست این اتحادیه در حال حاضر به عهده میانمار است و سال آینده نیز مالزی ریاست آن را بر عهده می گیرد.

چهل و هشتمین نشست وزیران امور خارجه آ.سه.آن، کنفرانس وزیران، شانزدهمین نشست وزرای خارجه آ.سه.آن بعلاوه سه (ژاپن، چین، کره جنوبی)، پنجمین نشست وزیران خارجه آسیای شرقی و بیست و دومین نشست منطقه ای آ.سه.آن سال 2015 میلادی به میزبانی مالزی برگزار می شود.

آساق**241**1611
کد N437536

وبگردی