آفتاب

آتش بس 72 ساعته جدید در غزه آغاز شد

آتش بس 72 ساعته جدید در غزه آغاز شد

آتش‌بس موقت در نوار غزه، بامداد روز دوشنبه رسما آغاز شد. گروه‌های مقاومت فلسطینی و رژیم‌صهیونیستی روز یکشنبه بر برقراری آتش‌بس به مدت 72 ساعت با هدف برگزاری مذاکرات غیرمستقیم در قاهره موافقت کردند.

نیروی هوایی ارتش رژیم‌ صهیونیستی حملات گسترده نظامی خود را که از بامداد روز سه‌شنبه (17 تیر) تحت عنوان «صخره سخت» علیه نوار غزه آغاز کرد، با مقاومت گروه‌های فلسطینی در قالب عملیات «بنیان مرصوص» و «العصف المأکول» رو به رو شد. این تجاوز یک ماهه نزدیک به 2000 شهید و حدود 10 هزار مجروح بر جای گذاشت.

رژیم صهیونیستی از صبح روز جمعه که آتش بس موقت سه روزه پایان یافت 100 نقطه را در نوار غزه هدف قرار داده است و در مقابل گروه‌های مقاومت فلسطین 70 موشک شلیک کردند.

با این حال آتش‌بس موقت در نوار غزه، بامداد روز دوشنبه رسما آغاز شد. گروه‌های مقاومت فلسطینی و رژیم‌صهیونیستی روز یکشنبه بر برقراری آتش‌بس به مدت 72 ساعت با هدف برگزاری مذاکرات غیرمستقیم در قاهره موافقت کردند.

آنطور که روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به نقل از منابع خود گزارش داده، هیئت اسرائیلی نیز با هدف پیوستن به مذاکرات آتش‌بس، بامداد دوشنبه راهی مصر شده است.

طرفین آخر هفته گذشته نیز به مدت سه روز آتش‌بس اعلام کردند. با این حال دور اول مذاکرات که با هدف دستیابی به آتش‌بس بلندمدت برگزار شد، به سبب مخالفت صهیونیست‌ها با خواسته مشروع طرف فلسطینی برای بازگشایی معابر و پایان حصر هفت ساله، با شکست مواجه شد.

«خالد مشعل» رهبر حماس روز یکشنبه تائید کرد که آتش‌بس بلندمدت تنها در صورتی به دست می‌آید که تل‌آویو پایان محاصره نوار غزه را بپذیرد. هیئت فلسطینی در حال حاضر در قاهره به سر می‌برد و قرار است روز دوشنبه با نمایندگان اتحادیه عرب دیدار کند.
کد N437526

وبگردی