آفتاب

اردوغان: انتخاب من به ریاست جمهوری پیروزی اراده ملی و دمکراسی است

اردوغان: انتخاب من به ریاست جمهوری پیروزی اراده ملی و دمکراسی است

آنکارا- ایرنا- ˈرجب طیب اردوغانˈ رییس جمهور منتخب ترکیه در پی پیروزیش در انتخابات، گفت: پیروزی من در انتخابات ریاست جمهوری پیروزی اراده ملی و دمکراسی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اردوغان بامداد روز دوشنبه در سخنرانی خود خطاب به هزاران تن از هوادارانش، افزود: برای اولین بار در تاریخ جمهوری ترکیه مردم این کشور رییس جمهور را با هم آوای خود انتخاب کردند و امیدوارم که این انتخاب توام با خیر و برکت برای مردم ترکیه و کشورهای همسایه باشد.

اردوغان با عنوان اینکه این پیروزی ،نه تنها پیروزی وی بلکه پیروزی اراده ملی است، ادامه داد: از هر کسی که در این انتخابات شرکت کرده ولو به من رای نداده است بخاطر اینکه در این روز تاریخی نقش داشته است ، تشکر می کنم.

وی گفت: پیشنهاد می کنم در دور جدید تنشها میان احزاب سیاسی کنار گذاشته شود و روش تعامل در میان احزاب بکار گرفته شود.

اردوغان افزود: اقشار مختلف مردم ترکیه می توانند قومیت و مذهب و طرز زندگی متفاوتی با یکدیگر داشته باشند ولی همه ما شهروند این کشور هستیم و همه ما ترکیه ای هستیم و با کمک یکدیگر باید ترکیه قوی را تاسیس کنیم.

ˈرجب طیب اردوغانˈ در انتخابات ریاست جمهوری امروز ترکیه توانست با کسب 3/52 (پنجاه و دو ممیز سه) در صد از کل 98 درصد آرای شمارش شده پیروز انتخابات شود.

بر اساس آمار غیر رسمی شورای عالی انتخابات ترکیه ، ˈرجب طیب اردوغانˈ توانست با کسب بیش از 50 در صد از کل آرا در دور اول انتخابات به پیروزی دست یافته و دوازدهمین رییس جمهور ترکیه شود.

ˈاکمل الدین احسان اوغلو ˈ و ˈ صلاح الدین دمیر تاش ˈ رقبای اردوغان در این انتخابات توانسته اند به ترتیب 7/38 در صد و 1/9 در صد از آرای شمارش شده را کسب کنند.

حدود 53 میلیون نفر از واجدین شرایط در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه امروز برای اولین بار در تاریخ این کشور حق رای دادن به نامزد خود برای احراز پست ریاست جمهوری را آزمایش کردند و در میان آنان شماری نیز در انتخابات شرکت نداشتند.

روسای جمهوری قبلی ترکیه پیشتر از میان نامزدهای احزاب سیاسی و با آرای نمایندگان مجلس انتخاب می شدند.

خاورم ** 2010** 3404
کد N437511

وبگردی