آفتاب

پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا در گرو تشکیل دولت جدید کوزوو

پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا در گرو تشکیل دولت جدید کوزوو

بلگراد-ایرنا- اجرا نشدن مفاد توافقنامه بروکسل برای عادی سازی روابط بین بلگراد و پریشتینا که به دلیل تشکیل نشدن نهادهای جدید اجرایی در کوزوو به تاخیر افتاده بر ادامه مذاکرات پیوستن صربستان با اتحادیه اروپا سایه انداخته است.

به گزارش ایرنا، تشکیل نشدن نهادهای جدید اجرایی در کوزوو که موجب اجرا نشدن توافقنامه بروکسل و متوقف شدن ادامه مذاکرات برای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا شده است در دراز مدت مذاکرات صربستان در رابطه با عضویت در اتحادیه اروپا را متوقف خواهد کرد.

دو ماه است که کوزوو انتخابات پارلمانی زودهنگام را پشت سر گذاشته ولی احزاب سیاسی برای تشکیل دولت جدید موفق به کسب حداکثر آرای نمایندگان در مجلس نشده اند.

بلگراد از این واهمه دارد که تشکیل نشدن دولت جدید کوزوو بر مذاکرات صربستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا تاثیر منفی بگذارد.

ˈمیلووان درتسونˈ رییس کمیته مجلس صربستان در امور کوزوو در این رابطه به خبرنگار رادیو و تلویزیون ˈب 92ˈ این کشور در بلگراد گفت: واقعا جای تاسف دارد که کسی در اتحادیه اروپا به خاطر تشکیل نشدن نهادهای جدید اجرایی در کوزوو به روند ائتلاف اروپایی صربستان صدمه وارد کند.

وی با تاکید بر اینکه صربستان انتظار دارد هر چه سریعتر دولت جدید پریشتینا تشکیل شود، گفت که در اولین نشست نمایندگان بلگراد و پریشتینا در ادامه مذاکرات بروکسل برای عادی سازی روابط، مساله اموال و امور مربوط به کلیسا و دیگر موارد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ˈیادرانکا یوکسیموویچˈ وزیر مشاور در امور مراحل ائتلاف اروپایی در دولت کوزوو نیز در جمع خبرنگاران در باره این موضوع گفت که پس از تلاش های دو سال گذشته در جهت عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا، کند شدن مراحل ائتلاف اروپایی برای صربستان آن هم به خاطر وضعیت سیاسی در پریشتینا، حاوی پیام خوبی نخواهد بود.

مذاکرات بین نخست وزیران صربستان و کوزوو در بروکسل از اواخر سال 2012 میلادی با میانجیگری ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آن زمان شروع و تاکنون این مذاکرات در 22 نوبت به منظور عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا برگزار شده و تاکنون یک توافقنامه 15 ماده ای حاصل این مذاکرات بوده است.

از جمله اهداف توافقنامه 15 ماده ای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا، ایجاد شهرداری های مستقل صرب ها در شمال کوزوو بدون دخالت نهادهای دولتی صربستان و مشارکت صرب های کوزوو در فضای سیاسی این منطقه ذکر شده است.

اجرای توافقنامه عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا و چگونگی تشکیل جامعه حکومت های محلی صرب های شمال کوزوو که در نیمه دوم آوریل سال 2013 در بروکسل بین نخست وزیران صربستان و کوزوو امضا شد، از جمله شرایط مهم برای ادامه مراحل ائتلاف اروپایی صربستان و همچنین شروع مراحل عضویت کوزوو در اتحادیه اروپا به شمار می رفت.

کوزوو، منطقه ای در جنوب اروپا و در شبه جزیره بالکان است که آلبانی تبارهای این منطقه در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کردند.

اعلام استقلال این سرزمین سبب اختلاف و دو دستگی کشورها شده است.

برخی از کشورها از جمله آلمان، آمریکا و انگلیس استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته اند و برخی دیگر مانند روسیه، یونان، چین و اسپانیا از به رسمیت شناختن کوزوو به عنوان کشوری مستقل خودداری کرده اند.

صربستان اعلام استقلال کوزوو را قبول ندارد و آن را در تضاد با منشور سازمان ملل و اصول حقوق بین الملل می داند.

بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئن سال 1999 میلادی، هیات غیرنظامی سازمان ملل قیمومیت کوزوو را بر عهده گرفته و نیروهای ناتو موسوم به نیروهای ˈکی فورˈ با هدف برقراری امنیت در این منطقه مستقر هستند.

اروپام**1**436**1517
کد N437441

وبگردی