آفتاب

پاسخ دوباره ولید جنبلاط به مدعیان حضور حزب الله در سوریه/ شما هم دخالت کرده اید

پاسخ دوباره ولید جنبلاط به مدعیان حضور حزب الله در سوریه/ شما هم دخالت کرده اید

بیروت – ایرنا - « ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان در پاسخ به مدعیان حضور حزب الله در سوریه گفت: همه دخالت کرده اند و حتی تحت شعار خویشتنداری که دولت گذشته لبنان به ریاست « نجیب میقاتی» مطرح کرد، برخی در سوریه دخالت کرده اند.

به گزارش ایرنا، جنبلاط روز یکشنبه در سخنانی در جمع دروزیان مناطق مختلف لبنان با تاکید به اینکه اختلافات سیاسی تنها با گفت وگو حل می شود، افزود: اخیرا به دیدار « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله وژنرال « میشل عون» رییس حزب مسیحی جریان ملی آزاد رفتم و بزودی با « سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی،« سلیمان فرنجیه» رییس حزب جریان المرده و» امین الجمیل» رییس حزب الکتائب دیدار خواهم کرد.

وی با استقبال از بازگشت « سعد حریری» رییس حزب جریان المستقبل بعداز سه سال و4 ماه ترک وطن به لبنان و با ابراز اینکه امیدوار است این بازگشت آغازی برای گفت وگوها باشد، اضافه کرد که به همراه اعضای فراکسیون « دیدار دموکراتیک» در مجلس لبنان بزودی با سعد حریری دیدار خواهد کرد.

ولید جنبلاط اخیرا هم در واکنش به طرف هایی که مدعی هستند حضورحزب الله در سوریه و مبارزه با تروریست های تکفیری عامل حمله این تروریست ها و جنایت درلبنان می شود، گفت که این ادعا غیرصحیح است.

برخی اعضای گروه 14 مارس بویژه حزب جریان المستقبل به ریاست سعد حریری، و فراکسیون المستقبل به ریاست « فواد سنیوره» برخلاف نظر اکثریت مردم لبنان که معتقدند مبارزه حزب الله با تروریست های تکفیری در سوریه عامل بازگشت امنیت نسبی به لبنان بوده است، همچنان برطبل ضد مقاومت و حزب الله می کوبند و همصدا با این گروه های تروریستی تکفیری خواستار خروج حزب الله از سوریه هستند.

منابع خبری لبنانی تاکید دارند که گروه 14 مارس بویژه حزب جریان المستقبل به تبعیت از عربستان سعودی از همان ابتدای بحران سوریه در این کشور دخالت کرده و بویژه از گروه های تروریستی تکفیری ضد نظام سوریه حمایت کرده است.

اعزام « عقاب صقر» از سیاستمداران گروه 14 مارس برای توزیع مواد ضروری بین مخالفان نظام سوریه از جمله این دخالت ها یاد می شود در حالیکه حزب الله بعداز دو سال از بحران و نزدیک شدن خطر تروریست های تکفیری به لبنان وارد خاک سوریه شد.

براساس این گزارش، قرار است در چارچوب یک ابتکارعمل برای ابراز همسبتگی و همکاری بین گروه های سیاسی لبنان ساعت 20 دوشنبه شب و بطور همزمان پیام مشترک سید حسن نصرالله ، نبیه بری ، ولید جنبلاط ، میشل عون، سعد حریری، سلیمان فرنجیه و سمیر جعجع از تلویزیون های مختلف لبنان خطاب به ملت این کشور از تلویزیون های مختلف لبنان منتشر شود.



** تاکید بر انتخاب رییس جمهوری

ولید جنبلاط در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ازاینکه چتر امنیت بر فراز لبنان پهن شده ، خوشحال هستم اما این برای سیاستمداران لبنان عیب است که نتوانند رییس جمهوری را انتخاب کنند.

رییس جبهه مبارزه ملی لبنان گفت : اگر نتوانیم رییس جمهوری را انتخاب کنیم راه حل تمدید دوره کنونی مجلس برای یک تا دو سال است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که امکان تاخیر در برگزاری انتخابات مجلس لبنان مگر برای چند ماه به دلایل فنی وجود ندارد.

ولید جنبلاط در ادامه سخنان خود ، اقدام ارتش لبنان در نبرد با تروریست های تکفیری مسلح و نجات شهرک عرسال از اشغال این تروریست ها را ستود و خواستار بکارگیری تمام تلاش ها برای آزاد کردن حدود 40 تن از نیروهای ارتش و امنیتی شد که این تروریست ها ربوده و با خود برده اند.

رییس حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان با تاکید بر ضرورت حمایت کامل از ارتش لبنان، حل مسئله پناهجویان سوری را خواستار شد و افزود: بین پناهجویان و کسانی که غیرقانونی وارد خاک لبنان شده اند باید تفاوت قائل شد.

ولید جنبلاط اضافه کرد: ما خواستار پایان فوری بحران سوریه و فراهم شدن زمینه بازگشت همه پناهجویان سوری به کشورشان هستیم.

رییس فراکسیون دیدار دموکراتیک با اجرای طرح « خودکفایی امنیتی» و مسلح شدن گروه ها و طوائف برای دفاع از خود بشدت مخالفت کرد.

خاورم ** 1324
کد N437385

وبگردی