آفتاب
دیپلمات سابق آمریکا خبر داد:

تسلیحات آمریکایی تا آخر هفته به اربیل می‌رسد

تسلیحات آمریکایی تا آخر هفته به اربیل می‌رسد

یک دیپلمات سابق آمریکا از ارسال تسلیحات سنگین آمریکا برای کردهای عراق تا اواخر هفته جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیتر گالبریث، سفیر سابق آمریکا در کرواسی و تحلیلگر مرکز کنترل تسلیحات در واشنگتن می گوید ایالات متحده آمریکا هفته جاری سلاح‌ سنگین در اختیار نیروهای کرد قرار می دهد که در مقابل حمله داعش به اربیل مقاومت می‌کنند.

وی به بی بی سی گفت: واشنگتن همچنین قصد دارد حملات هوایی در حمایت از کردها و همچنین 50 کارمند خود و تعداد نامشخصی از نیروهای نظامی آمریکا در اربیل، علیه اهداف داعش را ادامه دهد.

خبر گزاری کردپرس نیز به نقل از این دیپلمات سابق آمریکا از تغییر سیاست کاخ سفید در قبال کردها و ارسال سلاح به آنها خبر داد و اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا از تجهیز نیروهای پیشمرگ خودداری می‌کرد زیرا دولت نوری مالکی در بغداد با آن مخالف بود اما آخر این هفته خط مشی سیاسی مذکور تغییر می‌کند و سلاح‌های آمریکایی در راه است.

گالبریث ضمن تاکید بر ادامه بمباران مواضع داعش از سوی آمریکا، از جمله اهداف آمریکا اصلی در بمباران مواضع داعش را حمایت از نیروهای پیشمرگ در بازپس گیری شهر شنگال و بازگشت آوارگان این شهر به محل زندگی خود دانست.

وی علت شکست نیروهای پیشمرگ از نیروهای داعش را عدم تجهیز آنها به سلاح‌های سنگین و مجهز بودن نیروهای داعش به سلاح‌های پیشرفته آمریکا دانست که در جریان تصرف موصل درماه ژوئن به غنیمت گرفته بودند.

پیتر گالبریت در اشاره به یکی دیگر از عوامل شکست نیروهای پیشمرگ از داعش گفت: داعش نقطه ضعف‌های نیروهای پیشمرگ را شناسایی کرده و از تمرکز نیروهای پیشمرگ بر مناطق نفتی مورد مناقشه و گسترده بودن حوزه تماس خود با کردها استفاده کرد.

انتهای پیام

کد N437185

وبگردی