آفتاب
گزارش تصویری-خبری/

پیام مقامات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در پای صندوق های رأی/ روزی تاریخی برای کشور

پیام مقامات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در پای صندوق های رأی/ روزی تاریخی برای کشور

مقامات سیاسی و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با حضور در حوزه های رای گیری در مناطق مختلف این کشور انتخابات امروز را اتفاقی تاریخی برای ملت دانسته و خواستار حضور گسترده آنها در پای صندوق های رای شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های ترکیه، با آغاز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، مقامات سیاسی و نامزدهای انتخاباتی این کشور با حضور در پای صندوق های رای، اظهاراتی در مورد این انتخابات و نتایج آن پرداختند. در اینجا به شماری از این اظهارات اشاره می شود. "بولنت آرینچ" معاون نخست وزیر ترکیه با حضور در حوزه رای گیری بش تپه به همراه همسرش رای خود را به صندوق انداخت. وی در گفتگو با اصحاب رسانه امروز را روز مهمی در سیاست و دمکراسی ترکیه دانست. آرینچ خطاب به شهروندان ترکیه گفت: امروز انتخابات مهمی انجام می دهیم، ما برای این که به این نقطه مهم در دمکراسی برسیم هفت سال صبر کردیم.

وی با اشاره به رای مثبت 70 درصدی مردم به تغییر قانون اساسی که بر اساس آن برای نخستین بار انتخاب رئیس جمهور به شکل مستقیم با آرای شهروندان انجام می گیرد گفت رئیس جمهوری جدید با کسب اکثریت آرا می تواند عهده دار این سمت شود. آرینچ همچنین از آغاز دوره جدیدی در سیاست ترکیه با برگزاری این انتخابات سخن گفت.

"عبدالله گل" رئیس جمهوری ترکیه نیز به همراه همسرش در حوزه رای گیری چانکایا واقع در آنکارا حاضر شده و رای خود را به صندوق انداخت. این اقدام در حضور دهها نفر از عکاسان و خبرنگاران ترک و خارجی برگزار شد. گل پس از رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری گفت: من به عنوان آخرین رئیس جمهوری که از سوی پارلمان ترکیه انتخاب شده بود، رای دادم. هفت سال پیش ما بر لزوم تغییر قانون اساسی پی برده و با تایید مردم قرار بر انتخاب مستقیم رئیس جمهور توسط مردم شد. امروز مردم برای نخستین بار رئیس جمهور را بطور مستقیم انتخاب می کنند.

وی این انتخابات را اتفاقی مبارک برای ترکیه دانست و افزود: امیدوارم با برگزاری انتخابات ترکیه در راه پیشرفت دمکراسی و بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی گام های بلندتری بردارد.

"دولت باهچه لی" دبیرکل حزب حرکت ملی (MHP) برای رای دادن به یک حوزه انتخاباتی در آنی تپه آنکارا رفت. وی طی سخنان کوتاهی گفت: امروز روز بسیار مهمی در تاریخ سیاسی و حیات جمهوری کشور ماست. وی حضور پر شور و گسترده رای دهندگان را عاملی برای تقویت دمکراسی در ترکیه ارزیابی کرد.

همچنین "کمال قلیچدار اوغلو" دبیرکل حزب جمهوریخواه خلق ترکیه (CHP) برای رای دادن به حوزه رای گیری دیگری در آنکارا رفت. وی با اشاره به حضور مردم برای نخستین بار در پای صندوق های رای برای انتخاب رئیس جمهور گفت: ما به انتخاب مردم احترام می گذاریم. قلیچدار اوغلو ضمن قدردانی از مردم ترکیه برای حضور در این انتخابات افزود: حزب ما برای رقم زدن این روز تاریخی به صورت فعال در انتخابات حاضر شد. 14 حزب کشور بر روی یک نامزد به توافق رسیدند که این خود اتفاق مهمی بود.

به گفته این رهبر اپوزیسیون ترکیه انتخابات امروز پس از عبور جریان های سیاسی از گردنه های دشوار برگزار می شود و نشانگر روش و شیوه ای جدید در اداره کشور است. قلیچدار اوغلو آغازگر تغییر در سیستم حکومتی را "اکمل الدین احسان اوغلو" دانست و از وی به خاطر تلاش هایش در این راه قدردانی کرد.

"رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه و نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز در حوزه رای گیری صفات چلبی در استانبول حاضر شده و به همراه همسر و دخترانش، رای خود را به صندوق انداخت. وی ضمن تشکر از مردم به خاطر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ملت ما با این کار خودشان سرنوشت کشور را تعیین می کند.

وی روند برگزاری نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری مستقیم را پرالتهاب خواند و افزود: یک حکومت منتخب با رئیس جمهوری منتخب دست به دست هم داده و خواهد کوشید به اهداف پیش روی کشور برای سال های آینده برسد. اردوغان مشارکت بالای مردم در این انتخابات را بسیار مهم ارزیابی و ابراز امیدواری کرد، این انتخابات، آثار مبارک و مثبتی در سرنوشت سیاسی و  آینده کشور برجای بگذارد. 

حوزه رای گیری شکری دورکو در شهر کونیا جایی بود که "احمد داود اوغلو" وزیر خارجه ترکیه برای رای دادن انتخاب کرد. وی با تاریخی خواندن امروز در تاریخ ترکیه گفت: این روز فرخنده را به کشور، دولت و ملتمان تبریک می گویم. با این انتخابات رئیس جمهوری از یک سمت نمادین به مقامی اجرایی و واقعی تبدیل می شود.

داود اوغلو انتخاب رئیس جمهور توسط آرای مردم را اتفاقی بی نظیر و نتیجه ای تاریخی دانست و اظهار داشت: نامزدی اردوغان برای این سمت پس از عهده داری 12 سال نخست وزیری به معنی آمادگی برای ادامه خدمت به کشور است و این اتفاق هم برای اعضای دولت و هم حزب بسیار مهم و تاریخی است.

"اکمل الدین احسان اوغلو" نامزد احزاب اپوزیسیون و اصلی ترین رقیب اردوغان در این انتخابات نیز امروز به همراه همسر خود برای رای دادن به حوزه رای گیری ینی کوی در جنوب ازمیر رفت. وی در مواجهه با جمع کثیری از خبرنگاران و عکاسان در این حوزه، از آنها خواست به اتفاق هم در انتخابات شرکت کنند زیرا به گفته وی این اقدام، مقدس بوده و وظیفه یکایک شهروندان به شمار می رود.

احسان اوغلو سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت: تبلیغات انتخاباتی شب گذشته به پایان رسید و امروز نوبت ملت است که به شکلی آرام و بدون قیل و قال در انتخابات شرکت کرده و آینده کشور را تعیین کنند. وی با انتقاد از برخی تبعیض ها و بی عدالتی ها در جریان تبلیغات انتخاباتی اظهار داشت: ما به مردم خودمان و رای آنها اطمینان داریم.

رقیب اصلی اردوغان در این انتخابات یادآور شد: امشب نتیجه انتخابات مشخص خواهد شد و مردم رئیس جمهوری آینده کشور را می شناسند. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد این که آیا انتخابات به دور دوم کشیده می شود گفت: گمان می کنم انتخابات در دور نخست به نتیجه می رسد و امیدواریم ما پیروز میدان باشیم. 

از جمله اتفاقات قابل توجه در این انتخابات، حضور "سلیمان دمیرل" نخست وزیر سابق ترکیه در حوزه رای گیری بارباروس شهر آنکارا بود. دمیرل پس از انداختن رای خود به صندوق این اتفاق فرخنده را به ملت و حکومت ترکیه تبریک گفت. دمیرل از سال 1993 تا 2000 رئیس جمهوری ترکیه بود. وی هفت بار نیز عهده دار نخست وزیری این کشور بود. در حال حاضر یک دانشگاه در ترکیه به نام این سیاستمدار کهنه کار است.

"صلاح الدین دمیرتاش" سومین نامزد حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رای خود را در یک حوزه رای گیری در دیاربکر به صندوق انداخت. وی در پاسخ به خبرنگاران گفت: امروز نتیجه انتخابات هر چه می خواهد باشد، مبارزه برای آزادی و دمکراسی برای ما پایان نمی پذیرد. امروز نقطه آغاز این مبارزه است.

نامزد حزب صلح و دمکراسی (HDP) که به همراه همسر و فرزندانش در انتخابات شرکت کرده بود تاکید کرد: صرفنظر از نتیجه این انتخابات، ما به دنبال پیروزی صلح و برادری هستیم. دمیرتاش همچنین شرکت در نخستین انتخابات ریاست جمهوری مستقیم را به مردم ترکیه تبریک گفت.

کد N437163

وبگردی