آفتاب

نگرانی های امنیتی آغاز سال تحصیلی جدید را در پایتخت پاکستان به تعویق انداخت

نگرانی های امنیتی آغاز سال تحصیلی جدید را در پایتخت پاکستان به تعویق انداخت

اسلام آباد – ایرنا – مسوولان اداره آموزش و پرورش پایتخت پاکستان اعلام کردند، سال تحصیلی جدید مدارس دولتی در شهرهای اسلام آباد و راولپندی که قرار بود از فردا (20 مرداد) آغاز شود، با چند روز تاخیر (حدود یک هفته) آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در اسلام آباد، مسوولان آموزش و پرورش اسلام آباد بدون اشاره به دلیل به تعوق افتادن آغاز سال تحصیلی جدید در پایتخت و شهر راولپندی که در مجاورت آن واقع شده است، اعلام کردند که این موضوع صرفا مربوط به مدارس دولتی می شود که قرار بود از روز یازده آگوست (20 مرداد) بازگشایی شوند و مدارس خصوصی برنامه زمانی خاص خودشان را دارند.

با به تعویق افتادن زمان بازگشایی مدارس دولتی در شهرهای اسلام آباد و راولپندی، برنامه هایی که مدارس برای برگزاری جشن استقلال این کشور (23 مرداد) در نخستین روزهای سال تحصیلی تدارک دیده بودند، لغو شده است.

مسوولان آموزش و پرورش اسلام آباد اگرچه دلیل خاصی را برای تاخیر در بازگشایی مدارس دولتی اعلام نکرده اند، اما با توجه به شرایط کنونی اسلام آباد و اتخاد تدابیر شدید امنیتی در این شهر و حومه آن در آستانه برگزاری تظاهرات بزرگ مخالفان دولت در سالروز استقلال این کشور در روز پنجشنبه هفته جاری، شرایط و فضای پایتخت برای بازگشایی مدارس چندان مساعد و آرام به نظر نمی رسد.

با نزدیک تر شدن به تظاهرات گسترده وعده داده شده از سوی مخالفان دولت در سالروز استقلال، منابع پلیس اعلام کردند یک حمله تروریستی که برای هدف قرار دادن این تظاهرات طراحی شده بود، امروز (یکشنبه) شناسایی و خنثی شد.

انتشار چنین اخباری از سوی منابع رسمی پاکستان از جمله پلیس و دستگاه های امنیتی، بدون تردید موجب تشدید نگرانی ها از احتمال وقوع حملات تروریستی در جریان تظاهرات مخالفان دولت در سالروز استقلال پاکستان شده و موجب می شود تعداد قابل توجهی از افرادی که قصد شرکت در این تظاهرات را داشته اند، از حضور در خیابان های پایتخت منصرف شوند.

عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف به عنوان اصلی ترین مخالف سیاسی سیاسی نخست وزیر پاکستان و به عبارت دیگر تنها شخصیت برجسته مخالف نواز شریف محسوب میشود، مدعی تقلب گسترده در انتخابات پارلمانی سال گذشته این کشور است و از هواداران پرتعداد خود در پاکستان خواسته است تا در سالروز استقلال این کشور، پایتخت را به صحنه تظاهرات میلیونی علیه دولت تبدیل کنند.

دولت اسلام آباد تا به امروز هیچ گونه مجوزی برای برپایی این تظاهرات صادر نکرده و از مخالفان خود خواسته است به جای به آشوب کشیدن فضای سیاسی و امنیتی کشور، پای میز مذاکره با نخست وزیر حاضر شوند و مسایل خود را از طریف گفت و گو حل و فصل کنند.

دولت پاکستان در اقدام های احتیاطی و پیشگیرانه، با اتخاذ تدابیر امنیتی شدید از جمله مسدود کردن مسیرهای منتهی به مراکز و ساختمان های دولتی و مهم و اخیرا نیز با تغییر زمان شروع سال تحصیلی جدید، در تلاش است تا حد امکان از ابعاد و تبعات احتمالی این تظاهرات برنامه ریزی شده بکاهد.

آساق*3*271*274**1723**1392
کد N437053

وبگردی