آفتاب

30 هزار ایزدی پناهنده به عراق بازگشتند

30 هزار ایزدی پناهنده به عراق بازگشتند

تهران – ایرنا – مقام های عراقی امروز (یکشنبه) اعلام کردند که 30 هزار شهروند عراقی تحت محاصره داعش در مناطق کوهستانی شمال عراق که با کمک نیروهای امنیتی کرد به خاک سوریه گریخته بودند، اکنون به کشورشان بازگشته اند.

به گزارش خبرگزاری ˈفرانسهˈ، یک مقام مسوول گذرگاهی مرزی در منطقه خودمختار کردستان عراق اعلام کرد که 30 هزار شهروند آواره که از منطقه کوهستانی ˈسنجارˈ به سوریه گریخته بودند، اکنون به کشورشان بازگشته اند.

ˈویان دخیلˈ نماینده اقلیت مذهبی ایزدی های عراق در مجلس این کشور نیز اعلام کرد 20 الی 30 هزار عراقی آواره که به سوریه پناه برده بودند، اکنون در منطقه خودمختار کردستان به سر می برند.

پیش تر مقام های کرد سوریه اعلام کرده بودند که هزاران نفر از اعضای این جامعه از بیم حملات گروه تروریستی داعش به خاک سوریه گریخته اند.

به دنبال حمله یک هفته قبل گروه تروریستی داعش به شهر ˈسنجارˈ عراق هزاران ایزدی خانه های خود را رها کرده و به کوه های اطراف گریختند.

ایزدی ها اقلیت مذهبی کرد زبانی هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می کنند. ایزدیان به گویش خاصی از زبان کردی صحبت می کنند. آیین شان آمیزه ای از ادیان پیش از اسلام و عقاید اسلامی است. یهودیت، مسیحیت، نسطوری، مزدیسنا و تصوف بر آیین ایزدیان تاثیر گذاشته است.

خاورم**9156**1566
کد N436838

وبگردی