آفتاب
عضو شورای عالی حوزه علمیه:

قوی‌ شدن ایمان به اجرای سبک زندگی اسلامی کمک می‌کند

قوی‌ شدن ایمان به اجرای سبک زندگی اسلامی کمک می‌کند

یک عضو شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: قوی‌تر شدن پایه‌های ایمان به اجرای برنامه‌های سبک زندگی اسلامی کمک می‌کند.

یک عضو شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: قوی‌تر شدن پایه‌های ایمان به اجرای برنامه‌های سبک زندگی اسلامی کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه چهارمحال و بختیاری آیت‌الله رضا استادی در هشتمین نشست تخصصی طرح «تقویت مبانی اعتقادی و شبهه‌زدایی دینی» در شهرکرد، با اشاره به اهمیت شناخت و تحلیل عوامل مؤثر در اجرای امور گفت: ضرورت و علت تأکید بر اجرای الگوی سبک زندگی اسلامی با بررسی نقش اسلام در تربیت انسان و جامعیت آن در ابعاد معنوی و دنیوی مشخص می‌شود.

وی افزود: دین اسلام برای تمامی مراحل و جزئیات زندگی بشر برنامه مدونی را ارائه کرده و روایات موجود در موضوعات مختلف نشان‌دهنده جامعیت دین مبین اسلام است.

استادی، برنامه‌ها و احکام شرعی اسلام را در دو بخش تأسیسی و امضایی دانست و اظهار کرد: بر اساس این تقسیم‌بندی، سنت‌ها و مقرراتی که پیش از اسلام وجود داشته و شارع اسلام آن‌ها را پذیرفته، احکام امضایی و احکامی که پیش از اسلام وجود نداشته و شارع برای نخستین بار آن‌ها را وضع کرده حکم تأسیسی نامیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه پذیرش اسلام به ‌عنوان دینی کامل و جامع، مقدمه‌ای اساسی برای اجرای سبک زندگی اسلامی است، گفت: مرحله دوم در اجرای این طرح، تدوین اصول و راهکارهای علمی و منطقی سبک زندگی اسلامی است.

استادی، شناخت منابع و مآخذ برای تدوین برنامه سبک زندگی اسلامی را مهم ارزیابی کرد و افزود: مآخذ اصلی همان کتاب و سنت است و داشتن نگاه عمیق و پرهیز از به‌کارگیری روایات احتمالی در این حوزه باید موردتوجه علما و اندیشمندان اسلامی قرار گیرد.

این عضو شورای عالی حوزه علمیه قم، گفت: بسیاری از مواردی که امروزه دشمنان به‌عنوان اشکال و نقص در دین اسلام مطرح می‌کنند ناشی از روایات احتمالی است که اصل آن موردقبول علمای اسلام نبوده و جای بحث و مناظره در آن وجود ندارد.

وی خطر التقاط در موضوعات را بزرگ­ترین خطر در بیان احکام دین عنوان و تصریح کرد: تأیید، تخریب، تشویق و انتقاد پی‌درپی موضوعات مختلف بدون رجوع به اصل آیات و روایات مستند، موجب سردرگمی عمومی می‌شود.

استادی به نقش مراکز آموزشی، مذهبی و رسانه در آشنایی جوانان و عموم مردم با سبک الگوی زندگی اسلامی اشاره کرد و گفت: عمل به برنامه‌های زندگی اسلامی نیازمند انگیزه است و تقویت ایمان و استحکام پایه‌های اعتقادی می‌تواند راه را برای جذب و ترغیب عمومی هموار کند.

وی با بیان اینکه قوی‌تر شدن پایه‌های ایمان به اجرای برنامه‌های سبک زندگی اسلامی کمک می‌کند، افزود: آموزش مهم‌ترین محور اصلی در آشنایی مردم با مباحث اعتقادی است و باید همه ارگان‌ها و نهادهای آموزشی با قدرت و شدت عمل بیش­تری در این عرصه حضور یابند.

انتهای پیام

کد N436805

وبگردی