آفتاب
دیده‌بان حقوق بشر هشدار داد

اسرائیل مرتکب جرایم جنگی شده است

اسرائیل مرتکب جرایم جنگی شده است

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی جدید پس از بررسی تنها چند حمله هوایی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه قویا اعلام کرد اسرائیل مرتکب جرایم جنگی شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، این سازمان در گزارش جدید خود حملات ارتش اسرائیل در روزهای 23 تا 25 ژوئیه در نوار غزه را به طور مشروح مورد بررسی قرار داده که آشکارا ثابت می‌کند اسرائیل قوانین جنگ را نقض کرده و غیرنظامیان را کشته است. حمله عمدی به غیرنظامیانی که در جنگ مشارکت ندارند جزو جرایم جنگی است.

همچنین دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود هشدار داده است که سربازهای اسرائیلی حتی غیرنظامیان فلسطینی را که در حال فرار از جنگ هستند هدف شلیک گلوله قرار می‌دهند. این در حالی است که آنها تنها برای پیدا کردن یک جای امن تلاش می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود به حملات اسرائیل در روزهای 23 تا 25 ژوئن در روستای خوزع در شهر خان‌یونس پرداخته است. این حملات مستقیما ساختمان‌های متعلق به غیرنظامیان را هدف قرار داده است و سبب شده تا آنها به خدمات درمانی لازم دسترسی نداشته باشند. ساکنان همچنین پس از فرار از خانه‌هایشان در معرض خطر حمله نیروهای اسرائیلی قرار دارند.

سارا لی ویتسون سرپرست بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر اظهار تاسف کرد: چه زمانی قرار است غیرنظامیان خوزع که روزهاست شاهد حمله و بمباران هستند شاهد عدالت باشند؟ آنها حتی در لحظاتی که تلاش می‌کنند از خانه‌هایشان بگریزند هدف حملات مرگبار سربازان اسرائیلی قرار می‌گیرند.

بنا بر اعلام رسانه‌های صهیونیستی، خوزع که حدود 10 هزار نفر جمعیت دارد در روز 23 ژوئیه شاهد درگیری میان نیروهای اسرائیلی و گروه‌های مسلح فلسطینی بوده است. نیروهای اسرائیل پیش از حمله به خانه‌های غیرنظامیان اعلام خطر می‌کنند و هشدار می‌دهند اما آنها حتی برای ترک خانه‌هایشان زمان کافی ندارند.

دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد: اگرچه قوانین جنگ از قدرت‌های اشغالگر می‌خواهد قبل از حمله به مناطق مسکونی به آنها هشدار دهد، این امر باعث نمی‌شود که این خانه‌ پس از اعلام هشدار به طعمه و یک هدف قانونی قرار گیرند. بسیاری از ساکنان این خانه‌ها به دلیل مشکلات پیش رویشان شامل ناتوانی و ضعف، ترس، نداشتن یک مکان جایگزین و دلایل بسیار دیگری قادر نیستند محل سکونت خود را ترک کنند.

این سازمان هشدار داد: باقی ماندن غیرنظامیان در خانه‌هایشان در حالیکه آنها قادر به فرار نیستند نباید نادیده گرفته شود اما نیروهای اسرائیل بارها مرتکب آن شده‌اند.

ویتسون یادآور شد: هشدار دادن به خانواده‌ها برای ترک خانه‌هایشان موجب نمی‌شود که آنها یک هدف قانونی باشند چون آنها قادر به این کار نیستند بنابراین حمله عمدی به آنها جرایم جنگی است.

تحقیقات دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد در جریان حملات اسرائیل در روزهای 23 تا 25 ژوئیه به خوزع هیچ فرد مسلح و مبارز فلسطینی در منطقه حضور نداشته و هیچکس قصد حمله نداشته است.

به عنوان مثال نیروهای اسرائیلی صبح روز 23 ژوئیه به یک گروه متشکل از حدود 100 فلسطینی هشدار دادند تا مکانی را که آنها پس از ترک خانه‌هایشان در آن سکونت گزیده بودند هر چه فوری ترک کنند. سربازان اسرائیلی سپس مردان و پسران بالای 15 سال در این جمع را بازداشت کردند و برای بازجویی همراه خود بردند. همچنین چند تن را هدف گلوله قرار دادند که سبب مرگ یکی از آنها شد. همچنین دو مرد میانسال علیرغم آزادیشان پس از این بازداشت ساعاتی بعد به دلیل جراحات‌شان جان خود را از دست دادند.

در یک حمله دیگر در 23 ژوئیه سربازان اسرائیلی پس از اعلام هشدار به یک خانه در خوزع آن را هدف حمله قرار دادند که به گفته شاهدان چند تن کشته شدند.

بر اساس این گزارش، برخی از این افراد که توانسته بودند با پناه گرفتن در زیرزمین از حمله جان سال به در ببرند در حالی که در مسیر خان یونس قرار داشتند بار دیگر هدف حمله قرار گرفتند که در این حمله نیز چند نفر جان خود را از دست دادند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد جنگ‌های قبلی میان اسرائیل و حماس که همواره با نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه همراه بوده با مصونیت مواجه شده است. از این رو فلسطین باید به دیوان کیفری بین‌المللی بپیوندد تا این نهاد بتواند به موارد نقض حقوق بشر در فلسطینی رسیدگی کند.

ویتسون همچنین اظهار کرد: ترس از جنگ خود به تنهایی برای غیرنظامیان حتی در صورتی که طرف‌های دیگر به قانون پایبند باشند کافی است، اما وقتی نیروهای اسرائیلی با نقض آشکار قوانین جنگ برای نابودی غیرنظامیان تلاش می‌کنند این وضعیت نفرت‌انگیز شود.

انتهای پیام

کد N436639

وبگردی