آفتاب
روایت رسانه های عربی از انتخابات ترکیه/

تنها کاری که اپوزیسیون می تواند انجام دهد/ تلاش برای به تاخیر انداختن پیروزی اردوغان

تنها کاری که اپوزیسیون می تواند انجام دهد/ تلاش برای به تاخیر انداختن پیروزی اردوغان

رسانه های عربی با پرداختن به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از نظرسنجی ها و پیش بینی هایی خبر دادند که بر پیروزی قطعی رجب طیب اردوغان در این رویداد تاکید می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه القدس العربی در تحلیلی درباره اولین انتخابات ریاست جمهوری با رای مستقیم مردم در ترکیه نوشت تمام پیش بینی ها و نظرسنجی ها از پیروزی رجب طیب اردوغان نامزد حزب عدالت و توسعه نخست وزیر فعلی تاکید می کند.

این روزنامه نوشت صندوقهای رای برای انتخاب دوازدهمین رئیس جمهور ترکیه صبح یکشنبه به روی واجدان شرایط رای دادن باز شده است، در گذشته پارلمان، رئیس جمهور را انتخاب می کرد، اما امروز برای اولین بار رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می شود.

رقیبان اردوغان در انتخابات امروز، اکمل الدین احسان اوغلو دبیرکل سابق سازمان همکاری اسلامی نامزد توافقی بزرگترین احزاب مخالف و صلاح الدین دمیرتاش نامزد حزب دموکراتیک خلق کُردی هستند.

اردوغان در آخرین سخنرانی انتخاباتی خود در شهر مالاتیا در شرق ترکیه گفته بود دوران قیمومیت و کودتاها و تعیین روسای جمهوری با تهدید دیگر گذشته است و از حالا به بعد، این مردم هستند که مشخص خواهند کرد چه کسی رئیس جمهور باشد.

اردوغان همچنین از شهروندان خواسته است با دادن رای به وی، ضربه محکمی به احزاب جمهوری خلق، جنبش ملی و دموکراتیک خلق وارد کنند.

این روزنامه آورده است بیشتر نظرسنجی ها به این اشاره می کند که اردوغان همچنان از بالاترین میزان حمایت در ترکیه برخوردار است و اینکه وی بین 51 تا 54 درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد که می تواند انتخابات را در همان مرحله نخست به نفع خود یکسره کند و انتخابات به دور دوم که تاریخ آن بیست و چهارم ماه جاری میلادی است، کشیده نشود.

ناظران سیاسی معتقدند که مخالفان اردغان به نظر می رسد همانند کسانی هستند که به پیروزی اردوغان ایمان دارند، اما برای جلوگیری از پیروزی قاطع وی از طریق منع دستیابی وی به 50 درصد آرا و در نتیجه وادار کردن وی به ورود به دور دوم انتخابات با اکمل الدین احسان اوغلو نامزد اپوزیسیون تلاش می کنند..

از سوی دیگر به نظر می رسد صلاح الدین دیمیرتاش به خاطر پیروزی وارد رقابت انتخاباتی نشده است، زیرا وی نامزد یک حزب کُردی است که محبوبیتی در جامعه ترکیه ندارد، اما برای کسب حداقل هفت تا 10 درصد آرا تلاش می کند تا در به تاخیر انداختن پیروزی اردوغان تا دور دوم انتخابات سهیم باشد و در نتیجه تاثیر رای دهندگان کُردی در روند سیاسی ترکیه را نشان دهد. این هدف با تلاش های کردها برای فشار بر اردوغان به منظورسرعت بخشیدن به گفتگوها میان دولت ترکیه و عبدالله اوجالان رهبر حزب کردستان که در زندان به سر می برد با هدف دستیابی به راه حل نهایی مسئله کردها همسو است به طوری که کردها امیدوار هستند آشکار شدن قدرت تاثیرگذاری رای دهندگان کُرد در روند سیاسی ترکیه و مشارکت آنها در انتخابات و آشکار شدن تاثیرگذاری آنها، یک اهرم فشاری برای تحقق مطالبات بیشتر و اهداف این مذاکرات ایجاد کند.

از سوی دیگر دولت ترکیه جنگ خود را علیه آنچه حکومت موازی خوانده، گسترش داده است و طی هفته جاری دهها نفر از افسران و نیروهای پلیس و امنیتی مسئول عملیات شنود از مقامات ارشد دولت ترکیه از جمله اردوغان و وزیران دولتش به همراه هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی دستگیر شده اند.

اردوغان، فتح الله گولن همپیمان سابق خود را به دست داشتن در شنود از طریق نفوذ گسترده در دستگاهها و ارکان دولت ترکیه به ویژه در دستگاههای قضایی و امنیتی متهم کرده است و اینکه وی رهبری ائتلاف با اپوزیسیون را برای جلوگیری از پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری بر عهده دارد، اما به گفته اردوغان، وی در این راه موفق نخواهد شد.

 

کد N436282

وبگردی