آفتاب

آخرین اخبار درباره وضعیت «جمشید دانایی‌ فر»

آخرین اخبار درباره وضعیت «جمشید دانایی‌ فر»

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تردیدی در اینکه مرزبان ایرانی دانایی‌فر در خاک پاکستان است، وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اینکه مرزبان ایرانی در خاک پاکستان است امری محرز است و اکنون از طریق دولت پاکستان در حال پیگیری وضعیت این مرزبان ایرانی هستیم که این کشور همسایه باید در راستای تنویر افکار عمومی و خانواده این مرزبان ایرانی پاسخگو باشند.

فارس: علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگوی تفصیلی که متعاقباً منتشر خواهد شد، تعدد قومیت در ایران را یک فرصت و نعمت برای ایران خواند و گفت: اقوام با همه ارتباطات، فرهنگ و قابلیت‌های خود برای کشور بسیار ارزشمند و از جمله مولفه‌های قوی برای امنیت ملی محسوب می‌شوند.


سیاست‌هایی باید وضع شود تا مرزبانان برای امنیت و حراست کشور تلاش کنند


وی ویژگی ممتاز مردم سیستان و بلوچستان را با سایر اقوام در حکومت‎پذیری دانست و اظهارداشت: این را در نوع مشارکت و حضور در شعب اخذ رای خودشان به خوبی نشان می‎دهند و من امروز در هر نقطه جمعیتی که حضور پیدا می‌کنم افتخارشان بر این است که بالاترین آمار مشارکت را داشتند که مشارکت آنان در انتخابات را باید به عنوان مولفه و عنصری مهم در داخل دایره نظام، انقلاب و ایران محسوب کنیم که این را باید برای خودمان مغتنم بشماریم و سعی کنیم این رویکرد را پرورش بدهیم و اجازه ندهیم سایر حرکت‌ها و جریانات سوء منتج به حرکتی شوند که نگاه‌ها را نسبت به هم تخریب کنند لذا موظفیم در مرزها و استان‌های مرزی به نوعی رفتار کنیم که مرزبانان برای حراست از کیان کشور و دستاوردهای ملی تلاش کند.


عنصر اصلی برای تامین امنیت پایدار منطقه مردم هستند


اوسط هاشمی با بیان اینکه عنصر اصلی برای تامین امنیت پایدار منطقه مردم هستند، تصریح کرد: تجربیات بسیار بزرگی را داریم و اگر مردم، محور قرار بگیرند و بتوانیم مردم و نقش آنان را در کشور باور کنیم مطمئنا عنصر اصلی امنیت پایدار مردم هستند چرا که تجهیزات یگان‌ها و امکانات زینت یک کشور محسوب می‌شوند؛ بالاخره نیروهای نظامی را نمی‌توان از ماموریت، رسالت و نقش آنان جدا کرد اما قدرت و اقتدار آن‌ها الهام بر گرفته از قدرت مردمی است. در دوران دفاع مقدس به خوبی این موضوع به تصویر کشانده شد، در یک کلام سپاه زایش مقاومت مردمی است و سپاه به هر حال حاصل نقش مشارکت در دفاع مقدس بوده است. بنابراین نمی‌توانیم بدون حضور مردم به امنیت پایدار برسیم و مردم نقش محوری و کلیدی دارند.


نیازمند آگاهی بخشی برای رسیدن به یک درک مشترک نسبت به وضعیت منطقه هستیم


اوسط هاشمی با بیان اینکه ارتباط با مردم به صورتی تقویت شود که مردم در سخت‌ترین شرایط، خودشان را جدا از دولت نبینند، تصریح کرد: اکنون نیازمند آگاهی بخشی، رسیدن به یک درک مشترک نسبت به وضعیت در شرایط منطقه مرزی و داخلی هستیم تا مردم باور کنند که باید مسئولیت‌پذیر باشند.


وی ادامه داد: من به تسلیح در بین اقوام مختلف اعتقاد ندارم چراکه هیچ تضمینی نیست این اسلحه‌ها درست در آن مسیری که مدنظر ماست به کار گرفته شود؛ خطاها دراین مسیر متصور است.


رویکرد امنیت مردم محور باید در رفتار و ارتباط مردم نهادینه شود


اوسط هاشمی با بیان اینکه امنیت بدون حضور مردم فایده‌ای ندارد، اظهارداشت: اگر به عنوان یک رویکرد به آن نگاه کنیم، باید آن را در نوع رفتار و ارتباط با مردم نهادینه کنیم بنابراین باید جهت‌گیری خود را بر امنیت مردم‌محور هدف قرار دهیم.


در تلاشیم تا زمینه آشتی میان اقوام استان را فراهم کنیم


وی با بیان اینکه کمیسیون‌هایی به منظور حل منازعات در استان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا زمینه برای آشتی دادن آنان فراهم کنیم مثلا زمینه آشتی یکی از اقوام را پس از 15سال نزاع فراهم کردیم.


شورای صلح و زیست مسالمت‌آمیز در سطح استان تاسیس شده است


اوسط هاشمی با بیان اینکه شورایی به عنوان شورای صلح و زیست مسالمت آمیز تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: باید همه تلاش کنیم تا اعضا را به صلح و ماندن در کنار هم و دوستی را توسعه دهیم.


جیش‌النصر در مسئله آزادی گروگان‌ها با جیش‌العدل اختلاف پیدا کرد


وی در تشریح مسئله گروگان‌ها اظهارداشت: جیش النصر از جیش‌العدل انشعاب گرفته است که درست بعد از آزادی گروگان‌گیری‌ها در بین جیش‌العدل اختلافاتی پیش آمد، عده‌ای معتقد بودند که چون ریش سفیدان از ما درخواست آزادی گروگان‌ها را دارند پس آنها را آزاد کنید تا بین آنها آشتی‌کنان راه بیندازند.


وی ادامه داد: از دید بنده و برآورد اطلاعاتی اینکه چگونه این انشعاب به وجود آمد مربوط به دعوای رئوف ریگی با دیگر سران جیش‌العدل در خصوص اعدام دانایی‌فر بود که به پاس احترام به ریش سفیدان گفتند که همه گروگان‌ها را آزاد کنیم. همان روز که مدعی شدند دانایی‌فر را اعدام کردند اختلاف به وجود آمد که شری را برای خودشان به پا کردند و البته درگیری بین جیش‌العدل و جیش‌النصر سابقه دارد و چندین تلفات نیز داده‌اند و اکنون طایفه ریگی دور از جریان کار می‌کند و تا حدودی عقب‌نشینی کرده و الان دور از منطقه فعالیت می‌کند.


پیگیر وضعیت دانایی‌فر هستیم


استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تردیدی در اینکه مرزبان ایرانی دانایی‌فر در خاک پاکستان است، وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اینکه مرزبان ایرانی در خاک پاکستان است امری محرز است و اکنون از طریق دولت پاکستان در حال پیگیری وضعیت این مرزبان ایرانی هستیم که این کشور همسایه باید در راستای تنویر افکار عمومی و خانواده این مرزبان ایرانی پاسخگو باشند.


پررنگ‌کردن نقش عبدالحمید جریان‌سازی رسانه‌ای بود


اوسط هاشمی تصریح کرد: پررنگ‌ کردن نقش مولوی عبد الحمید جریان‌سازی رسانه‌ای بود. درحالی که برخی دستگاه‌های امنیتی درخواست داشتند این فرد در زمان آزادی مرزبانان حضور داشته باشد اما من موافقت نکردم بنابراین اینکه بخواهیم بعد از آزادی گروگان‌ها روی مسائلی که قطعا برای منافع کشور ضرر دارد متمرکز شویم درست نیست چرا که صحبت‌هایی که در آن زمان درباره عبدالحمید شده بود همگی جریان سازی بوده و این به دلیل شرایط سخت حاکم بر کشور بود و اکنون که دولت تغییر و فضا باز شده بخشی از جریان‌هایی که با هم در رقابت هستند این آزادی را برای بخش مختلف جامعه برنمی‌تابند.


به 36 نفر امان‌نامه دادیم


استاندار سیستان و بلوچستان افزود: افرادی که در این گروه و جریان عضویت یافتند، افرادی بی‌سواد هستند. ما الان بحث اعطای امان‌نامه را شروع کردیم که کلی می‌تواند در بحث جداسازی و بازگرداندن موثر باشد .طی همین 50 روز گذشته حدود 36 نفر را امان نامه دادیم. دستگاه اطلاعات، سپاه و ارگان‌های نظامی و انتظامی سوابق را استخراج می‌کنند و سپس افراد دارای نفوذ می روند و با اینها صحبت می‌کنند. در صورت ندامت از کردار گذشته درخواستی می‌آورند که وارد مرحله کارشناسی و دعوت می‌شوند. چنانچه طرف خودش اعلام آمادگی کند بر روی سابقه افراد تحقیق و زمینه را برای جداسازی فراهم می‌کنیم.
کد N436036

وبگردی