آفتاب

سالروز بمباران اتمی ناکازاکی؛ شهردار از سیاست‌های نظامی آبه انتقاد کرد

سالروز بمباران اتمی ناکازاکی؛ شهردار از سیاست‌های نظامی آبه انتقاد کرد

ده‌ها هزار تن از مردم ژاپن در شصیت و نهمین سالروز حمله اتمی آمریکا به ناکازاکی در مراسمی شرکت کرده و شهردار صلح طلب این شهر از دولت توکیو درخواست کرد تا به نگرانی‌های روز افزون درباره طرح‌های جنجالی توسعه نقش نظامی ژاپن توجه کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مردم ژاپن برای برگزاری مراسم یاد بود 70 هزار قربانی بمباران اتمی آمریکا در ناکازاکی گرد هم آمدند. در این مراسم بازماندگان سالخورده، بستگان قربانیان، مقام‌های دولتی وهیات‌های خارجی حضور داشتند و به احترام قربانیان یک دقیقه سکوت کردند.

یکی از بازماندگان 74 ساله این بمباران گفت: جوانان بسیار مشتاق هستند اما فرصت‌های آن‌ها برای دانستن درباره تاریخ این بمباران بسیار محدود است. یک بازمانده 71 ساله دیگر گفت: صلح گسترش یافته و شمار داستان‌های بازمانده رو به کاهش است.

تومیهیسا تائو، شهردار ناکازاکی در سخنرانی خود خواستار جهانی عاری از سلاح هسته‌اش شد و نسبت به تصمیمات جدید دولت درباره افزایش نقش نظامی ژاپن در دفاع از متحدانش ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: اصلی‌ترین مساله‌ای که در قانون اساسی مطرح شده است تقبیح جنگ است که این مساله پس از ناکازاکی و هیروشیما مفهوم بیشتری می‌یابد. اما با مطرح شدن مساله "دفاع از خود جامع" نگرانی‌ها افزایش یافته است.

این مراسم در نزدیکی مکانی برگزار شد که آمریکا بمب پلوتونیومی خود را در تاریخ نهم اوت 1945 در آنجا انداخت. ژاپن شش روز پس از آن تسلیم شد و جنگ جهانی دوم به پایان رسید. بمباران ناکازاکی سه روز پس از آن انجام شد که هیروشیما هدف بمباران اتمی آمریکا قرار گرفت و 140 هزار تن کشته شدند.

شهردار ناکازاکی در ادامه، سیاست‌های شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن را در خصوص سیاست‌های دفاعی به باد انتقاد گرفت. در این مراسم کارولین کندی، سفیر آمریکا و نمایندگان 51 کشور دیگر حضور داشتند و حلقه گل سفید و زردی در کنار مجسمه "صلح" گذاشتند.

انتهای پیام

کد N435961

وبگردی