آفتاب

جان کری برای ارتقای روابط میانمار با آمریکا شرط گذاشت

جان کری برای ارتقای روابط میانمار با آمریکا شرط گذاشت

وزیر امور خارجه آمریکا در جمع رهبران میانمار گفت: برای ارتقای روابط با آمریکا، میانمار باید در روند گذار دموکراتیک پیشرفت کرده و حقوق بشر را ارتقا دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تصمیم میانمار برای پایان دادن به چندین دهه حکومت نظامی مستقیم را که به کاهش برخی از تحریم‌های آمریکا و نیز سفر باراک اوباما،‌ رئیس جمهوری آمریکا در سال 2012 منجر شد، ستود. اما از آن زمان تاکنون دولت اوباما به دلیل وخیم شدن شرایط در میانمار از جمله تبعیض علیه مسلمانان و خشونت و نقض آزادی مطبوعات همواره به این کشور هشدار می‌دهد.

به گفته مقام‌های آمریکایی جان کری در دیدار با تین سین، رئیس جمهوری میانمار و قانونگذاران برجسته این مسائل را مطرح کرده است.

کری همچنین آن‌ها را ترغیب کرد تا از طریق تغییر قانون اساسی اطمینان حاصل کنند که انتخابات سال آتی میلادی آزاد، شفاف و معتبر خواهد بود. اوباما قرار است برای شرکت در نشست رهبران آسیا در ماه نوامبر به میانمار سفر کند و جان کری این مساله را به وضوح به تین سین و اعضای پارلمان میانمار اعلام کرده است که واشنگتن با دقت اقدامات میانمار را درباره این نگرانی‌ها تا پیش از سفر اوباما بررسی می‌کند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که چنانچه شرایط کنونی در میانمار بهبود نیابد، بعید است که واشنگتن حریم‌های بیشتری را که در دوران 40 ساله حکومت ارتش اعمال شده است، تسهیل کند.

علاوه بر این، میانمار باید اصلاحات انجام داده و جو دوستانه اقتصادی ایجاد کند تا سرمایه‌گذاری خارجی را از غرب جذب کند. این مقام‌های آمریکایی سخنان کری را از نشست غیر علنی با رهبران میانمار نقل کرده‌اند و جان کری در نشست علنی صحبتی از این نگرانی‌ها نکرده است و تنها گفت که آمریکا مایل است تا با میانمار برای غلبه بر مشکلات در دوران گذار همکاری کند.

هفته گذشته بیش از 70 قانونگذار آمریکایی از دولت آمریکا خواستند تا به دلیل نقض حقوق و خودکامگی، تحریم‌هایی را علیه مقام‌های میانمار و سایر افراد اعمال کند.

انتهای پیام

کد N435701

وبگردی