آفتاب

کشف آتشکده‌ی در حال تخریب در «بهرامجرد»

کشف آتشکده‌ی در حال تخریب در «بهرامجرد»

یک پژوهشگر آثار باستانی از کشف آتشکده‌ای در حال تخریب در منطقه‌ی «بهرامجرد» کرمان خبر داد.

یک پژوهشگر آثار باستانی از کشف آتشکده‌ای در حال تخریب در منطقه‌ی «بهرامجرد» کرمان خبر داد.

«ناصر شجاعی»، محقق و نویسنده‌ی کتاب کرمان قبله‌گاه مهرپرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، اظهار کرد: این آتشکده بیشتر به معابد مهرپرستان شباهت دارد و تقریباً یک چارتاقی است که بر بلندای تپه‌ای واقع شده است.

وی افزود: متأسفانه دیوار جنوبی در حال ریزش است و نیم سقف گنبدی شکل آن فرو ریخته است. چندین کامیون خاکستر آتش آتشکده در پائین تپه فرو ریخته است.

این پژوهشگر آثار باستانی تصریح کرد: پس از بررسی‌هایی که از این محل داشتیم دریافتیم متأسفانه در این آتشکده، تپه‌ایی را شکافته‌اند که گوشه یک ساختمان است و به‌نظر می‌رسد اشیای با ارزشی را به تاراج برده‌اند. چون گودالی عمودی حفر شده است.

شجاعی خاطرنشان کرد: هم‌چنین در داخل آتشکده، مجمر فلزی که آتش را برروی آن می‌گداختند از جا کنده و با خود برده‌اند، به‌نظر می‌رسد دو قطعه چوب در سر در ورودی آن وجود داشته که عمری 2000 ساله داشته‌اند و این دو را به آتش کشیده‌اند.

وی از آتشکده‌ی «بهرامجرد» بعنوان آتشکده‌ای گمنام و غریب با پیشینه‌ی تاریخی طولانی برشمرد و افزود: معماری بی‌نظیر و راهرویی 4 گانه در 4 طرف محل داخلی آتشکده وجود دارد که عرض آن حدود 80 سانتی‌متر است و با دیدن آن به یاد نیایشگاه‌های مهرپرستان می‌افتیم که آب و خاک و باد و آتش باید سالک در معرض آن قرار می‌گرفت.

شجاعی با بیان اینکه نحوه‌ی معماری این آتشکده بسیار منحصر به فرد است، خاطرنشان کرد: در کوه روبروی آن میل بلدی وجود دارد که مانند دیگر میل بلدها برای نگهبانی و مورس فرستادن با آتش از آن استفاده می‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: نام این محل نیز بهرام گرد یا بهرام چرد بوده و به علت تسلط اعراب این نام تغییر یافته است.

انتهای پیام

کد N435693

وبگردی