آفتاب

فیدل کاسترو مانیفست‌ حمایت از فلسطین را امضا کرد

فیدل کاسترو مانیفست‌ حمایت از فلسطین را امضا کرد

رئیس جمهوری سابق کوبا یک مانیفست بین‌المللی را در حمایت از فلسطین امضا کرده و از اسرائیل خواست تا به قطعنامه‌های سازمان ملل احترام بگذارد و از غزه، بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری خارج شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا نیز در میان بسیاری از نخبگان و سیاستمدارانی بود که مانیفست "دفاع از فلسطین" را امضا کرد.

اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی، آدولفو پرز اسکوییول، هنرمند آرژانتینی و برنده جایزه صلح نوبل و آلیشیا آلونسو، هنرمند کوبایی و همچنین آلیس واکر، نویسنده آمریکایی جزو امضا کنندگان این مانیفست بودند.

این مانیفست از سوی شبکه دفاع از بشریت که چند گروه آمریکای لاتین در آن عضو هستند مطرح شده است.

این شبکه از دولت‌های سراسر جهان خواسته تا از اسرائیل بخواهند از قطعنامه 242 شورای امنیت سازمان ملل که پس از جنگ شش روزه 1967 تصویب شد پیروی کند. این گروه همچنین از اسرائیل خواسته تا از قلمروهایی که در طول جنگ و درگیری تصرف کرده خارج شود و عقب نشینی کند.

در هفته‌های اخیر کشورهای آمریکای لاتین جزو ملت‌هایی بوده‌اند که تهاجم اسرائیل به غزه را به شدت محکوم کرده و به حمایت از مردم بی‌گناه فلسطین برخاسته‌اند.

فیدل کاسترو نیز به نوبه خود اسرائیل را به شکل جدیدی از فاشیسم به واسطه عملیات نظامی مرگبار در قلمروهای فلسطین متهم کرده است.

درگیری‌های اخیر در غزه شهادت 1913 فلسطینی و مرگ 67 اسرائیلی را که اکثرا سرباز بودند در پی داشته است.

در همین راستا، دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل و نیکولاس مادورو، همتای ونزوئلایی‌اش این جنایات را محکوم کردند. برزیل، شیلی، اکوادور، پرو و السالوادور سفرای خود را از اسرائیل برای رایزنی فراخوانده و بولیوی همزمان با محکوم کردن جنایات، اسرائیل را در فهرست تروریستی خود قرار داده است.

در حالیکه خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا نیز درباره این رویداد سکوت کرده بود اما فرستاده خود را در تل‌آویو نگه داشت.

انتهای پیام

کد N435638

وبگردی