آفتاب
شامگاه گذشته در تالار وحدت

ما فقط ریگی نداریم/پاسداشت نوازنده ای بزرگ از سیستان و بلوچستان

ما فقط ریگی نداریم/پاسداشت نوازنده ای بزرگ از سیستان و بلوچستان

تهران - ایرنا - علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان گفت : شیرمحمد اسپندار حق بزرگی بر گردن مردم سرزمین خود دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، مراسم پاسداشت مقام هنری شیرمحمد اسپندار پیشکسوت موسیقی نواحی شامگاه  گذشته (شنبه) با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد .

در این مراسم که تا ساعتی از شب ادامه داشت جمعی از هنرمندان موسیقی سیستان و بلوچستان با اجرای موسیقی این منطقه جغرافیایی مقام شیرمحمد اسپندار را گرامی داشتند .

در این مراسم تعداد قابل ملاحظه ای از فعالان فرهنگی و هنری منطقه سیستان و بلوچستان حضور داشتند که از این میان می توان  ایرج افشار سیستانی استاد دانشگاه و محمودزهی اشاره کرد .

در بخشی از این مراسم افشار سیستانی با اشاره به فرهنگ غنی سرزمین سیستان و بلوچستان از تنوع قابل توجه در فرهنگ و آداب رسوم مردمان این سرزمین سخن گفت .

وی افزود: هنرمندان گوناگون از جمله هنرمندان موسیقی در منطقه سیستان شریک زندگی مردم ایران بوده  و اقوام گوناگون بلوچ، سیستانی، یزدی، آذری هر یک بر اساس ویژگی های محلی و دینی خود با سرزمین ایران پیوند خورده اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نوازنده با الهام از محیط فرهنگی و طبیعی منطقه خود شریک غم و شادی مردم است، افزود: این تاثیر پذیری از محیط یکی از ارزشمند ترین مولفه و عناصر فرهنگ است که گوناگونی را به هنر جهان ارمغان بخشیده است.

وی با بیان اینکه استاد اسپندار نقش بسزایی در هنر و فرهنگ مردمان این سرزمین داشته است، گفت : متاسفانه هنر موسیقی در میان تمامی هنرها بسیار مظلوم است .

وی ادامه داد: دو قوم بلوچ و سکاها ایران در سیستان و بلوچستان زندگی می کنند که حرف های بسیار دارند این حرف ها به وسیله هنرهای گوناگون از جمله موسیقی در ایران شنیده خواهد شد.

استاد نوازنده برجسته و سرشناس ایران شیرمحمد اسپندار در سال 1310 خورشیدی در روستای بهپور چشم به جهان گشود و در نوجوانی به پاکستان رفت و در «سند» اسکان یافت و کارگری کرد و در آنجا با استاد جمال شاه نوازنده بزرگ دونلی آشنا شد و از او دونلی نواختن را آموخت.

او در پیمایش زمان، دونلی را در شهر کراچی در جشنواره ای نواخت و مقام نخست را به دست آورد. پس از سال ها در روستای بهپور شهرستان ایرانشهر مقیم وطن شد و دیپلم افتخار و دکترای افتخاری کشور فرانسه را به دست آورد.

استاد اسپندار گفت که اینک رشته غنی موسیقی این سرزمین همچون دریاچه هامون در حال خشک شدن است. او ویژگی های گوناگونی دارد و در یک جمله خردمندی است مورد پذیرش و احترام موسیقدانان ایران و دیگر کشورها.

پس از اجرای گروه فرخی سیستانی با صدای احمد نخعی،  استاندار سیستان و بلوچستان گفت: استاد اسپندار دونلی خود را به تریبونی بلند برای شناساندن استان سیستان و بلوچستان تبدیل کرده است؛ صدا و تریبونی از فرهنگ متنوع خطه سیستان و البته همه ایران ، چرا که سیستان و بلوچستان پاره تن ایران بزرگ است و امروز حضور شما نیکان می تواند به زیبایی نقش انسان های این خطه را نشان دهد و برای غبارزدایی از این استان باید همگی در حد خود نقشی را ایفا کنیم.

وی تصریح کرد: اولین وظیفه ما تبدیل خانه استاد اسپندار به موزه ای به نام وی است و دومین وظیفه این است که نگذاریم این نی و نوایش که سرشار از داستان هاست خاموش شود.

در پایان این مراسم از استاد شیرمحمد اسپندار تجلیل شد.

در ادامه این مراسم از کتاب جشن نامه که به همت ایرج افشار و جمعی از محققان سیستان و بلوچستان تهیه شده است رونمایی شد و همچنین آلبوم موسیقی نیز به همت موسیقی پژوهان سیستانی گردآوری شده است رونمایی شد.

همچنین علی مرداخانی معاون امور فرهنگی به اهمیت حمایت از موسیقیدنان نواحی کشور تاکید کرد و گفت: این مجموعه با استفاده از امکانات خود از بزرگانی از این دست حمایت خواهد کرد .

وی ادامه داد : هنرمندانی همچون استاد اسپندار افتخارات قابل توجه ای برای کشور به ارمغان اورده اند و ما نیز باید قدر انها را بدانیم و برای حفظ هنر آنها قدم برداریم .

همچنین  در این مراسم هدایای ارزشمندی به این هنرمند اهدا شد که شامل یک قطعه زمین در شهر ایرانشهر و هدایای نقدی بود ،

در پایان مقرر شد که 3 تندیس از استاد سپندار نخست تندیسی در خیابان ایران شهر تهران و 2 تندیس دیگر در استان سیستان و بلوچستان به پاسداشت این هنرمند نصب شود.

فراهنگ (3) ** 9252**1601**
کد N435400

وبگردی