آفتاب

شورای امنیت پیش نویس قطعنامه ای را علیه گروه داعش مورد بحث قرار داد

شورای امنیت پیش نویس قطعنامه ای را علیه گروه داعش مورد بحث قرار داد

تهران ؛ایرنا -شورای امنیت سازمان ملل پیش نویس قطعنامه ای را برای برخورد با گروه تروریستی داعش از طریق تضعیف مالی این گروه و قطع جریان پیوستن رزمندگان خارجی و تهدید به تحریم علیه کسانی که به خدمت این گروه در می آیند یا به آن کمک می کنند ، مورد بحث قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک ، رزمندگان داعش یک سوم از خاک سوریه را تحت کنترل خود داشته و بخشهای وسیعی از شمال عراق را از زمان اعلام خلافت در ماه ژوئن به تصرف خود در آورده اند.

این گروه تروریستی دست به اعدامهای وسیع اسیران خود زده و ده ها هزار نفر از مردم را آوارده کرده و موجب نخستین حملات هوایی امریکا در منطقه از زمان خروج نیروهای واشنگتن از عراق شده است .

پیش نویس قطعنامه تهیه شده از سوی انگلیس که به دست رویترز افتاد، تجارت مستقیم یا غیر مستقیم با خلافت اسلامی مورد ادعای داعش و جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه را محکوم کرده و هشدار می دهد کسانی که چنین کاری انجام دهند ممکن است مورد تحریم قرار گیرند.

در این پیش نویس مصرانه از کشورها خواسته شده است اسامی افراد و نهادهایی را که گمان می رود از این گروه ها حمایت کنند تسلیم سازمان ملل کنند.

در متن پیش نویس اولیه که پانزده عضو شورای امنیت برای نخستین بار در روز جمعه به بحث گذاشتند، اسامی رهبران خلافت اسلامی برای تحریم بین المللی از طریق مسدود ساختن دارایی و ممنوعیت مسافرتی قرار گرفته است.

به گفته ˈ مارک لیال گرانت ˈ سفیر انگلیس ، این قطعنامه ممکن است بعدا طی هفته جاری به بحث گذاشته شود.

انگلیس در ابتدا قصد داشت این قطعنامه را آخر ماه جاری به تصویب برساند ولی پس از تهاجم تروریست های داعش به منطقه کردستان عراق به اجرای این طرح خود شتاب بخشید.

دیپلمات های سازمان ملل به شرط عدم افشای هویت خود گفتند : شورای امنیت ظاهرا در مواجهه با بزرگترین تهدید علیه عراق یک کشور بزرگ صادر کننده نفت از زمان سرنگونی صدام حسین وحدت نظر دارد.

گروه داعش از مدتها پیش از ان که خلافت اسلامی تشکیل دهد در لیست سیاه تحریم سازمان ملل قرار گرفته بود.

در پیش نویس از تمام کشورهای عضو سازمان ملل خواسته شده است برای قطع جریان رزمندگان خارجی برای پیوستن به داعش و جبهه النصره و تمام گروهها و افراد دیگر و نهادهای وابسته به القاعده ، تدابیر ملی اتخاذ کنند.

این قطعنامه شورای امنیت از کارشناسان سازمان ملل خواهد خواست بر موارد نقض نظام تحریم ها علیه القاعده نظارت کرده و ˈ ظرف 90 روز تهدید داعش ، منابع تسلیحاتی و مالی ان را گزارش کرده و پیشنهادهایی در مورد اقدام مضاعف برای پرداختن به این تهدید ارائه دهند. ˈ

این پیش نویس بر مبنای فصل هفتم منشور سازمان ملل که به شورا اجازه می دهد تصمیماتی از طریق تحریم های اقتصادی یا نیروی نظامی اتخاذ کند.

مترجمام 1403** 1917
کد N435234

وبگردی