آفتاب

درب سفارت انگلیس در تهران آبی‌تر شد

درب سفارت انگلیس در تهران آبی‌تر شد

درب رنگ و رو رفته سفارت انگلیس این روزها رنگ آبی پررنگ به خود می‌بیند؛ رنگی که با خبر روز گذشته درباره بازگشایی سفارت انگلیس در تهران یعنی اینکه باید منتظر بازگشایی این سفارتخانه بود.

به گزارش ایسنا، «خبرآنلاین» با این مقدمه نوشت: آنهایی که این روزها از محدوده خیابان استانبول به طرف میدان فردوسی تهران حرکت می‌کنند می‌توانند رنگی آبی‌تر و تمیزتر را بر در سفارتی ببینید که سه سال قبل در آذرماه 90 تسخیر شد.

8 آذر در تاریخ ایران بیشتر با دیدار تاریخی ایران و استرالیا و صعود ایران به جام جهانی 98 تداعی می‌شود اما این سال‌ها 8 آذر به جای مستعمره قدیمی‌اش با نام خود انگلیس مترداف است.

مقدمات بازگشایی سفارت انگلیس چطور فراهم شد؟

مقدمات بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به دیدار ظریف و هیگ در ابتدای تشکیل دولت یازدهم بازمی‌گردد؛ زمانی که دو طرف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل از تلاش خود برای فراهم کردن مقدمات بازگشایی سفارت سخن گفتند. پس از آن تاریخ، در 27 خرداد هیگ در روزهایی که هنوز وزیر امور خارجه بود در مجلس عوام این کشور از «فرصت مناسب» برای بازگشایی سفارت انگلیس خبر داد و بعد هم گفت: «در این مورد مطالب بیشتری هست که باید اعلام کنم و این مطالب را عنقریب و به زودی اعلام خواهم کرد.»

چراغ سبز مجلس برای بازگشایی سفارت

روز گذشته هم دو منبع خبری، توافق دو کشور برای بازگشایی سفارت را تایید کردند. نخست محمدحسن حبیب‌الله‌زاده کاردار غیر مقیم ایران در انگلیس در گفت‌وگویی خبر از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران داد و زمان آن را «به‌زودی» اعلام کرد؛ خبری که دقایقی بعد توسط بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد تایید قرار گرفت و بروجردی از «توافق ایران و انگلیس» برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران خبر داد.

تایید این خبر به معنی چراغ سبز مجلس برای بازگشایی سفارت است، چرا که این امر می‌تواند موضوع صدور ویزا در ماه‌های گذشته برای ایرانیانی که قصد سفر به این کشور داشتند را رفع کند. صدور ویزا یکی از مشکلاتی بود که ایرانیان برای سفر به انگلیس با آن مواجه بودند و برای این امر باید سفری به ترکیه یا ابوظبی می‌داشتند.

یکی از کاربران خبرآنلاین هم در ذیل خبر اظهارات کاردار غیر مقیم ایران در انگلیس در خصوص هزینه‌های ایرانیان در ماه‌های گذشته، نوشته است: «معلوم نیست چه مقدار از ارز و سرمایه کشور بدون سودی برای کشور صرف اقامت مردم در کشور ترکیه و امارات و ... می‌شود تا ویزا دریافت کنند. این بخش کوچکی از زیانی است که کشور متحمل می‌شود.»

به همین دلیل است که بروجردی در گفت‌وگوی روز گذشته خود تاکید کرده است که در صورت بازگشایی سفارت انگلیس در ایران «باید صدور ویزا در تهران صورت گیرد.»

دولت نیازی به مصوبه مجلس ندارد

نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی هم می‌گوید: «دولت نیازی به مصوبه مجلس برای بازگشایی سفارتخانه انگلیس ندارد.» استدلال نقوی حسینی آن است که مصوبه 2 آذر 90 مجلس هشتم، دولت را ملزم به کاهش سطح روابط با دولت انگلیس کرده و پس از مصوبه مجلس و عکس‌العمل مردم، دولت فرصتی پیدا نکرد که این مصوبه را اجرا کند اما در همان مصوبه تبصره‌ای آوردیم و به دولت اختیار دادیم که هرگاه تشخیص داد دولت انگلیس متنبه شده و در چارچوب وظایف دیپلماتیک و کنسولی خودش عمل می‌کند، دولت بتواند در این سطح، روابط را برقرار کند، بنابراین چون این اختیار به دولت داده شده، دولت نیازی به مصوبه مجلس برای بازگشایی سفارتخانه انگلیس ندارد.

آنچه در این میان مشخص نیست، پرداخت غرامت و عذرخواهی است که انگلیسی‌ها برای بازگشایی سفارت خود در تهران از ایران خواسته بودند. ایران برای دریافت غرامت اعلام کرده بود که حاضر است خسارات وارده را پرداخت کند. مبنای تصمیم ایران هم کنوانسیون وین است که حفاظت و حراست از سفارتخانه‌ها را بر عهده دولت میزبان می‌گذارد و اگر خسارتی به آن وارد شود، دولت میزبان باید خسارات آنها را بپردازد.

عذرخواهی ایران از انگلیس ممکن نیست

اما ایران صراحتا اعلام کرده است که حاضر به عذرخواهی از انگلیس نیست و ظاهرا خود انگلیسی‌ها نیز از این موضوع صرف نظر کرده‌اند. منصور حقیقت‌پور نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم عذرخواهی ایران را کاری غیرممکن می‌داند و می‌گوید: «ایران به هیچ وجه من‌الوجوه قصد عذرخواهی از انگلیس را ندارد. سر تا پای تاریخ انگلیس در برابر ایران، خیانت است.»

وی تاکید می‌کند: «همین که به انگلیسی‌ها اجازه بازگشایی سفارتشان را دادیم از محبت و بزرگواری ایرانی است.»

این تنها بخشی از سیاستمداران ایرانی نیستند که چنین نگاهی به انگلیس دارند. در افکار عمومی ایران هم همچنان انگلیس لقب روباه پیر را با خود یدک می‌کشد و کشوری خوش‌نام نیست. کامنت یکی از کاربران خبرآنلاین شاید بتواند گوشه‌ای از نگاه گروهی از افکار عمومی ایران نسبت به انگلیس را نشان دهد. این کاربر همچنان نقش انگلیس در تحولات منطقه را پررنگ می‌بیند و معتقد است که «اعراب و اسراییل و ترکیه با هدایت انگلیس دارند منطقه را به آشوب می‌کشانند و سنگر به سنگر با چنگال تیز به سمت ایران پیشروی می‌کنند و آرزویی جز تکه‌تکه کردن کشور ایران ندارند. آن وقت قرار است که سفارت انگلیس در ایران بازگشایی شود.»

بازگشایی سفارت انگلیس اگر چه پروازهای تهران - لندن را بار دیگر افزایش می‌دهد اما حتما نگاه‌های نظارتی بیشتری را به خیابان استانبول تهران معطوف خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N435140

وبگردی