آفتاب

هشدار نسبت به انتشار تحقیقات درباره شکنجه‌های سازمان سیا

هشدار نسبت به انتشار تحقیقات درباره شکنجه‌های سازمان سیا

یک سازمان اطلاعات داخلی آمریکا با انتشار یادداشتی، هشدار داد انتشار نتایج تحقیقات مجلس سنای این کشور درباره بازجویی‌های همراه با شکنجه سازمان سیا در سالهای پس از 11 سپتامبر 2001، می‌تواند احساسات ضد آمریکایی در خاورمیانه را شعله‌ور کرده و اعتراضات خیابانی خشونت‌آمیز و متعاقب آن، تهدید علیه پرسنل سفارتخانه‌های آمریکا در دیگر کشورها را در پی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه یاهو نیوز، این سند اطلاعاتی هشت صفحه‌ای از سوی نهادی به نام "شورای اطلاعاتی آمریکا" منتشر شده است. برخی از مقامات اطلاعاتی با استناد به این سند خواهان مقابله با تقاضای اخیر دیان فاینشتاین، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنا به منظور انتشار یک خلاصه کامل‌تر از این تحقیقات که از سوی دمکراتهای سنا در قبال بازجویی‌های همراه با شکنجه سیا انجام شده، شده‌اند.

این تحقیقات در قبال تکنیک‌های بازجویی همراه با شکنجه سازمان سیا اخیرا پایان یافته و گفته شده که تنها خلاصه این تحقیقات بالغ بر 480 صفحه شده است.

یادداشت نهاد اطلاعاتی مذکور اواخر ماه گذشته میلادی به کاخ سفید فرستاده شد، اما گفته شد که این یاداشت نقشی در ویرایش‌های انجام شده در گزارشی که فاینشتاین به آن معترض بود، نداشته است.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا که در جریان این یافته‌ها قرار گرفته، گفت: خاورمیانه در حال حاضر یک انبار باروت است و انتشار این گزارش می‌تواند جرقه شعله‌ور شدن یک آتش را بزند.

این نگرانی روز جمعه نیز از سوی یک مقام اطلاعاتی سابق آمریکا که در نظارت بر برنامه شکنجه‌های سازمان سیا نقش داشته ابراز شد.

جان مک لافلین، یکی از معاونان سابق رئیس سازمان سیا به یاهو نیوز گفته بود: درک این مساله دشوار نیست که اگر شما همزمان با گسترش تروریسم در سراسر خاورمیانه به انتشار چنین گزارشی بپردازید ممکن است به طرف دیگر بهانه‌ای برای جذب تروریست بدهید.

با این حال، مقامات کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا ابراز کردند که نگرانی های جامعه اطلاعاتی این کشور به جا نبوده و وزارت امور خارجه از مدت‌ها پیش دست به اقداماتی برای مقابله با هرگونه اعتراضات احتمالی از طریق تقویت امنیت در سفارتخانه‌های آمریکا زده است.

یک مقام این کمیته گفت: دولت آمریکا در حال انجام اقداماتی محتاطانه است تا برای هرگونه واکنش آماده باشد.

وی خاطرنشان ساخت: پس از آنکه در سال 2009 نیز آرای حقوقی وزارت دادگستری درباره بازجویی‌های همراه با شکنجه سازمان سیا و همچنین گزارش کمیته نیروهای مسلح سنا در انتقاد از تکنیک‌های همراه با شکنجه پنتاگون در گوانتانامو منتشر شد، ما شاهد واکنش خشونت‌آمیز نبودیم.

یادداشتی که نسبت به خشونت‌های احتمالی در قبال انتشار تحقیقات سنا هشدار داده یکی از آخرین تحولات در منازعه‌ای است که اخیرا میان کمیته اطلاعاتی سنا تحت رهبری فاینشتاین و سازمان سیا درباره علنی شدن جزئیات این تحقیقات جریان داشته است.

انتهای پیام

کد N435130

وبگردی