آفتاب

آلن ژوپه: حذف اروپا و فرانسه از صحنه بین‌المللی شرم‌آور است

آلن ژوپه: حذف اروپا و فرانسه از صحنه بین‌المللی شرم‌آور است

وزیر امور خارجه سابق فرانسه نسبت به انفعال این کشور و اروپا در قبال بحران‌های غزه، اوکراین و عراق واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه لوپاریزین، آلن ژوپه، نخست وزیر و وزیر امور خارجه سابق فرانسه در مطلبی که در وبلاگ خود تحت عنوان «خشمی علیه خودمان» نوشت، آنچه را که "پاک شدن شرم‌آور فرانسه و اروپا از صحنه بین‌المللی" خواند، محکوم کرد.

آلن ژوپه از عدم اقدام این دو عامل یعنی فرانسه و اروپا نسبت به بحران‌های اصلی حال حاضر جهان یعنی عراق، اوکراین و نوار غزه انتقاد کرد.

ژوپه خاطرنشان ساخت: پس از آنکه آلمانی‌ها با اعلامیه‌های به ظاهر فی‌البداهه فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه مخالفت کردند، پس از تردیدها و تناقض‌های دیپلماسی ما در بحران اوکراین (که متعلق به دیپلماسی اروپایی نیز هست) حالا ما نشان داده‌ایم که قادر به کوچکترین ابتکار عملی در قبال دو تراژدی بزرگی که جلوی چشمان ما در خاورمیانه رخ می‌دهند، نیستیم.

وزیر امور خارجه سابق فرانسه تاکید کرد: فرانسه و همچنین اروپا باید با قدرت بیشتری صدای خود را در قبال بحران‌های خاورمیانه یعنی غزه و عراق به گوش دیگران برسانند.

وی تاکید کرد: فرانسه باید اروپایی‌ها را تحریک کند تا در هر ابتکار عمل مشترکی به هدف خارج ساختن اسرائیل و حماس از بن‌بستی که در آن قرار گرفته‌اند مشارکت کنند.

آلن ژوپه که نخست‌وزیر سابق فرانسه نیز بوده، از فرانسه و اروپا خواست تا در "نبرد علیه جنون افراط‌گری و تحجر مشارکت کنند".به گفته ژوپه، این جنون اگر ما بدون هیچ واکنشی در قبال نسل‌کشی مسیحی‌ها در خاورمیانه، تنها نظاره‌گر باشیم، در نهایت ممکن است به ما برسد.

ژوپه تصریح کرد: نسل‌کشی! نابودی فیزیکی و عمدی و برنامه‌ریزی شده یک گروه و یا بخشی از یک گروه به دلیل ریشه‌های قومی، مذهبی و اجتماعی! این وضعیتی است که اکنون ما به آن رسیده‌ایم.

آلن ژوپه خاطرنشان ساخت: کار کسی که تنها یکی از مقامات مخالف دولت است و دسترسی به هیچ اطلاعات و ابزار قدرتی ندارد، در این که با جزئیاتی بیشتر به تعریف طرحی عملی بپردازد، دشوار است.

ژوپه گفت: ما در قبال گسترش فریادی برای گردهم آوردن کسانی که آماده انجام ابتکار عملی فرانسوی و اروپایی، البته اگر که اروپا هنوز ماهیت اروپایی خود را حفظ کرده باشد،وظیفه داریم.

وی افزود: من به تجربه می‌دانم که چقدر این بحران‌ها پیچیده هستند و چقدر امکان اقدام کشورهای دموکراتیک ظریف است، اما هر چقدر هم که وضعیت دشوار باشد، ما نباید اجازه دهیم که این بحرانها به قیمت بی‌آبرویی از کنترل ما خارج شوند.

وی همچنین گفت: پاک شدن اروپا و فرانسه از صحنه بین‌المللی شرم‌آور است.

انتهای پیام

کد N435073

وبگردی