آفتاب

پاکستان : هیچ طرحی را جایگزین پروژه انتقال گاز از ایران نمی کنیم

پاکستان : هیچ طرحی را جایگزین پروژه انتقال گاز از ایران نمی کنیم

اسلام آباد - ایرنا - مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکیدبر اراده جدی این کشور برای اجرای پروژه انتقال گاز ازجمهوری اسلامی ایران،اطمینان دادکه طرح انتقال گاز از ترکمنستان،تاثیری بر اراده پاکستان در اچرای خط لوله انتقال گاز از ایران نخواهد داشت.

به گزارش روزنامه اردو زبان ˈدنیاˈ امروز(شنبه) گزارش داد:ˈسرتاج عزیزˈدرپایان اجلاس چهارروزه کمیسیون مشترک دولتی پاکستان و ترکمنستان باحضورˈرشید مرادوفˈ معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکمنستان در اسلام آباد، در جمع خبرنگاران افزود: خط لوله انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند موسوم به ˈپروژه تاپیˈ هیچ تاثیری بر پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان (خط لوله صلح) ندارد.

وی تصریح کرد: هیچ تردیدی در اراده پاکستان برای اجرا و تکمیل پروژه خط لوله صلح و انتقال گاز از ایران نیست و تاخیری که در اجرای این پروژه پیش آمده، صرفا به دلیل مشکلات مربوط به تحریم ها است و فعالیت مجدد بر روی خط لوله صلح از سوی پاکستان، از سرگرفته خواهد شد.

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اخیرا با رد بعضی گزارشها منبی بر جدی نبودن اسلام آباد در اجرای طرح واردات گاز از ایران، گفت: ما به گاز نیاز داریم و آن را می خواهیم.

ˈشاهد خاقان عباسیˈ تاکید کرد: با وجود برخی مشکلات به وجود آمده در اثر تحریم های غرب علیه ایران، دولت پاکستان به دنبال احیای پروژه خط لوله گاز ایران است، زیرا ما مشتاقانه می خواهیم تا بحران انرژی پاکستان در سریع ترین زمان ممکن حل شود.

پاکستان که با کمبود شدید انرژی روبرو است، قصد دارد تا با اجرایی شدن خط لوله صلح که از آن به عنوان خط لوله «آی پی» (Iran-Pakistan) نیز نام برده می شود، روزانه ٧٥٠ میلیون فوت مکعب گاز تولیدی پارس جنوبی ایران را وارد کند.

بر اساس موافقتنامه خرید و فروش گاز با ایران، پاکستان باید تا 31 دسامبر 2014 خط لوله انتقال گاز را تکمیل کند، اما تاکنون اقدام چندانی برای احداث این خط لوله انجام نداده است.

کار احداث خط لوله در خاک ایران تقریبا تکمیل شده است . از آنجا که طرف پاکستانی نمی تواند تا موعد مقرر یعنی پایان دسامبر 2014 کار ساخت این خط لوله را در خاک خود به پایان برساند، بنابراین به دنبال مذاکره برای به تاخیر انداختن زمان بهره برداری از این خط لوله است تا از زیر بار جریمه تعیین شده برای تاخیر در اجرای پروژه شانه خالی کند.

علی ماجدی معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پیش از این در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه حق ایران برای دریافت جریمه از پاکستان محفوظ است، اعلام کرد: پاکستانی ها اعلام کرده اند که احداث این خط لوله نیاز به فاینانس دارد که به علت تحریم ایران امکان پذیر نیست.

ایده احداث خط لوله صلح در سال 1990 مطرح شد و قرار بود، احداث این خط لوله که گاز ایران را به پاکستان و هند منتقل کند. با توجه به اینکه توافق شده بود هند و پاکستان برای تامین امنیت این خط لوله، اختلافات خود را کاهش دهند، این خط لوله انتقال گاز به خط لوله صلح موسوم شد.

آساق**ا.ر**1723/1547
کد N434902

وبگردی