آفتاب

هند و آمریکا به دنبال تقویت همکاری‌های دفاعی

هند و آمریکا به دنبال تقویت همکاری‌های دفاعی

مقامات آمریکا و هند توافقنامه تکنولوژی و تجارت خلاقانه دفاعی با امکان پیشرفت و تولید مشترک تولیدات دفاعی امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری وزارت دفاع هند گزارش داد، این تصمیم در سفر سه روزه وزیر دفاع آمریکا به هند طی گفت‌وگوهایی در سطح نمایندگان بین آرون جیتلی، وزیر دفاع هند و چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا اتخاذ شده است.

در جریان این دیدار، دو طرف گزارشی از پیشرفت‌ سال‌های اخیر در تعمیق روابط دفاعی خود ارائه دادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو طرف مجددا تمایل خود را برای افزایش همکاری‌های دفاعی دوجانبه به‌ویژه در تکنولوژی اعلام کردند و درباره راه‌های تقویت این همکاری گفت‌وگو کردند.

جیتلی با تاکید بر بومی‌سازی صنایع دفاعی گفت: توسعه توانایی‌های بومی مهمترین هدف ماست که سیاست‌های کنونی ما را هدایت می‌کند. در این مسیر، ما گام‌هایی را برای افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش دفاعی برداشته‌ایم. ما در نظر داریم تا در این موضوع همکاری نزدیکی با آمریکا داشته باشیم.

دو طرف هندی و آمریکایی همچنین تصمیم گرفتند تا گام‌هایی در جهت تمدید "چارچوب جدید برای روابط دفاعی آمریکا هند" پیش از به پایان رسیدنش در سال 2015 بردارند.

جیتلی که سمت وزیر دارایی را نیز دارد، دعوت هاگل از پنتاگون را در ماه اکتبر و در جریان بازدیدش از واشنگتن برای شرکت در نشست سالانه بنیاد پولی بین‌المللی و بانک جهانی پذیرفت.

هاگل در دیدار با رهبران ارشد دولت هند درباره ضرورت استفاده از فرصت‌ها برای همکاری‌های توسعه دفاعی گفت: همکاری‌های دو کشور در زمینه دفاعی از خرید و فروش ساده به همکاری‌های تولیدی و توسعه‌ای و تبادل آزادتر فناوری تبدیل می‌شود.

وزیر دفاع آمریکا در این دیدار بر همکاری وسیع‌تر در تولید سلاح‌های جدید از جمله طرح آزمایشی دو کشور برای توسعه مشترک نسل بعدی موشک‌های ضدتانک تاکید کرد.

مقامات واشنگتن امیدوارند تا هند طی این همکاری‌ها ارتش خود را به روز کند اما رهبران هندی تمایل بیشتری به فرصت‌های توسعه مشترک دارند.

هاگل در ادامه گفت: برای هر دو کشور دستیابی به فرصت‌ها اهمیت دارد. خط قرمزهای بوروکراتیک که در هر دو کشور وجود دارد، نباید همکاری‌های ما را محدود کند. این همکاری‌های جدید شامل ده‌ها طرح است که طی آن‌ها تکنولوژی‌ و تولیدات کارشناسانه به هند منتقل می‌شود. این برنامه‌ها شامل طرحی برای همکاری‌های تولیدی و توسعه‌ای آمریکا و هند برای تولید نسل پیشرفته‌تر موشک‌های ضد تانک که ارزان‌تر، سبک‌تر و توانمندتر است، می‌شود.

وی در جریان سخنرانی خود به تنش‌ها درباره چین اذعان کرد و گفت: آمریکا و هند باید به همکاری درباره مسائل منطقه‌ای ادامه دهند و همزمان از "اقدامات رقابتی" خودداری کنند. نیازی نیست هند بین همکاری نزدیک‌تر با آمریکا و بهبود روابط خود با چین دست به انتخاب بزند.

با این حال وی از مقامات هند خواست تا همکاری‌های امنیتی خود با ژاپن و آمریکا را افزایش دهند تا سه کشور بتوانند همکاری‌های دفاعی خود را نیز افزایش دهند. هند دومین مقصد هاگل طی سفر دور دنیای اوست. وی در سفر بعدی خود به استرالیا می‌رود.

انتهای پیام

کد N434695

وبگردی