آفتاب

انتقاد مجلس انگلیس از باز نشدن سفارت این کشور در تهران

انتقاد مجلس انگلیس از باز نشدن سفارت این کشور در تهران

مهر نوشت:

کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس در گزارشی در خصوص روابط بریتانیا و ایران به تشریح دلایل نیاز لندن به بازگشایی سفارت خانه اش در تهران پرداخته است.

در گزارش کمیته روابط خارجی مجلس عوام در تشریح دلایل نیاز انگلیس به داشتن سفارت خانه در ایران آمده است: ما (مجلس عوام) از اقدام وزارت خارجه در خصوص بازگشایی سفارت خانه در تهران استقبال می کنیم. این نکته را درک می کنیم که چرا وزارت خارجه انگلیس با احتیاط در خصوص احیای روابط دیپلماتیک با تهران حرکت می کند. اما سوال ما این است که چرا وزارت خارجه مدت زمانی طولانی را برای این کار با این امید که بتواند امنیت کامل در این رابطه داشته باشد هدر داده است.

این کمیته در مورد لطماتی که انگلیس از نداشتن روابط دیپلماتیک با ایران خورده نیز می نویسد: نداشتن روابط مناسب دیپلماتیک با تهران موجب شده تا توانایی انگلیس برای شکل دادن تحولات کاهش یافته و نتواند اقداماتی همچون جمع آوری اطلاعات (جاسوسی) را در ایران انجام بدهد. علاوه بر این موارد به دلیل نبود روابط دیپلماتیک، انگلیس نتوانسته ارتباطات انسانی خوبی با ایرانیان که برای گسترش روابط دیپلماتیک ضروری هستند داشته باشد.

به اعتقاد اعضای کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس، به دلیل حضور نداشتن در تهران و همچنین نبود روابط دیپلماتیک با ایران، انگلیس نتوانسته متحدان خود در خاورمیانه را در این رابطه مطمئن سازد که کاملا از دیدگاه های ایرانیان و عقاید آنها در موارد مختلف مطلع است و توانایی هدایت آنها را دارد.

اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در بخش دیگری از گزارش خود در خصوص زیان هایی که انگلیس از نداشتن روابط دیپلماتیک با ایران دیده، می نویسند: مطلع شده ایم که بواسطه دوره طولانی سکوت در روابط انگلیس با ایران اکنون بریتانیا کشور چندان بزرگی در ایران به حساب نمی آید و اکنون از دیدگاه ایرانیان کشورهای دیگر به عنوان شریکان بهتری در روابط بین الملل در مقایسه با انگلیس هستند.

 

23231

 

کد N434655

وبگردی