آفتاب
یک کار‌شناس حوادث کار انتقاد کرد:| 193379

رسیدگی نشدن به دلایل وقوع حوادث کار عامل تکرار فجایع کارگری

رسیدگی نشدن به دلایل وقوع حوادث کار عامل تکرار فجایع کارگری

یک کار‌شناس رسمی حوادث ناشی از کار بیمه‌های بی‌نام در دست کارفرما را به‌مثابه کوپن‌های بیمه شخص ثالث خودرو دانست که به‌راحتی مرگ کارگران را جبران می‌کند

یک کار‌شناس حوادث ناشی از کار وجود بیمه‌های بی‌نام در اختیار کارفرما را به‌مثابه «کوپن‌های بیمه شخص ثالث خودرو» دانست که به‌راحتی با یک کوپن مرگ کارگران را جبران می‌کند.

«حسن شریفی» در خصوص دست نیافتن به علت اصلی مرگ ناشی از حوادث کارگران مناطق ویژه اظهار داشت: به دلیل آنکه نیروهای متخصص ایمنی در پروژه‌ها حاضر نیستند، جزئیات حوادث بررسی نمی شوند و امکان تکرار وقوع حادثه از بین نمی رود.

این کار‌شناس ایمنی ادامه داد: این بی‌توجهی ها معمولا زمینه ساز حوادث بعدی اند در صورتی‌که باید درس‌های گرفته شده از هر حادثه به بقیه شرکت‌های پیمانکار در فازهای متفاوت ارسال شود تا آنان نیر از تجربیات بهره‌مند شوند.

شریفی با بیان این‌که معاینات شروع دوره و میان دوره‌ای کارگران از سوی کارفرما و پیمانکار انجام نمی‌شود، افزود: کار کردن با هر شرایط خطر زایی پس از مدتی «عادت کاری» می‌شود.

وی با اشاره به فقدان ارزیابی ریسک در مشاغل مناطق ویژه اقتصادی، گفت: به‌دلیل اهمیت ندادن به همین نکات اغلب نتیجه پرونده‌های حوادث کارگری در مناطق ویژه «مشکوک» اعلام ‌می شوند و خانواده‌های کارگران داغدار در پی اثبات کردن بی‌گناه بودن متوفای خود هستند.

شریفی با اشاره به ماده ۹۱ قانون کار که مسئولیت تأمین ایمنی در کار را بر عهده کارفرما گذاشته است، اظهار داشت: در مناطق ویژه سهم تأمین امنیت مدیر پروژه ۲۰% و سهم پیمانکاران ۸۰% است.

این کار‌شناس رسمی حوادث ناشی از کار ادامه داد: نظرات کمیته‌های حفاظت فنی باید از‌‌ همان ابتدای بررسی بروز حوادث کار در نظر گرفته شود ولی به دلیل آن‌که بخش ایمنی و سلامت و بهداشت کار (HSE) حقوق‌بگیران کارفرما هستند، با این مسئله بسیار سطحی و نمادین برخورد شده و در ‌‌نهایت با پرداخت دیه به خانواده کارگر متوفا مسئله مختومه و خیلی زود فراموش می‌شود.

کد N434575

وبگردی