آفتاب

موسس جنبش خیابانی "پیراهن زردها" در تایلند زندانی شد

موسس جنبش خیابانی "پیراهن زردها" در تایلند زندانی شد

غول رسانه‌ای مناقشه‌آمیز تایلند که موسس جنبش خیابانی "پیراهن زردها" است پس از آنکه دادگاه استیناف قرار وثیقه وی را رد کرد، به زندان افتاد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سوندهی لیمتونگکول، موسس جنبش خیابانی پیراهن زردها که رهبری تظاهراتی را که منجر به کودتای نظامی سال 2006 ارتش و سرنگونی تاکسین شیناواترا، نخست وزیر تایلند شده بود به عهده داشت و این کشور را درگیر یک ناآرامی سیاسی حدودا 10 ساله کرد، در سال 2012 میلادی به خاطر تقلب به 20 سال حبس محکوم اما با قرار وثیقه آزاد شد.

به دنبال درخواست وکیل وی برای حکم دادگاه عالی، دادگاه استیناف روز پنج شنبه حکم خود را تغییر داده و وثیقه وی را رد کرد.

محکومیت وی به خاطر نقض قانون امنیت و مبادلات در پرونده‌ای است که به اواسط دهه 1990 میلادی مربوط می‌شود.

لیمتونگکول با محکومیت‌ها و چالش‌های قانونی بسیاری مواجه شده که اکثر آن‌ها به نقش برجسته‌اش در سیاست‌های مناقشه آمیز تایلند مرتبط است اما این نخستین بار است که وی یک شب را در زندان می‌گذراند.

وی دو سال پیش به خاطر تحریف و دستکاری در اسناد و مدارکی که به عنوان وثیقه برای یک وام 36 میلیون دلاری برای شبکه تلویزیونی‌اش تحت عنوان ASTV استفاده شده بود محکوم شد.

وکیل لیمتونگکول گفت: موکلم در حال حاضر در زندان است. این نخستین باری است که وی در زندان است. آنهایی که خواستار زندانی شدن سوندهی بودند می‌توانند هم اکنون خوشحال باشند. من روز جمعه از دادگاه عالی درخواست می‌کنم تا دوباره قرار وثیقه برای موکلم تعیین کند.

سوندهی در میان پیراهن زردهای مستقر در بانکوکی بود که به اقدامات تروریستی در خصوص اشغال اصلی‌ترین فرودگاه‌های این شهر در سال 2008 میلادی متهم شده بودند.

در سال 2010 میلادی نیز وی به دلیل بدگویی از تاکسین شیناواترا به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

انتهای پیام

کد N434469

وبگردی