آفتاب

پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احداث گذرگاه آبی میان غزه و قبرس

پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احداث گذرگاه آبی میان غزه و قبرس

اتحادیه اروپا با هدف حل دائم بحران نوار غزه و شکستن محاصره این منطقه احداث یک گذرگاه آبی میان غزه و قبرس را پیشنهاد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، یک منبع اروپایی فاش کرد که اتحادیه اروپا پیشنهادی مبنی بر احداث گذرگاهی آبی میان غزه و قبرس برای شکستن محاصره غزه ارائه کرده است که این پیشنهاد ساده و روشن است و می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

به گزارش منبع مذکور، این گذرگاه آبی برای عبور افراد و انتقال کالاها میان غزه و لارناکا در قبرس است و برخی گروه‌های اروپایی برای اطمینان از عدم وجود نقض مسائل امنیتی بر این گذرگاه نظارت می‌کنند.

این منبع همچنین گزارش داد: اروپا خواهان حل دائم بحران غزه از طریق ازسرگیری دوباره توافقنامه گذرگاه‌ها در سال 2005 با تمام جزئیات و محتویات آن از جمله گذرگاه میان نوار غزه و کرانه باختری است و در این خصوص با طرف‌های ذیربط از جمله تشکیلات خودگردان فلسطین، اسرائیل و مصر گفتگوهایی صورت گرفته و مسئولان اروپایی منتظر پاسخ روشنی از طرف‌های مذکور هستند.

منبع مذکور اعلام کرد: ما خواهان فعال سازی و کارآمدی نقش تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه همزمان با پایان محاصره هستیم و تنها به راه‌حل‌های جزئی قانع نمی‌شویم.

در همین راستا، جهاد حرب، تحلیلگر سیاسی اعلام کرد: نبیل شعث، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح دو سال پیش پیشنهاد احداث گذرگاه آبی میان نوار غزه و جهان را داده بود.

ایجاد این گذرگاه یکی از راه‌حل‌های احتمالی برای برداشتن محاصره از نوار غزه است.

وی گفت: من پیش‌بینی می‌کنم که اسرائیل هیچ‌ گاه این پیشنهاد را قبول نخواهد کرد چرا که به هیچ طرفی اطمینان ندارد و خود را تنها ناظر و تصمیم گیرنده در امور می‌داند.

حرب اظهار داشت: وجود گذرگاه آبی اهمیت زیادی برای نوار غزه و مقاومت فلسطین دارد چرا که ایجاد این گذرگاه به طرف‌های بین‌المللی و هیات‌ها اجازه می‌دهد تا به آسانی و بدون هیچ قید و شرطی وارد نوار غزه شوند.

وی در خصوص تاثیر این گذرگاه بر سلاح مقاومت گفت: یکی از شروط اسرائیل خلع سلاح مقاومت است اما با این حال هیچ نیرویی نمی‌تواند مقاومت را خلع سلاح کند. در واقع اسرائیل جهانیان را فریب داده و چندین شروط در مقابل برداشتن محاصره از نوار غزه خواهد گذاشت.

انتهای پیام

کد N434125

وبگردی