آفتاب
مقام فلسطینی :

حملات رژیم صهیونیستی به غزه چهار تا شش میلیارد دلار خسارت ببار آورد

حملات رژیم صهیونیستی به غزه چهار تا شش میلیارد دلار خسارت ببار آورد

تهران -ایرنا- روزنامه فرانسوی لوموند به نقل از ˈتیسیر عمروˈ معاون وزیر اقتصاد فلسطین اعلام کرد که حملات رژیم صهیونیستی به غزه خسارتی معادل چهار تا شش میلیارد دلار وارد کرده است و نماینده بانک جهانی در غزه خواستار بازسازی زیرساخت ها در این منطقه شد.

به گزارش روز شنبه روزنامه فرانسوی ˈلوموندˈ، معاون وزیر اقتصاد فلسطین گفته است که میزان خسارات وارده در نتیجه حملات رژیم اشغالگر قدس در منطقه نوار غزه با توجه به تخریب صدها واحد مسکونی و زیرساخت های در این سرزمین بسیار فراتر از ارقام پیش بینی شده است.

در تهاجم وحشیانه رژیم اشغالگر قدس به منطقه نوار غزه حدود 2 هزار فلسطینی از جمله شمار زیادی زنان و کودکان به شهادت رسیدند و ده ها هزار نفر نیز مجروح و یا آواره شدند.

لوموند همچنین به نقل از ˈاستین لاو یورجنسنˈ (Steen Lau Jorgensen) نماینده بانک جهانی در غزه می نویسد: بازسازی غزه یک ضرورت غیر قابل تردید است.

وی افزود که حملات گسترده رژیم صهیونیستی به باریکه غزه که حتی مدارس و مساجد نیز از آن در امان نماندند، آسیب قابل توجهی را به زیرساخت های این منطقه وارد آورده و امر بازسازی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

یورجنسن در مصاحبه با این روزنامه فرانسوی اعلام کرد: از سرگیری حملات کار بازسازی را به تعویق می اندازد و هرچه که بحران بیشتر به طول انجامد، کار بازسازی دشوارتر خواهد شد.

یورجنسن با اشاره به تخریب زیرساخت های متعدد از جمله تنها نیروگاه برق غزه، مردم منطقه بدون برخورداری از برق، آب آشامیدنی، خدمات بیمارستانی مناسب با دشواری های فراوانی روبرو هستند.

وی افزود: ده هزار نفر مجروح شده اند که یک سوم آنان، کودک هستند. برخی از آنان در طول زندگی خود سه جنگ را تجربه کرده اند و این امر به شدت بر آنان تاثیر گذاشته است. ما از بازسازی مادی و فیزیکی سخن می گوییم اما باید کمک کنیم تا مردم زندگی خود را نیز بازسازی کنند.

نماینده بانک جهانی در غزه اولویت نخست بازسازی غزه را مدارس اعلام کرد و افزود: سال تحصیلی جدید چند هفته دیگر آغاز می شود و این در حالی است که بسیاری از مردم در مدارس پناه گرفته اند و تعدادی از مدارس نیز تخریب شده است. فراهم آوردن شرایط ابتدایی زندگی همچون بازسازی منازل، عرضه آب و دسترسی به برق امری ضروری است.

یورجنسن تضمین آتش بس پایدار، دسترسی غزه به منابع مالی لازم و رفع محاصره را سه شرط لازم برای بازسازی غزه برشمرد و اعلام کرد: اگر همه این شرایط فراهم شود، عملیات بازسازی غزه به سرعت آغاز خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به وابستگی اقتصاد غزه به کمک های بین المللی، اعلام کرد: ˈ باید از فرصت بازسازی غزه برای ایجاد نظام اقتصادی قوی در این منطقه بهره ببریم. همچنین غزه باید از حق صادرات برخوردار شود.

یورجنسن افزود: در صورت تضمین دسترسی غزه به مواد اولیه و سرمایه، از سرعت احیای اقتصاد غزه شگفت زده خواهیم شد. تولید ناخالص داخلی منطقه می تواند یک سوم افزایش یابد. در غزه امید وجود دارد و شرایط فعلی، سرنوشت محتوم مردم منطقه نیست.ˈ

اروپام ** 9053 **1561**5981
کد N433905

وبگردی