آفتاب

شهردارˈناکازاکیˈ ژاپن: مردم نگران تغییر سیاست های صلح طلبانه این کشورند

شهردارˈناکازاکیˈ ژاپن: مردم نگران تغییر سیاست های صلح طلبانه این کشورند

تهران-ایرنا- درمراسم سالروز بمباران اتمی شهر ˈناکازاکیˈ ژاپن از سوی آمریکا، شهردار این شهر از دولت خواست به نگرانی های فزاینده مردم ژاپن به خاطر تغییرسیاست های صلح طلبانه این کشور توجه کند.

به گزارش خبرگزاری کیودو، ˈتومی هیسا تایوˈ شهردار ناکازاکی روز شنبه در شصت و نهمین سالگرد بمباران این شهر از سوی آمریکا و بزرگداشت قربانیان این حمله ، ضمن درخواست برای ازمیان برداشته شدن تسلیحات هسته ای درجهان به تصمیم اخیر دولت ژاپن درخصوص تغییر سیاست های تدافعی این کشور اشاره کرد و گفت:سوگندی که در قانون اساسی ژاپن درمورد نکوهش جنگ ذکر شده همواره به عنوان شالوده اصلی برای ژاپن و ناکازاکی که قربانی بمب اتم بوده اند، تلقی می شده است.

وی افزود: اما اقدام های اخیر دولت درخصوص تغییرسیاست های صلح طلبانه ژاپن موجب نگرانی شدید مردم درمورد نادیده گرفتن این اصل شده و نخست وزیر باید به این نگرانی ها توجه کند.

براساس این گزارش، دولت ژاپن اخیرا لغو ممنوعیت دفاع جمعی را تصویب کرد که ارتش این کشور را از زمان جنگ جهانی دوم از حضور در خارج از کشور ممنوع می کرد.

این تغییر که با پایان دادن به ممنوعیت دفاع جمعی به وجود می آید، گزینه های نظامی ژاپن برای عملیات را به طور چشمگیری افزایش می دهد و توکیو می تواند به کشورهای دوست زمانی که مورد حمله قرار می گیرند، کمک کند.

شهردار ناکازاکی در این مراسم همچنین خواستار اقدام کشورهای برخوردار از تسلیحات هسته ای برای منع قانونی استفاده از این تسلیحات شد.

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفت. در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انداخته شد که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر شد. حدود 220 هزار نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که بیشتر آنان را افراد غیرنظامی تشکیل می دادند. بیش از نیمی از قربانیان بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند.

بمباران هسته ای هیروشیما و ناگازاکی تا به امروز تنها موارد استفادهٔ جنگی از سلاح هسته ای در جهان است.

آساق 1450 *1446
کد N433739

وبگردی