آفتاب

کشته شدن 150 پیشمرگ در درگیری‌ با داعش/لغو پروازهای ترکیه به اربیل

کشته شدن 150 پیشمرگ در درگیری‌ با داعش/لغو پروازهای ترکیه به اربیل

رئیس دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق از کشته شدن 150 عضو پیشمرگ در جریان درگیری‌ها با گروه تروریستی داعش خبر داده و اعلام کرد که سلا‌ح‌های داعش از سلاح‌های نیروهای پیشمرگ بسیار پیشرفته‌تر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز عراق، فواد حسین، رئیس دفتر ریاست اقلیم کردستان در کنفرانسی خبری که با هوشیار زیباری، وزیر خارجه برکنار شده عراق در اربیل داشت، اعلام کرد: 150 تن از پیشمرگ‌ها در جریان درگیری‌ها با داعش کشته شده‌اند.

این مقام اقلیم کردستان اعلام کرد که تعداد زخمی شدگان نیروهای پیشمرگ در جریان این درگیری‌ها به 100 تن می‌رسد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: داعش سد موصل را تحت تصرف خود درآورد تا از این طریق به مناطق حساس در نزدیکی کردستان برسد و ما اذعان می‌کنیم که سلا‌ح‌های داعش بسیار پیشرفته‌تر از سلاح‌های پیش مرگ‌هاست و این اقدام به دلیل آن است که آن‌ها سلاح‌های نیروهای عراقی را تحت تصرف خود درآورده و پول‌های زیادی به دست آن‌ها رسیده است.

وی با بیان اینکه داعش در حال حاضر روی جبهه موصل و اربیل تمرکز کرده است، گفت: داعش یک سازمان تروریستی است که به رسمیت شناخته نمی‌شود و این گروه از نیروهایشان در سوریه کمک طلب کرده است.

هوشیار زیباری نیز گفت: با همکاری و هماهنگی بیشتر میان اربیل و بغداد، داعش از بین برده خواهد شد. داعش یک قدرت خارق العاده نیست که شکست نخورد و ظرف روزهای آتی نتایج مهمی رقم خواهد خورد.

زیباری از موضع دولت آمریکا و باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور جهت حمایت هوایی از نیروهای پیشمرگ قدردانی کرده و گفت: این حمایت روحیه نیروهای پیشمرگ را بالا برده و باعث شده است تا شرایط عملا رویکرد کاملا متفاوتی پیدا کند.

لغو تمام سفرهای ترکیه به اربیل تا اطلاع ثانوی

خطوط هوایی ترکیه روز گذشته از لغو تمام سفرهای این کشور به استان اربیل در اقلیم کردستان تا اطلاع ثانوی خبر داد.

سخنگوی خطوط هوایی ترکیه اعلام کرد که این شرکت تمام سفرهای خود را تا اطلاع ثانوی به اربیل لغو کرده است و علت این امر نگرانی‌های امنیتی است.

درخواست انگلیس از اتباع خود برای خروج از اربیل

از سوی دیگر دولت، انگلیس از اتباع این کشور خواست تا مناطق کردستان عراق از جمله اربیل را به دلیل پیشروی اعضای داعش به نزدیکی اقلیم کردستان ترک کنند.

دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: بعد از درگیری‌های روزهای اخیر در جنوب غرب اربیل اوضاع امنیتی احتمالا به سرعت نابسامان می‌شود و بسیاری از کارگران نفتی از کشورهای غربی و مقامات در اقلیم کردستان حضور دارند و به همین دلیل اتباع انگلیسی باید هرچه سریعتر اربیل را ترک کنند.

در این بیانیه آمده است که این درخواست پس از حملات داعش به مناطق جنوب غرب اربیل در روزهای ششم و هفتم ماه اوت مطرح شده است.

ارسال کمک‌های غذایی

جنگنده‌های نظامی آمریکا نیز کمک‌های غذایی را برای عراقی‌هایی فرستادند که افراد مسلح داعش در شمال عراق آن‌ها را تهدید کرده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا با بیان این خبر اعلام کرد: چندین جنگنده آمریکایی به صورت کلی 72 بسته کمک‌های بشردوستانه به دست عراقی‌ها رسانده‌اند.

همکاری میان بغداد و اربیل

از سوی دیگر، یک مسئول آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که دولت عراق یک جنگنده حاوی مهمات به اربیل تحویل داده است که این اقدام در زمینه همکاری نظامی میان نیروهای کرد و عراقی امری بی‌سابقه است.

پیشتر جنگنده‌های آمریکایی پایگاه‌های اعضای داعش را برای نخستین بار از زمان عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی در عراق در سال 2011 هدف قرار دادند که این اقدام نقطه عطفی را در بحران عراق به وجود می‌آورد که از حدود دو ماه قبل با کنترل افراد مسلح بر مناطقی در شمال عراق و آواره شدن تعداد زیادی از مسیحیان و ایزدی‌ها تشدید شده است.

پیش‌بینی‌هایی از تغییرات گسترده در عراق ظرف ساعات آتی

همزمان، بابکر زیباری، رئیس ستاد ارتش عراق با پیش‌بینی این امر که این کشور ظرف ساعات آتی شاهد تغییرات گسترده‌ای خواهد شد، تاکید کرد که جنگنده‌های آمریکایی اعضای داعش را در جنوب مخمور و در اطراف سنجار هدف قرار دادند.

پیشتر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد که برخی از گروه‌های تروریستی در آمادگی برای حمله به بغداد به سر می‌برند.

وی با بیان این مطلب از آمادگی خود برای جمع‌آوری نیروهایش جهت دفاع از بغداد خبر داده و گفت که این اقدام با هماهنگی با برخی از طرف‌های دولتی صورت می‌گیرد.

ایجاد ورودی‌های جدید در کاظمین

فرماندهی عملیات بغداد نیز اعلام کرد که در پی تکرار تعداد حملات در ورودی شهر کاظمین، ورودی‌های ویژه‌ای برای ساکنان این شهر و پارکینگ‌هایی برای انتقال زائران ایجاد شده است.

فرماندهی عملیات بغداد با بیان اینکه سامانه باجه‌های الکترونیکی برای ساکنان این منطقه نیز اختصاص خواهد یافت، اعلام کرد که تمامی این اقدامات پس از تکرار انفجارها در اطراف کاظمین صورت گرفته است.

هلاکت 45 داعشی و زخمی شدن برجسته‌ترین معاون ابوبکر البغدادی در سنجار

از سوی دیگر، مرکز اطلاع رسانی ملی عراق اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش این کشور توانستند 45 تن از اعضای داعش را به هلاکت رسانده و 60 تن دیگر را از جمله برجسته‌ترین معاون ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش در سنجار واقع در شهر موصل زخمی کنند.

یک منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: از میان کشته شدگان شخصی به نام ابو العربی، قاضی شرعی داعش است که تابعیت مصری داشته و همچنین عبداسماعیل ابوغزه نیز که از برجسته‌ترین معاونان ابوبکر البغدادی است، در جریان عملیات‌ زخمی شده است.

انتهای پیام

کد N433568

وبگردی