آفتاب

سهم ناچیز ایران از گردشگران منطقه آ.سه.آن/ لزوم توجه بیشتر

سهم ناچیز ایران از گردشگران منطقه آ.سه.آن/ لزوم توجه بیشتر

کوالالامپور – ایرنا – رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی از غفلت دست اندرکاران گردشگری برای جذب گردشگر به ایران از کشورهای مسلمان منطقه جنوب شرق آسیا انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، ˈعلی اکبر ضیاییˈ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی روز شنبه در حاشیه نخستین نمایشگاه سفر برتر مالزی به خبرنگار ایرنا، گفت: با توجه به ساختار جمعیتی کشورهای جنوب شرق آسیا که مسلمانان زیادی را در خود جای داده است جذب گردشگر از این کشورها مورد غفلت واقع شده و باید کار بیشتری برای جذب گردشگران منطقه به ایران انجام شود.

هم اکنون بیش از 250 میلیون مسلمان در 10 کشور منطقه جنوب شرق آسیا و حوزه ˈآ.سه.آنˈ شامل کشورهای مالزی، اندونزی، فیلیپین، میانمار، تایلند، کامبوج، سنگاپور، برونئی، لائوس و ویتنام زندگی می کنند.

رایزن فرهنگی ایران در مالزی گفت که ایران برای جذب گردشگر با توجه به توان و ظرفیت کشور موفق نبوده است که این امر ناشی از ساختار نامناسب صنعت گردشگری کشور است.

وی تاکید کرد: ذخایر فرهنگی کشورمان می تواند ایران را در مرکز گردشگری جهانی به ویژه گردشگری اسلامی قرار دهد.

وی در ادامه هدف از برگزاری نخستین نمایشگاه سفر برتر مالزی را معرفی جلوه های گردشگری ایران دانست و تصریح کرد: افرادی که تمایل قلبی با ایران در حوزه های مختلف دارند و به ایران مسافرت کرده اند، به فرهنگ غنی ایران در بخش های مختلف از جمله آثار باستانی ارزشمند اذعان دارند و با یک عشق و علاقه خاص از این خاطرات صحبت می کنند.

ضیایی تاکید کرد با سفر بیشتر ملت های جهان به ایران چهره نادرستی که رسانه های استکباری و غرب از ایران ارائه داده اند ترمیم می شود.

وی گفت: رویکرد مردم جهان نسبت به ایران اکنون در مقایسه با سال های گذشته مثبت تر شده، اما هنوز انگیزه ای برای سفر به ایران پیدا نکرده اند و باید این انگیزه ایجاد شود.

وی با اشاره به سئوالات و پیگیری های اتباع خارجی از مسایل ایران، گفت که این پیگیری ها نشان می دهد مردم مشتاق سفر به ایران هستند، اما اگر این تمایل با سردی مواجه شود، صنعت گردشگری همچنان در رکود باقی می ماند.

ضیایی نبود زیرساخت های مناسب برای گردشگری را از عواملی اصلی کسادی صنعت گردشگری در کشور دانست و گفت: زیرساخت هایی از قبیل صرافی در بسیاری از شهرستان های ایران هنوز وجود ندارد. استفاده از کارت های اعتباری برای گردشگران به دلایل خاصی با محدودیت مواجه است که همه این عوامل صنعت گردشگری ایران را با مشکلات جدی مواجه کرده اند.

وی گفت: فرهنگ پذیرش گردشگر نیز باید در کشور تقویت شود و با توجه به تفاوت هایی که بین فرهنگ ما با سایر کشورها وجود دارد، یک تعادل با حفظ ارزش ها باید در دستور کار قرار گیرد.

رایزن فرهنگی ایران به عنوان پیشنهادی به منظور رونق گردشگری، گفت: با سیاست گذاری دولت می توان برخی از مراکز خاص گردشگری را براساس شرایط خاصی برای گردشگران خارجی مهیا کرد که با مبانی فکری و اسلامی ما نیز منافات نداشته باشد.

وی گفت که این مراکز باید در چارچوبی قانونمند اداره شوند که امکان سوء استفاده از آن نیز وجود نداشته باشد.

وی با انتقاد از مدیریت گردشگری کشور در سال های گذشته، گفت: بخش دولتی طی این سال ها اقدام کوچکی نیز برای جذب گردشگر از مالزی انجام نداد و تمام موارد توسط بخش خصوصی مدیریت شد.

ضیایی گفت که در سه سالی که به عنوان رایزن فرهنگی ایران در مالزی فعالیت کرده ام حتی یک بروشور از مراکز گردشگری در ایران دریافت نکرده ام، با این وضعیت چگونه می توان در سطح جهانی جایگاهی داشت.

وی معتقد است: احساس نیازی که در خارج از کشور در ارتباط با صنعت گردشگری که به صورت یک علم درآمده است وجود دارد در داخل کشور وجود ندارد.

نخستین نمایشگاه سفر برتر مالزی به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت رایزنی فرهنگی در مالزی روز گذشته در مرکز همایش های شهر کوالالامپور گشایش یافت.

این نمایشگاه تا روز یکشنبه میزبان علاقه مندان به صنعت گردشگری است.

آساق**241**1611
کد N433527

وبگردی