آفتاب

تلاش گروه داعش برای جبران ناکامی ها

تلاش گروه داعش برای جبران ناکامی ها

تهران-ایرنا- گروه بعثی- تروریستی داعش که در یورش به بغداد ناکام ماند تلاش کرد با یورش به مناطق راهبردی اقلیم کردستان عراق شکست خود را جبران و در برابر همگرایی مردم عراق سنگ اندازی کند.

دولت اقلیم کردستان عراق سرانجام بعد از 24 ساعت تایید کرد که کنترل سد راهبردی موصل به دست نیروهای تروریستی داعش افتاده است.

خبرگزاری المدی، جمعه شب به نقل از مسعود بارزانی رییس منطقه اقلیم کردستان عراق، گزارش کرد که سد موصل در حملات سنگین داعش به منطقه به کنترل این گروه در آمده است.

بارزانی یادآور شد که نیروهای پیشمرگ کردستان عراق برای عقب راندن داعش از مناطقی که توانسته است به کنترل خود در آورد، برنامه دارد.

پیش از این نیز شبکه خبری «المیادین» لبنان، پانزدهم مرداد گزارش کرد: درگیری میان نیروهای پیشمرگ کردستان عراق با تروریست های گروه باصطلاح دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در اطراف شهر موصل ادامه دارد و هواپیماها و جنگنده های ارتش عراق نیز جایگاه عناصر داعش را در 2 منطقه القیاره و حومه سنجار هدف قرار دادند.

نیروی هوایی ارتش عراق به فرمان «نوری مالکی» نخست وزیر این کشور، پشتیبانی هوایی از نیروهای پیشمرگ کردستان عراق را آغاز کرده است.

بر بر پایه این گزارش سرهنگ «هلکرد حکمت» سخنگوی رسمی نیروهای پیشمرگ کردستان عراق در این باره گفت: درگیری ها در چند محور ادامه دارد. چهاردهم مرداد نخستین مرحله عملیات پایان یافت و امروز (چهارشنبه) دومین مرحله را آغاز کرده ایم. به زودی خبرهای خوبی در این باره اعلام خواهیم کرد؛ هواپیماهای نیروی هوایی عراقی پادگان «الکسک» را که مقر داعش به شمار می رود هدف قرار دادند که در نتیجه آن خسارت های سنگینی به آنان وارد شد.

بر پایه این گزارش، «طارق جوهر» سخنگوی مجلس محلی منطقه کردستان عراق نیز در این خصوص اعلام کرد: همکاری و هماهنگی بین وزارات پیشمرگ کردستان عراق با وزارت دفاع عراق گامی مثبت در جهت پیشروی و یکسره کردن جنگ با تروریست های داعش است.

وی تاکید کرد: ما نیازمند پیشتیبانی عشایر هستیم، چراکه آنان نقش زیادی در مناطق حضور تروریست های داعش دارند و اعضای این گروهگ به عشایر بیشتر از دیگر عراقی ها خسارت وارد کرده اند.

** پیشروی گروه تروریستی داعش در اقلیم کردستان عراق

پیشروی گروه بعثی - تروریستی داعش در مناطق کردنشین سنجار، زمار و نیز به دست گرفتن سد برزگ موصل از سوی این گروه فضایی از غم و اندوه را در عراق و اقلیم کردستان به وجود آورده است.

در این پیوند، تارنمای «کتابات» عراق سیزدهم مرداد نوشت: فضایی از اندوه و نگرانی پس از پیشروی گروه دهشت افکن داعش در شهرهای اقلیم کردستان حکم فرما شده است؛ به طوری که منطقه اقلیم کردستان هم اکنون در تیررس آتش این گروه قرار گرفته است. پیشروی عناصر داعش در این منطقه شوک بزرگی به وجود آورده است.

** تلاش داعش برای جبران ناکامی ها

تحلیلگران بر این باورند که گروه بعثی- تروریستی داعش که بسیار تلاش می کرد تا در بغداد پیشروی داشته باشد پس از ناکامی در این منطقه، مناطق کردنشین را هدف قرار داده است.

در این پیوند،«احسان الشمری» تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه بغداد سیزدهم مرداد در گفت و گو با تارنمای کتابات گفت: داعش به سبب ناتوانی در پیشروی به مناطق جنوبی تلاش کرد با پیشروی در اقلیم کردستان دستاورد تازه ای داشته باشد و به همین سبب شهرهای منطقه کردستان را هدف یورش های خود قرار داده است.

** علت اهمیت شهرهای زمار و سنجار

مناطق کردستان که گروه داعش برای اشغال آن تلاش می کند از نظر اقتصادی از جایگاه راهبردی برخوردارند. طی روزهای یازدهم و دوازدهم مرداد دهشت افکنان داعش موفق شدند شهرهای زمار و سنجار را به اشغال خود در آورند. شهر زمار به خاطر داشتن چاه های نفتی و وجود سد بزرگ موصل در این منطقه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. شهر سنجار هم به سبب این که در مرزهای سوریه و عراق قرار گرفته دارای اهمیتی برجسته است.

** علت هدف قرار دادن اقلیم کردستان از سوی داعش

به طور کلی گروه بعثی- تروریستی داعش با یورش به مناطق راهبردی در اقلیم کردستان عراق چندین هدف را دنبال می کند. این گروه تلاش می کند با در دست گرفتن مناطق نفت خیز عراق از نظر اقتصادی جای پای خود را در منطقه تقویت کند.

همچنین این گروه که از همگرایی مردم عراق نگران است با هدف قرار دادن مناطق کردنشین به تکاپو افتاده است تا در برابر هماهنگی مردم عراق در رویارویی با دهشت افکنی سنگ اندازی کند.

در این پیوند، «آسوس هردی» روزنامه نگار کرد و مسوول موسسه مطبوعاتی «آوینة» بر این باور است که داعش به چند سبب اقلیم کردستان را هدف یورش خود قرار داد.

یکی از هدف های داعش این است که می خواهد در مناطق مرزی سوریه و ترکیه نفوذ خود را گسترش دهد و فعالیت اقتصادی خود را پویا کند.

همچنین داعش به این مساله پی برده است که کردها، شیعیان و اهل تسنن عراق برای بیرون راندن آنان از موصل و دیگر مناطق به طور هماهنگ عمل خواهند کرد بنابراین با یورش پیشتازانه به منطقه کردستان تلاش کرده است تا در برابر هماهنگی طیف های گوناگون عراق سنگ اندازی کند.

به گزارش چهاردهم مرداد خبرگزاری الجزیره، «احسان الشمری» استاد دانشگاه بغداد، بر این باور است که یکی از برجسته ترین هدف گروه بعثی - تروریستی داعش در عراق این است که مناطق نفت خیز را زیر کنترل خود درآورد تا از این راه بتواند به ثروت دست یابد و به خود تکیه کند. به باور این تحلیلگر، داعش از این راهبرد می خواهد به استقلال مالی برسد تا کشورها و شخصیت هایی که از این گروه پشتیبانی مالی می کنند نتوانند در تصمیم گیری های گروه دهشت افکن داعش تاثیر گذار باشند.

** شکست در انتظار داعش

با وجود اینکه گروه بعثی - تروریستی داعش توانسته است در بخش هایی از اقلیم کردستان پیشروی داشته باشد، اما پیش بینی می شود که این گروه در عراق با شکست روبرو شود.

در این پیوند،«انور حاجی عثمان» معاون وزارات پیشمرگ کردستان عراق سیزدهم مرداد در گفت و گو با تارنمای «العربی الجدید» قطر گفت: گروه مسلح داعش با شکست بزرگی روبرو خواهد شد. پیشروی این گروه طی روزهای پیش طرحی از سوی این گروه است تا بتوانند امنیت گذرگاهایی را که مجبورند از آنها برای فرار به سوریه استفاده کنند، تامین نمایند.

وی افزود: گروه داعش به دنبال راه های امنی است تا پس از شکست در عراق عناصر خود را به سوریه روانه کند؛ چرا که شهروندان عراق و به ویژه اهالی شهر موصل هرگز این مساله را نمی پذیرند که دهشت افکنان در کشور آنان حضور داشته باشند.

انور حاجی افزود: داعش در حال نابودی است و کسانی که پیش از این برای این گروه دست می زدند هم اکنون با خریدن سلاح در صدد رویارویی با این گروه هستند و مردم کردستان باید آرامش داشته باشند و در آینده نزدیک منتظر شنیدن خبر پیروزی نیروهای پیشمرگ کردستان عراق بر گروه داعش باشند.

** داعش دشمن همه مردم عراق

پیشروی گروه بعثی - تروریستی داعش در مناطق کردنشین بیش از پیش چهره واقعی این گروه را آشکار ساخت. هدف قرار دادن مسیحیان و ایزدی ها از سوی این گروه نشان می دهد که تروریست ها میان هیچ یک از جریان ها و مذاهب عراق تفاوتی نمی گذارند و آنان همه مردم این کشور را هدف قرار داده اند.

در این پیوند، «حبیب الطرفی» نمایند ائتلاف ملی عراق، سیزدهم مرداد در گفت و گو بار روزنامه «الزوراء» عراق گفت: تروریست های داعش با یورش به شهرهای اقلیم کردستان این پیام را ارسال کردند که میان هیچ کس فرقی نمی گذارند و همه مردم عراق با چشم پوشی از این که چه دین و مذهبی را دارند، هدف قرار خواهند گرفت.

همچنین «کاوه محمد» نمایند ائتلاف کردستان، سیزدهم مرداد در گفت و گو با روزنامه الزوراء عراق افزود: گروه دهشت افکن داعش خطر بزرگی برای عراق و اقلیم کردستان به شمار می رود و باید با هماهنگی امنیتی میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی، با گروه داعش که همه مردم عراق را هدف قرار داده است، به رویارویی برخواست.

هدف قرار دادن همه طیف های مردم عراق، ویرانی مساجد و کلیساها نشان می دهد که خشونت از برجسته ترین ویژگی گروه داعش است.

یورش گروه بعثی - تروریستی داعش به مناطق کردنشین و هدف قرار دادن کردها، مسیحیان و ایزدی ها نشان از این دارد که همه مردم عراق در تیررس جنایات این گروه وحشی هستند و داعش فرقی میان مذاهب و جریان ها نمی گذارد. بنابراین آنچه در شرایط کنونی عراق ضروری است همگرایی مردم این کشور در نبرد با تروریست ها است.

از اصغر یوسفی - گروه تحقیق و تفسیر خبر

پژوهشم **9278**1358
کد N433505

وبگردی