آفتاب
تحولات سیاسی عراق/

نشست معصوم و الجبوری با بارزانی/حمایت مفتی اهل سنت از ائتلاف دولت قانون

نشست معصوم و الجبوری با بارزانی/حمایت مفتی اهل سنت از ائتلاف دولت قانون

نشست رئیس جمهوری و رئیس پارلمان عراق با رئیس منطقه کردستان این کشور و تاکید مفتی اهل سنت عراق بر حق ائتلاف دولت قانون برای معرفی نامزد نخست وزیری و تشکیل دولت از جمله اخبار مربوط به روند سیاسی عراق است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  المسله، شیخ مهدی احمد الصمیدعی خاطر نشان کرد این حق ائتلاف دولت قانون است که پست نخست وزیری را در اختیار داشته باشد.

وی گفت فواد معصوم رئیس جمهور و سلیم الجبوری رئیس پارلمان باید مسئله نامزدی نخست وزیری را حل و فصل کنند.

الصمیدعی بر حق ائتلاف دولت قانون بر اساس قانون اساسی به عنوان فراکسیون اکثریت برای معرفی نامزد نخست وزیری تاکید کرد.

این در حالی است که کاظم الصیادی از اعضای ائتلاف دولت قانون گفته است فواد معصوم رئیس جمهور عراق، قانون اساسی را نقض کرده است و تسلیم فشار مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق شده است.

فواد معصوم زمان تعیین بزرگترین فراکسیون پارلمانی را که از نظر قانونی حق معرفی نامزد نخست وزیری برای تشکیل دولت جدید عراق را دارد، به دوشنبه این هفته موکول کرده است.

یک منبع سیاسی عراقی روز پنجشنبه گفته بود فواد معصوم رئیس جمهور و سلیم الجبوری رئیس پارلمان و معاونانش نشستی را برای بررسی سازوکار معرفی فراکسیون اکثریت برای تشکیل دولت برگزار کرده اند.

این در حالی است که اعضای ائتلاف ملی نتوانستند درباره معرفی نامزد نخست وزیری برای تشکیل دولت آتی عراق به توافق برسند.

نشست سران عراق با بارزانی در اربیل

هوشیار زیباری که اخیرا از دولت عراق به عنوان وزیر خارجه کنار گذاشته شده است، از نشست فواد معصوم رئیس جمهوری و سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق با مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق در اربیل خبر داد.

به گفته زیباری، فواد معصوم و سلیم الجبوری، شب گذشته با مسعود بارزانی در اربیل دیدار کرده اند که هدف از این نشست بررسی بودجه و انتخاب نامزد نخست وزیری بوده است.

هنوز جزئیات بیشتری از این نشست منتشر نشده است.

 

کد N433302

وبگردی