آفتاب

آ.سه.آن و حقوق مسلمانان میانمار/ تیر بر قلب مسلمانی دیگر

آ.سه.آن و حقوق مسلمانان میانمار/ تیر بر قلب مسلمانی دیگر

کوالالامپور- ایرنا - همزمان با بررسی وضعیت حقوق بشر کشورهای عضو ˈآ.سه.آنˈ در نشستی در میانمار، براثر درگیری نیروهای امنیتی با ساکنان یک اردوگاه مسلمانان آواره در غرب این کشور یک نفر کشته شد.

به گزارش ایرنا، مسلمانان میانمار طی سال های گذشته با فشار بوداییان تندرو تحت حمایت دولت این کشور مواجه بوده و حقوق آن ها پایمان شده است.

وزیران امور خارجه عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به ˈآ.سه.آنˈ قرار است امروز در نشستی با کمیته منطقه ای نمایندگان حقوق بشر که در منطقه آ.سه.آن فعالیت می کند، آخرین تحولات حقوق بشر منطقه ای را مورد بررسی قرار دهند.

حقوق مسلمانان میانمار تاکنون در کشور میزبان نشست های آ.سه.آن با سکوت کشورهای حامی حقوق بشر نقض شده است.

در آخرین تحولات از این دست براثر درگیری نیروهای امنیتی با ساکنان یک اردوگاه مسلمانان آواره در غرب این کشور و استان راخین یک نفر به ضرب گلوله کشته شد.

بوداییان تندرو میانمار تیرماه امسال نیز در شهر ˈماندالایˈ با دردست داشتن چماق و میله های فلزی به یک رستوران مسلمانان و پس از آن به یک مدرسه و خوابگاه مسلمانان هجوم بردند و این مکان ها را به آتش کشیدند.

گزارش های سازمان ملل نیز نشان می دهد مسلمانان روهینگیا مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و حقوق آن ها طی سال های اخیر نقض شده است.

ده ها هزار نفر از این مسلمانان با کمبود شدید غذا، آب و مراقبت های پزشکی در حالی که در اردوگاه آوارگان به سر می برند مواجه هستند.

حملات بوداییان به مسلمانان در میانمار از سال 2012 باعث مهاجرت بیش از 140 هزار مسلمان به کشورهای اطراف شد و صدها هزار نفر دیگر نیز در استان محل زندگی خود آواره هستند.

از زمان آغاز درگیری گروه های بودایی تندرو با مسلمانان در میانمار در سال 2012 میلادی صدها نفر در این کشور کشته شده اند.

این کشتارها تاکنون با سکوت جوامع غربی مواجه بوده است، اما پس از گزارش های ارگان های مستقل و سازمان ملل، کشورهای مدعی حقوق بشر از جمله آمریکا نیز با فشار افکار عمومی به ظاهر به جرگه نقادان میانمار پیوسته اند.

همزمان با برگزاری نشست های وزیران خارجه کشورهای عضو آ.سه.آن با کشورهای مختلف از جمله آمریکا در میانمار موضوع مسلمانان نیز مطرح می شود.

گفته می شود همزمان با سفر امروز ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا به ˈنایپیداوˈ مساله حقوق بشر در میانمار در دیدار با مقامات این کشور مطرح می شود.

میانمار طی چند سال اخیر برای توسعه کشور دست نیاز به سوی اعضای دیگر آ.سه.آن و کشورها غربی دراز کرده است و این کشورها بحث نقض حقوق مسلمانان و انجام برخی اصلاحات را در نشست های مختلف مطرح کرده اند.

ˈباراک اوباماˈ رییس جمهور آمریکا نیز اردیبهشت ماه امسال از میانمار خواست به حقوق اقلیت مسلمان این کشور احترام بگذارد و به دولت میانمار هشدار داد اگر مسلمانان تحت ستم باشند این کشور جنوب شرق آسیا در انجام اصلاحات موفق نخواهد بود.

وی اقرار کرد از حقوق اقلیت مسلمان میانمار به طور کامل محافظت نشده است.

پیش بینی می شود در سفر جان کری به میانمار نیز ادامه اصلاحات در این کشور فقیر جنوب شرق آسیا به ویژه حقوق مسلمانان مورد بحث قرار گیرد.

پیش بینی کارشناسان این است در نشست اعضای آ.سه.آن با کمیته منطقه ای نمایندگان حقوق بشر در این منطقه نیز وضعیت مسلمانان میانمار مطرح و از مقامات ˈنایپیداوˈ خواسته شود به حقوق بشر بیشتر توجه کنند.

گزارش نماینده حقوق بشر سازمان ملل در میانمار نشان می دهد مسائل حقوق بشر بسیار چالش برانگیزی در میانمار وجود دارد که این کشور باید به آن رسیدگی کند.

آشتی ملی، اصلاح قانون اساسی و شرایط اقلیت های قومی از جمله مسائلی است که میانمار باید به طور جدی برای آن اقدام کند.

فرستاده ویژه حقوق بشر سازمان ملل معتقد است تبعیضات زیادی علیه مسلمانان در این منطقه وجود دارد.

آساق**1611
کد N433164

وبگردی