آفتاب

خبری که حال و هوای رسانه ای عراق را عوض کرد/پروژه تاکسی رودخانه ای دجله

خبری که حال و هوای رسانه ای عراق را عوض کرد/پروژه تاکسی رودخانه ای دجله

بغداد-ایرنا-در حالی که عراق به واسطه تاخت و تاز گروه تروریستی داعش، در شرایط بحرانی و جنگی بسر می برد، امروز جمعه یک خبر حال و هوای رسانه های عراق را که در دو ماه گذشته به شدت جنگی شده است، عوض کرد: راه اندازی خط تاکسی رودخانه ای در بغداد.

بغداد ، شهری است که از نظر شهرسازی، همچنان در دو دهه قبل متوقف مانده و اسیر ترافیک سنگین و راه بندان هایی طولانی است که پایانی ندارد. به همین دلیل، مسوولان شورای استان و وزارت حمل و نقل عراق تصمیم گرفته اند برای گشودن گره های ترافیکی این شهر، یک خط تاکسی رودخانه ای در دجله ایجاد کنند.

پروژه تاکسی رودخانه ای قرار است با دو خط در دو سوی دجله که شهر بغداد را به دو بخش کرخ و رصافه تقسیم می کند، راه اندازی شود و مسافران را در دو سوی این رودخانه جابجا کند.

خط اول از کاظمین در شمال بغداد به سمت العطیفیه در جنوب و خط دوم از العظمیه(منطقه ای در مقابل کاظمین در شرق دجله) تا جادریه در مرکز بغداد برقرار خواهد شد.

به گفته ˈسمیر عبدالرزاقˈ مدیر گروه برنامه ریزی و پیگیری وزارت حمل و نقل عراق، ایده این پروژه که قرار است گره بخشی از ترافیک بغداد را باز کند، از ماهها قبل شکل گرفته و طرح پژوهشی مربوط به آن نیز انجام شده است.

در این پروژه 20 میلیارد دیناری(حدود 17 میلیون دلار) ، در ابتدا 10 و در نهایت 30 قایق بکار گرفته می شود که شامل قایق های مسافربر و تفریحی خواهد بود و هرکدام بین 30 تا 40 مسافر را با خود حمل خواهند کرد.

این خطوط از صبح تا پایان ساعت اداری، بیشتر وظیفه مسافرکشی برعهده خواهند داشت و در ساعات بعد از ظهر و شب خدمات تفریحی ارائه خواهند کرد.

ˈغالب الزاملیˈ یک عضو شورای استان بغداد هم گفت که این پروژه منوط به کسب موافقت مراجع امینتی است.

شهر بغداد به دلیل توسعه نیافتگی دستکم سه دهه ای و نیز وجود انبوه پست های ایست و بازرسی ، دچار ازدحام خودروها در سطح شهر و راه بندان های طولانی است. این موضوع حتی بر بحث های امنیتی هم تاثیر گذاشته است، بطوری که تروریست ها ، خودروهای انفجاری را بعضا در پشت راه بندان های همین ایستگاههای نظامی و انتظامی منفجر کرده و با خود هر بار دهها شهروند غیر نظامی مانده در ترافیک را کشته و زخمی می کنند.

آخرین بار روز گذشته یک خودروی بمب گذاری شده در پشت یک ایستگاه بازرسی در ورودی شمالی کاظمین منفجر شد که طی آن دستکم 17 تن کشته و تعداد بیشتری زخمی شدند.

با این حال، به نظر نمی رسد با توجه به اوضاع وخیم امنیتی که تاخت و تازهای داعش در بخش های بزرگی از مناطق شمالی عراق بر این کشور تحمیل کرده است، این پروژه به این زودی ها راه اندازی شود، مگر آنکه دولت برای اجرای آن مصمم باشد.

خاورم*1*1770*1551
کد N433011

وبگردی