آفتاب

نماینده مجلس ترکیه: داعش در پی ایجاد کریدوری در خاک ترکیه است

نماینده مجلس ترکیه: داعش در پی ایجاد کریدوری در خاک ترکیه است

آنکارا- ˈحصیب کاپلانˈ نماینده مردم استان کردنشین شیرناک از حزب ˈ دمکراتیک خلقهاˈ گفت: سازمان تروریستی دولت اسلامی عراق- شام (داعش) در پی ایجاد کریدوری در خاک ترکیه است.

به گزارش ایرنا از آنکارا وی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران در مجلس ملی ترکیه این مطلب را عنوان کرد.

وی با عنوان اینکه هدف ˈداعشˈ ایجاد کریدور از استان حاتای در مرز سوریه تا مرز هابور در مرز ترکیه با عراق است گفت: مناطق مرزی ترکیه با عراق فاقد امنیت است.

کاپلان گفت: دولت ترکیه باید موضع خود در قبال این گروهکهای تروریستی را روشن کند، یا در کنار آنها جای بگیرد و این را علنا اعلام کند و یا در مقابل آنها بایستد.

وی هدف داعش از ایجاد کریدور در خاک ترکیه را تلاش برای تجزیه کردهای ترکیه- عراق و سوریه خواند و افزود: داعش اگر موفق به استقرار در منطقه شنگال در عراق شود قابلیت حمله به کردهای ترکیه- سوریه و عراق را به دست خواهد آورد.

قابل ذکر است، قدرت گیری داعش در عراق با واکنش احزاب و نهادهای مدنی کرد در ترکیه نیز مواجه شده است.

در روزهای اخیر در رسانه های ترکیه اخباری مبنی بر درگیریهای نیروهای مستقر پ.ک.ک در شمال عراق با نیروهای داعش درج شد بود، علاوه بر این ˈصلاح الدین دمیرتاشˈ رهبر حزب ˈ دمکراتیک خلقهاˈ نیز در روزهای گذشته گفت: در صورت لزوم کردهای ترکیه آماده کمک به برادران کرد خود در سوریه برای مقابله با نیروهای داعش هستند.

سکوت دولت آنکارا در قبال فعالیت های تروریستی داعش در عراق و سوریه و به ویژه بعد از گروگان گیری 49 تن از کارکنان کنسولگری این کشور در موصل توسط داعش، با واکنش های گسترده مخالفان دولت آنکارا روبه رو شده است.

این افراد نزدیک به دو ماه است در اسارت به سر می برند و هنوز از سرنوشت آنها خبری نیست.

مخالفان، دولت آنکارا را متهم به حمایت از داعش و القاعده می کنند و مسوولین دولتی نیز با عنوان اینکه اتباع ترکیه در دست این سازمانهای تروریستی هستند از هرگونه اظهارنظری در این زمینه خودداری می کنند.

خاورم**2012**1566
کد N432738

وبگردی