آفتاب

نخستین انتخابات مستقیم ریاست جمهوری در ترکیه

نخستین انتخابات مستقیم ریاست جمهوری در ترکیه

تهران – ایرنا – در آستانه نخستین انتخابات مستقیم ریاست جمهوری ترکیه، آسوشیتدپرس گزارشی از نامزدها، روند برگزاری این انتخابات و حاشیه های آن منتشر کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: ترک ها روز یکشنبه در نخستین انتخابات مستقیم ریاست جمهوری خود شرکت خواهند کرد.

پیش از این، رییسان جمهوری توسط پارلمان برگزیده می شدند و تنها رای گیری مستقیم، به همه پرسی سال 1982 برای تایید ˈژنرال کنعان اورنˈ باز می گردد. آن همه پرسی دو سال پس از به دست گیری قدرت در یک کودتای نظامی انجام شد.

در انتخابات پیش رو، ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر کنونی، بیش از دیگران بخت پیروزی دارد. ˈاکمل الدین احسان اغلوˈ رییس پیشین سازمان همکاری های اسلامی و ˈصلاح الدین دمیرتاشˈ سیاستمدار کرد، دیگر نامزدان ریاست جمهوری هستند.

** رای دهندگان

بیش از 160 هزار مرکز رای گیری در سراسر ترکیه، آماده دریافت رای از 53 میلیون نفری هستند که واجد شرایط رای دادن محسوب می شود.

نزدیک به دو میلیون و 800 هزار ترک خارج نشین در 54 کشور جهان می توانستند بین 31 ژوئیه تا 3 اوت (9 تا 12) مرداد رای خود را به صندوق های تعیین شده بریزند. با این حال، کمتر از 250 هزار ترک تبار خارج نشین، در انتخابات شرکت کردند.

** ممنوعیت ها

حمل سلاح و فروش نوشابه های الکلی در روز انتخابات، برای جلوگیری از خشونت های احتمالی، ممنوع است. همچنین از 10 روز پیش از انتخابات، انتشار هرگونه نظرسنجی در رسانه ها برای جلوگیری از تاثیرگذاری بر رای مردم، ممنوع شده است.

** شمارش رای

نظرسنجی رسمی از رای دادگان در ترکیه انجام نمی شود و نتایج نظرسنجی های غیررسمی نیز تا صدور مجوز از سوی ستاد انتخابات ممنوع است. این اجازه معمولا چند ساعت پس از پایان رای گیری داده می شود. رسانه های بزرگ و نمایندگان حزب های سیاسی می توانند در محل شمارش رای حاضر باشند.

نتایج اولیه آرا قرار است 11 اوت (20 مرداد) توسط ستاد انتخابات اعلام شود و نتایج نهایی نیز 15 اوت (24 مرداد) اعلام خواهد شد.

** مرحله دوم

اگر هیچ یک از نامزدها نتوانند اکثریت آرا را به دست آورند، دور دوم انتخابات در 24 اوت (2 شهریور) برگزار خواهد شد.

** کارزار انتخابات

مخالفان رجب طیب اردوغان، او را متهم می کنند که از رسانه های گروهی برای تبلیغ خود استفاده کرده است. منتقدان می گویند گشایش طرح های ملی، مانند راه آهن تندروی آنکارا – استانبول نیز به بخشی از کارزار انتخابات تبدیل شده است و شبکه های تلویزیونی ترکیه تمام سخنرانی های او را به طور کامل پخش می کنند.

** ناظران

گروه هایی از ˈسازمان امنیت و همکاری اروپاˈ و ˈشورای اروپاˈ بر روند انتخابات در ترکیه نظارت خواهند داشت.

انتخابات محلی در ماه مارس (اسفند) با اعتراض هایی مبنی بر تخلف های اجرایی رو به رو شده بود.

** بحث بر سر شمار برگه های رای

ˈاکمل الدین اسحق اغلوˈ که از پشتیبانی بسیاری از گروه های رقیب برخوردار است، می گوید دولت 18 میلیون برگه رای اضافی چاپ کرده است. گروه اعزامی از سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز ˈتصمیم درباره شمار برگه های رایˈ را فاقد شفافیت قانونی دانسته است.

ستاد انتخابات می گوید دلیل تناقض های موجود، این است که برگه های رای در گروه های 420 تایی پخش می شوند و اگر حوزه ای، حتی 30 نفر برای رای گیری داشته باشد، یک دسته 420 تایی از برگه های رای دریافت خواهد کرد.

رسانام**9163**7074**1566
کد N432711

وبگردی