آفتاب

رونق اقتصادی، محور برنامه های دولت در دومین سال کاریش اعلام شد

رونق اقتصادی، محور برنامه های دولت در دومین سال کاریش اعلام شد

اراک - ایرنا - رییس دفتر رییس جمهوری با بیان این که دولت یازدهم در یک سال گذشته با برنامه ریزی منطقی رکود را پشت گذاشت و در مهار تورم نیز بسیار موفق عمل کرد، گفت: رونق اقتصادی محور برنامه های سال دوم است که آقای روحانی برای این مهم نیز تدابیر هوشمندانه ای اندیشیده اند.

ˈمحمد نهاوندیانˈ روز جمعه در نشست شورای اداری استان مرکزی افزود:دولت تدبیر و امید در نظر دارد با ایجاد یک فضای رقابتی در اقتصاد کشور زمینه را برای ابتکار عمل سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی فراهم کند.

وی با بیان این که در صنایع غذایی، پلاستیکی و فولاد بسیار موفق بوده ایم، اظهار کرد: رهنمودهای مقام معظم رهبری در اصل 44 برای رسیدن به بالندگی و رونق اقتصادی کشور فصل الخطاب است و بدون تردید عملیاتی کردن رهنمودهای ایشان کشور را به توسعه پایدار می رساند.

وی اضافه کرد: اگر می خواهیم در اقتصاد منطقه و جهان تاثیر گذار باشیم باید بدانیم که از چه اقداماتی باید بیرون بیاییم و چه اقداماتی مهمی که در چند سال گذشته متوقف شده بود را از سر بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: بانک ها به دلیل طلبکار بودن از دولت توانایی حمایت های گسترده از فعالان اقتصادی را ندارند، بنابراین پرداخت معوقه های دولت به بانک ها از برنامه های اصلی ریاست جمهوری است تا از این طریق بانک های عامل بتوانند از سرمایه گذاران حمایت کنند.

نهاوندیان گفت: اقتصاد کارآمد و سیاست متفکرانه دو اصل جدایی ناپذیر در موفقیت هر کشوری محسوب می شود بنابراین ما وظیفه داریم پیام اقتصاد مقاومتی خود را به تیم مذاکره کننده خود برسانیم تا آنها نیز با آرامش خاطر و بکارگیری سیاست های هوشمندانه بتوانند از حقوق هسته ای ملت ایران دفاع کنند.

وی با یادآوری تدوین بسته سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود گفت: تلاش برای خارج شدن از رکود اقتصادی اولین اولویت دولت تدبیر و امید بود که به لطف خداوند و تلاش های مضاعف مسوولان این مهم عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته التهاب و شرایط بسیار نامناسبی بر بازارکشور حاکم بود به طوری که سرمایه گذاران داخلی جسارت فعالیت اقتصادی را نداشتند اما اکنون شرایط کشور به شکلی است که حتی شاهد ورود سرمایه گذاران خارجی نیز هستیم.

رییس دفتر ریاست جمهوری بیان کرد: اکنون سرمایه گذاران داخلی و خارجی متفق القول هستند که هیچ کشوری بهتر از جمهوری اسلامی ایران ظرفیت سرمایه گذاری های بلند مدت و زود بازده را در منطقه ندارد، بنابراین دولت وظیفه خود می داند که به هر شکل ممکن راه را برای ورود سرمایه گذاران در داخل کشور باز کند چرا که این روش بهترین و مطمئن ترین راه برای ایجاد اشتغال و آرامش در کشور است.

وی اظهار کرد: در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید شاخص فلاکت در نقاط مختلف کشور در بالاترین سطح خود بود که این امر مهمترین دغدغه ریاست جمهوری بود، اما با تدابیر اندیشیده شده شرایط زندگی برای بسیاری از اقشار مردم بهتر شده و دولت تمام تلاش خود را برای بهبود زندگی اقشار مختلف مردم بکار بسته است.

نهاوندیان اظهار کرد: نرخ تورم در اولین روز از فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از 45 درصد بود اما اکنون این رقم به 15درصد کاهش یافته که هنوز هم بالاست و باید با مشارکت تمام بخش ها و ایجاد فضای تعامل سازنده بین دولت و مجلس در راستای تک رقمی شدن نرخ تورم حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی امروز جامعه در نتیجه دست درازی ها و برداشت های بی رویه از بانک مرکزی است، اضافه کرد: وقتی که دولت بر اثر بی فکری و بی تدبیری دچار رکود اقتصادی می شود باید دلیل کارهای خود را بررسی کرده و با استفاده از متخصصان و کارشناسان اقتصادی مشکل را حل کند چرا که اگر بخواهد با برداشت از بانک مرکزی مشکلات را حل کند نتیجه این می شود که در پایان سال قدرت خرید مردم 40 درصد کاهش می یابد.

رییس دفتر ریاست جمهوری اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که باعث کاهش سرمایه دولت در خزانه شده است ایجاد اشتغال زایی از طریق گسترده تر کردن بدنه دولت است که سال های گذشته به صورت قانونی و غیر قانونی انجام شده است.

وی بیان کرد: مشکل بیکاری با ایجاد فضای سرمایه گذاری برای فعالان اقتصادی حل می شود چرا که در این صورت هم مسئله اشتغال حل می شود و هم کشور را به بالندگی و پیشرفت هدایت می کند بنابراین گسترده تر کردن دولت نه تنها سودی در بر ندارد بلکه دولت را مجاب می کند که برای کسانی که بودن یا نبودنشان در دولت فرقی نمی کند،هزینه کند.

نهاوندیان اضافه کرد: زمانی بودجه کشور را که بررسی می کردیم اعتبارات عمومی و شرکت ها، جاری و عمرانی برابر بودند اما هم اکنون در آمد کل کشور به زحمت اعتبارات جاری را تامین می کند.

وی ادامه داد: در جلسات متعددی که دولت یازدهم در هفته های گذشته برگزار کرد بیش از یکصد هزار میلیارد ریال برای اعتبارات عمرانی در نقاط مختلف کشور در نظرگرفته شده که در آینده ای نزدیک تخصیص پیدا می کند.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: حل مشکلات اقتصادی مردم باید در راس تمام مباحث شوراهای اداری در تمام استان ها باشد چرا که اولین و مهمترین وظیفه دولت تدبیر و امید حل مشکلات معیشتی مردم است.

وی ادامه داد: مسوولان استانی باید توجه داشته باشند که هر طرحی را که برنامه ریزی می کنند در مورد تامین اعتبارات آن نیز تدبیر کنند و نباید تنها با اتکا به درآمدهای ملی حاصل از فروش نفت اقداماتی انجام دهند.

نهاوندیان با بیان اینکه راهکارهای توسعه یافتگی باید تغییر کند، افزود: توسعه و بالندگی اقتصادی، ˈدولت محورˈ نیست بنابراین مسوولان استان ها باید با نظارت و حمایت دقیق و برنامه ریزی شده در راستای توانمند سازی بخش خصوصی گام بردارند.

وی در خصوص مدیریت آب در بخش کشاورزی نیز گفت: دولت تدبیر و امید هشت میلیارد دلار برای استفاده ازآبراههای مرزی در نظر گرفته که در صورت عملیاتی شدن این مهم مشکل کم آبی کشور تا حدود زیادی حل می شود.

وی در ادامه سخنان خود استان مرکزی را یک منطقه کارآمد و صنعتی دانست و گفت: این استان نقش بسیار موثری در تامین منابع دولت دارد و مسوولان این استان باید از تمام ظرفیت های بالنده و منحصر به فرد این منطقه در راستای پیشرفت صنعت و تولید استفاده کنند.

وی تاکید کرد: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، مدیران بعد از انجام اقدامی اگر می خواهند بدانند که کارشان را درست انجام داده اند یا نه باید برای اهداف خود شاخص مشخص کنند و اگر مشخص شد که بر اساس شاخص ها حرکت کرده بودند باید بدانند که کارشان را بدون نقص انجام داده اند.



* دولت از آرامش نسبی حاکم در جامعه در راستای خدمتگذاری به مردم استفاده کند



نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در این آیین گفت: دولت تدبیر و امید از آرامش نسبی حاکم در جامعه در راستای خدمتگذاری به مردم موحد و ولایتمدار ایران اسلامی استفاده کند.

آیت الله ˈقربانعلی دری نجف آبادیˈ بیان کرد: دولت یازدهم برای دومین سال فعالیت خود برنامه ریزی های حکیمانه و کاربردی داشته باشد.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات معیشتی مردم باید وارد صحنه شویم، مشکلات و نقاط ضعف را شناسایی کرده و در راستای حل آن مشکلات حرکت کنیم.

امام جمعه اراک گفت: استان مرکزی ظرفیت های بسیار زیادی در بخش های کشاورزی، صنعتی و دانشگاهی دارد که متاسفانه از تمام این ظرفیت ها استفاده نمی شود بنابراین دولت باید در خصوص این مهم به مسوولان استانی کمک کند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: استان مرکزی در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد بنابراین توسعه یافتگی این استان نقش بسیار موثری در پیشرفت همه جانبه کشور دارد.

وی با بیان اینکه بیش از دو هزار و 800 واحد تولیدی در استان مرکزی وجود دارد، خاطرنشان کرد:اکنون میانگین فعالیت این کارخانه ها کمتر از 50 درصد است که دولت باید به این مهم توجه ویژه داشته باشد و شرایط استفاده از تمام این ظرفیت حیاتی را فراهم کند چرا که در این صورت می توان بیکاری که مهمترین مشکل مردم این استان است را حل کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از واحدهای صنتعی که در این استان به تعطیلی کشیده شده اند میلیاردها تومان ارزش مادی دارند اما متاسفانه به دلیل مشکلات متعدد کشوری و استانی به تعطیلی کشیده شده اند.



* استان مرکزی بیش 12 هزار میلیارد ریال در آمد داشته است



استاندار استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان در سال گذشته بیش از 12 هزار میلیارد ریال از محل دریافت های مالیاتی درآمد داشته است.

ˈمحمد حسین مقیمیˈ افزود: 9 هزار میلیارد ریال این ازاعتبار در استان هزینه شده و مابقی به خزانه دولت واریز شده است.

وی بیان کرد: استان مرکزی تا پایان سال جاری نیز بیش از دو هزار 100 میلیارد تومان درآمد مالیاتی دارد که یک هزار و 300 میلیارد تومان آن را هزینه و بقیه را به خزانه دولت واریز می کند.

مقیمی خاطر نشان کرد: انتقال آب به ساوه و خمین، احداث شهرک صنعتی امیرکبیر، کاهش آلودگی هوای شهرهای استان مرکزی به خصوص اراک، احداث راه آهن از اراک به ایستگاه محمدیه قم، پروژه بازسازی بیمارستان حضرت ولیعصر(عج)، تعیین تکلیف شهرک مبل زرندیه و ایجاد بندر زمین در زرندیه، مهمترین خواسته های مردم استان مرکزی از دولت تدبیر و امید است.



*صنایع فعال در شهرستان شازند هیچ اثر مثبتی در منطقه ندارد



نماینده مردم شازند نیز در این جلسه گفت: وجود سه واحد صنعتی پتروشیمی و پالایشگاه امام خمینی(ره) و نیروگاه حرارتی یک هزار و 350 مگابایتی شازند هیچ اثر اقتصادی مشهودی در منطقه نداشته است.

ˈقاسم عزیزیˈ بیان کرد: در سال 1353 کارخانه قند شازند در این شهرستان به بهره برداری رسید که اثرات بسیار موثری از لحاظ ایجاد اشتغال و در نتیجه پیشرفت اقتصادی منطقه داشت که بیش از پنج سال است که این واحد صنعتی به تعطیلی کشیده شده است.

وی ادامه داد: بازگشایی مجدد کارخانه قند شازند و رفع مشکلات اشتغال جوانان و حل مشکل کم آبی 42 روستای شازند مهمترین خواسته مردم این منطقه از دولت تدبیر و امید است.



*پروژه های عمرانی شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان بلاتکلیف مانده است

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: پروژه های عمرانی شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان به دلیل نبود اعتبارات بلاتکلیف مانده است.

ˈعباس صلاحیˈ بیان کرد: با وجود اینکه بودجه سال جاری به موقع تصویب شد اما همچنان از تخصیص اعتبارات خبری نیست که دولت باید نسبت به این مهم توجه ویژه داشته باشد.



*تکمیل بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) مهمترین خواسته مردم اراک است

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: تکمیل بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) مهمترین خواسته مردم اراک از دولت تدبیر و امید است.

ˈحسن آصفریˈ بیان کرد: بی آبی در 150 روستای شهرستان های اراک، خنداب و کمیجان، تسهیل در دریافت وام های کشاورزی و دامپروری از سوی بانک های عامل و ایجاد اشتغال از دیگر خواسته های مردم این شهرستان ها است.



* اعتبار کاهش آلودگی اراک ناکافی است

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز اعتبار کاهش آلودگی اراک را ناکافی دانست و گفت: تنها 500 میلیون ریال برای کاهش آلودگی شهر اراک تخصیص داده شده است در صورتی که اعتبار در نظرگرفته شده پنج میلیارد ریال بوده است.

ˈعباس رجاییˈ بیان کرد: خصوصی سازی در استان مرکزی بسیار ضعیف بوده و بسیاری از صاحبان صنایع که واحدهای تولیدی را از دولت خریداری کرده اند هنوز تمام بدهی خود را پرداخت نکرده اند.

وی ادامه داد: استان مرکزی یکی از معدود استان هایی است که با اتکا به داشته های خود مشکلات را حل می کند بنابراین دولت باید در خصوص تخصیص اعتبارات این استان تجدید نظرکند.



*احداث راه آهن دلیجان - قم - اصفهان ضروری است

نماینده مردم دلیجان و محلات نیز در این نشست گفت: احداث خط آهن دلیجان- قم- اصفهان برای تسهیل در مبادلات تجای مردم این منطقه ضروری است

حجت الاسلامˈعلیرضا سلیمیˈ بیان کرد: آب بسیاری از سدهایی که در منطقه محلات و دلیجان احداث شده به استان های همجوار تزریق می شود درصورتی که بسیار از روستاهای این منطقه از بی آبی رنج می برند.

وی خاطرنشان کرد: احداث بندر زمین در دلیجان و رفع مشکل بیکاری جوانان این منطقه مهمترین خواسته مردم دلیجان و محلات است.

دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و شرکت در نشست روسای اتاق های بازرگانی سراسر کشور از دیگر برنامه های سفر یک روز نهاوندیان به اراک بود.ک/2

7115/559 /1104
کد N432690

وبگردی